maat zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bregje

maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:55

Heeft een fjord nou een zadel van 17 inc of 18 inc (er staat namelijk niks in mijn zadel en ben de papieren kwijt)Het verschilt natuurlijk per fjord maar wat zal het voornamelijk zijn.

adnil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:56

17 of 18 inch zegt niets over het paard, maar over de maat van de kont van de ruiter haha om het zo maar te zeggen!!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:02

Jij wilt waarschijnlijk de boommaat weten?

Ligt echt aan de bouw van je Fjord. Issie wat slanker of juist wat steviger?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:24

adnil schreef:
17 of 18 inch zegt niets over het paard, maar over de maat van de kont van de ruiter haha om het zo maar te zeggen!!

is natuurlijk niet helemaal waar, je kan wel een 18"zadel op een shet leggen, maar dat zal ook niet passen. IMO kan je er vanuit gaan dat een zadel bij het paard past, en het paard bij de ruiter.

elinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:24

maar mensen die een 18 inch hebben die gaan denk ik niet op een shet zitten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:49

Als de achterkant van het zadel maar niet achter de ribben uitkomt.
Dat hangt niet (alleen) van de maat af maar ook van het model/merk.

Dabo

Re: maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:42

De boom-maat is wat anders dan de 18inch-maat. Die 18-inch-maat zegt inderdaad wat over de grootte van de zitting, en niet over de breedte van je paard.
Er bestaan zadels met een smalle boom die 18 inch zijn, maar ook brede zadels van 17inch.
Toevallig weet ik ook niet precies wat voor maat mijn eigen zadel is, en daar had ik het over met een man van Divoza (waar ik gister was) Die vertelde mij dat ik moest meten vanaf het hoogste gedeelte op de lepel, tot het dingetje aan de zijkant, dat boutje zeg maar. Hij had het dan wel over mijn wintec denk ik. als dat totaal 45cm zou zijn zou ik een 18inch hebben. 44cm is 17.5 inch en 43cm is 17inch. Maar... of dat dus voor jouw zadel geldt.. dat weet ik dus niet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:42

Als je een centimeter legt in het midden van de lepel, dat doortrekt naar de zadelnagel, meestal is dat het merkje op het rokje, en die uitkomst die je maal 2.54 heb je de maat in inches. (1 INCH =2.54 CM)

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:48

Bitch schreef:
Als je een centimeter legt in het midden van de lepel, dat doortrekt naar de zadelnagel, meestal is dat het merkje op het rokje, en die uitkomst die je maal 2.54 heb je de maat in inches. (1 INCH =2.54 CM)

heej, DAT is intressant! Dus dat geldt voor alle merken?
En als je nou een groot merkje hebt, die van Kieffer bv zijn al anderhalve centimeter in doorsnee ofzo, tot waar meet je dan? gewoon in het midden neem ik aan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:50

Ja, het midden van het merkje idd, ik denk dat die 3mm niet zo heel vel verschil maken, maar als je stipt wil zijn, moet je het zo idd meten.

bregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:42

Dank jullie wel voor jullie reactie ga het denk ik maar eens opmeten.

Dabo

Re: maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:12

Het klopt inderdaad! Ik heb een cm met aan de ene kant centimeters, en aan de andere kant inches
Ik heb dus een 18inch

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:59

trouwens, ik heb denk ik een te klein zadel. Hij ligt goed op mijn paard en hij zit heerlijk maar 'officieel' zou ik voor mijzelf dus een maatje groter moeten hebben.(beetje gegroeid de laatste jaren)
kan dat op de een of andere manier kwaad om hiermee door te rijden? Het is zo'n heerlijk zadel en ik wil echt geen andere ...

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:25

beantsje schreef:
trouwens, ik heb denk ik een te klein zadel. Hij ligt goed op mijn paard en hij zit heerlijk maar 'officieel' zou ik voor mijzelf dus een maatje groter moeten hebben.(beetje gegroeid de laatste jaren)
kan dat op de een of andere manier kwaad om hiermee door te rijden? Het is zo'n heerlijk zadel en ik wil echt geen andere ...

volgens mij kan dat geen kwaad hoor.. zolang je billen er niet overheen hangen? hahaha
Toen ik weer een keer uit mijn 18inch op mijn 17inch kieffer stapte... wow, voelde ik wel verschil hoor!
Als jij er geen last van hebt, en het zadel ligt prima op je paard... Kijk je gewoon even naar het 'plaatje', en sjah, valt het mee? hou je hem toch gewoon?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:37

Ja, het is een ijslanderzadel (gortz)
ik kan net geen handbreedte meer achter mijn kont hebben.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:07

De lengte maat (inches) heeft te maken met je eigen lichaam. Als je met maatje 48 heerlijk zit in een 17" zadel is dat geen punt. Wat je zelf prettig vind.
Het gaat om een samen spel. Het zadel moet goed op je paard passen en de ruiter moet er lekker in zitten. De één wil opgesloten zitten en de ander wil bewegingsruimte....