Trailer probleem met achterwaarts gaan, graag tips!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Trailer probleem met achterwaarts gaan, graag tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 19:03

Mijn jonge merrie loopt goed de trailer op, maar wil absoluut niet achteruit eraf. Ze heeft dit al vanaf jaarling tijd.

Je kunt je voorstellen dat dit erg spannend is omdat we iedere keer er voor moeten waken dat ze zich niet omdraait.
Ze stapt aan de hand wel gewoon achteruit. Echter op de kar is ze zo bang dat ze achteruit en naar beneden moet, dat ze helemaal fysiek blokkeert. Vaak doet ze 6 passen achteruit en stormt de kar weer in, wat erg lastig is voor de begeleider, want ze walst zo tegen je aan.

Als we haar nu afladen doen we het met een longeertouw voor de borst langs, 1 heeft haar vast en de ander staat achter de trailer en trekt haar er uit.

Er moet toch een gemakkelijkere wijze zijn?

Graag tips van mensen met dezelfde ervaring!

loesje688

Re: Trailer probleem met achterwaarts gaan, graag tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:48

Ik ken wel iemand die dit probleem ook had, de pony was ook al erg oud dus ipv elke keer moeilijk doen heeft hij aan de voorkant van de trailer (waar het deurtje zit) ook een uitlepklep gemaakt zodat die pony er vooruit in kon en ook weer vooruit uit.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:50

misschien met een emmer brokjes? En dat je die dan voor haar borst houd, en dat ze daar dan lekker uit mag eten terwijl ze achnterwaarts gaat? Want mijn pony die stormt vaak heel erg hard de trailer uit als ik niet zorg dat ik een plukje hooi ofzo bij de hand heb.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:51

Ik denk dat je vooral zo door moet proberen en haar vertrouwen moet winnen, dus heel erg belonen als ze braaf achteruit is gelopen. Zou eigenlijk geen andere oplossing weten...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:53

Leer haar eerst zonder trailer netjes achteruit lopen en leer haar een commando aan, bijvoorbeel 'terug' en druk op de neus, denk erom dat als je druk geeft op de neus je ook echt druk geeft recht naar achteren, dus het touw horizontaal, en niet schuin naar beneden. Alleen druk geven, niet trekken.
In begin beloon je al na één of twee passen, later vraag je meer passen.

Als dat helemaal goed gaat laat je haar eens achteruit over bijvoorbeeld een handdoek lopen of ergens tussendoor lopen.
Als dat ook goed kan je haar achteruit over een balkje laten lopen. De meeste paarden vinden dit echt heel moeilijk, maar hierdoor worden ze heel goed bewust van wat hun achterbenen doen.

Als dat ook goed gaat oefen je bij de trailer. Zet haar eerst op de klep en laat haar weer achteruit lopen. Zo ga je steeds iets verder de trailer in.

Vergeet vooral niet heel veel te belonen. Gebruik zoveel mogelijk één woord om te belonen en wrijf over het hoofd, tussen de ogen, met je hand.
Als paarden eenmaal goed doorhebben dat als ze iets doen en ze daarna altijd op dezelfde manier beloond worden zullen ze heel graag iets goed doen voor je.
Als die van mij de trailer in moet en hij loopt er netjes in komt hij direct met z'n hoofd naar me toe, zo van: 'Kom maar op met die kriebel over m'n hoofd'. Dat is echt leuk om te zien.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:55

Je zult inderdaad het vertrouwen van het paard moeten winnen, een hele opgave lijkt me...zeker als ze het altijd al heeft gehad zeg maar. Ik houd mijn paard met de ene hand vast als ik hem eruit laat gaan en met de andere hand duw ik tegen zijn borst zeg maar, dat gaat prima...maar hij durft er dan ook gewoon uit...Ik zou zeggen veel mee oefenen, ze zal het vast wel een keer snappen!

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:58

wij hebben dat ook gehad met een pony die er niet meer eraf wou.
zo hebben wij een keer een touw ervoor gedaan en zo eraf getrokken ook niet echt een pretje.
maar na een keer hard zijn geweest voor hem, liep hij gewoon voortaan de trailer achteruit af.

Nachony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 07:18

Ook die van mij heeft dit probleem gehad nadat ie een keer was uitgegleden van de laadklep. Iedere keer als hij de laadklep al voelde, stoof hij weer naar voren. We hebben dit probleem gelukkig kunnen verhelpen met een hoop geduld. Op dat moment had ik een twee-paardstrailer tot mijn beschikking dus dat maakte de oplossing een stuk makkelijker. We zijn begonnen met het tussenschot bij het uitladen te verwijderen. Wij zijn juist wel begonnen met hem eerst te keren in de trailer, gelukkig kon dit omdat ik niet een heel groot paard heb. Langzaamaan kreeg hij hierdoor weer vertrouwen in de laadklep. De volgende stap was hem een paar passen achterwaards te zetten en hem dan naar achteren te laten kijken zodat ie kon zien waar hij heen ging.Als ie een paar pasjes achterwaards had gedaan terwijl hij naar achteren keek draaide ik hem weer om.
Zijn vertrouwen groeide gelukkig weer. De volgende stap was dat als ik hem links in de trailer had staan, ik hem dan een beetje inboog om te laten kijken en hem een beetje stuurde naar rechts van de laadklep af. Hij bleef dus zelf kijken waar hij liep. En vervolgens liep hij heel rustig van de laadklep af, als hij maar kan zien waar hij loopt.
Nu is het probleem helemaal voorbij...hij wil nog steeds kijken waar hij loopt dus draait eerst zelf zijn hoofd naar achteren, ik zeg "back-up" en hij loopt uit zichzelf de laadklep af. Wel wil hij absoluut geen dwang, hij moet het gevoel hebben dat hij het zelf doet. Nu heb ik een anderhalfspaard-trailer en hij loopt nog steeds keurig van de klep af.
Dit proces heeft ff een tijdje geduurd maar het heeft wel zijn vruchten afgeworpen. Kan nu rustig op stap met de trailer zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij er niet uit wil.

Gr. Irm.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 07:54

mijn merrie had in haar hele leven 1 slechte ervaring met trailers, en moest er op een middag in omdat weg gingen verhuizen. ik zag problemen aankomen en ben met d'r gaan oefenen:
de basis: aan de hand stappen, halthouden en enkele passen achterwaarts
dan gekke dingen gaan doen. bijv.
-op de dijk. naar beneden achterwaarts, en ik geef elk pasje aan.
-tussen 2 balken door
- over balken heen (júist achterwaarts)
-een deken, stuk karton, evt een stuk plastic?

door die gekke situaties te doen, en te belonen wanneer het elke keer goed gaat, zal ze meer vertrouwen krijgen. 'hee, dat kan ik best!'
elk half pasje de goede richting is al een beloning waard.

mijn trailerrit, op en af ging uiteindelijk super!
groetjes eline

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 10:09

Iedereen bedankt voor de tips! Er zitten veel bruikbare dingen tussen!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:46

Misschien helpt het, als je het achterwaarts niet alleen oefent op het rechte vlak, maar ook achterwaarts een heuvel af oefent. Dat is een stuk moeilijker dan gewoon op vlakke grond. Oefen ook een keer met het geluid van een plank, laat haar op een plank oid achterwaarts gaan. Zorg dat ze niet van de klep kan vallen, laat daar mensen staan die haar zachtjes opzij duwen op de klep.