Tuig schoonmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDaphne

Tuig schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 16:53

haaai,

Ik wil mijn zadel en hoofstel schoonmaken en heb leerspul maar ik krijg het er toch niet echt glimmend mee..

Heeft iemand een ideetje?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:04

Als je zadel en hoofdstel al ouder zijn,wordt het moeilijker om ze weer glimmend te krijgen.Het leer is dan al wat ruwer geworden.Er is wel iets in de handel waarvan het gaat glimmen,maar dat is meestal tijdelijk.Je moet in elk geval je leer eerst heel goed schoonmaken voor je gaat invetten(mits het ouder leer is)Daarna goed laten drogen,het liefst een dag.Dan opnieuw invetten,in laten trekken,en goed uitwrijven.Heb je nu een hoofdstel die al vaak is ingevet,en wil je hem echt als nieuw hebben,moet eerst al het oude vet eruit.Een uurtje in de amoniak met water,en al het vet ligt op het leer.Schoonspoelen daarna als boven beschreven.Op deze manier wel twee of drie keer opnieuw invetten(het liefst met olie)omdat het leer dan heel hard is geworden.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:59

leer en een ammoniak oplossing? Het leer is heel hard geworden en daarmee zo goed als dood..... Op deze manier is de sterkte van je leer behoorlijk aangestast.
Dat is tenminste wat mijn leer leverancier mij verteld heeft.

Ingridje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:11

Gewoon een stuk of 3 keer met ledervet in smeren en er dan telkes een dag tussen laten zitten. En als je je leer echt niet mee glimmend krijgt dan is het waarschijnlijk al zo oud dat het misschien handiger zou zijn om een nieuw tuig te kopen. Want tuig wat niet meer glimt is dus stug en ken snel breken, en dat is weer heel gevaarlijk.

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:41

als ik leer goed wil poetsen, doe ik het eerst goed met zadelzeep, dan de bovenkanten van het zadel en de zachte delen met zadelbalsem en dan de onderkanten van het zadel, de riempjes en het hoofdstel met zadelolie...
bij mij is het leer altijd erg soepel, oude zadels knappen hiervan ook altijd op.

xDaphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 18:20

Ik heb het geprobeerd met zonnebloem olie en dat werkt geweldig mijn zadel was weer als nieuw!!

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:27

liever niet teveel olie of vet. van te veel olie of vet wordt je leer namelijk dof!

gebruik gewoon een goede zadelzeep deze zijn ook verzorgend. om het weer goed te laten glimmen kun je het oppoetsen met stubben hamanol, dit spul bevorderd de natuurlijke glans van het leer.

te veel olie of vet, drenkt door in het leer en maakt het in plaats van soepel slap, daarnaast tast het de stiksel aan.

ik gebruik hoogstens 2 keer per jaar olie of vet en mijn tuig ziet er altijd tip top uit!

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:01

ik doe het eerst met zo'n schoonmaak spray en dan met vet.
maar soms hangt het ook wel een beetje af van de kwaliteit van het leer.