Kan dit koliek veroorzaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Kan dit koliek veroorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 16:42

Een paard die tegen onderkoeling aanzit, of zelfs onderkoeld is, warme (hete) slobber geven?

Ik heb wel altijd geleerd (of het werkelijk waar is heb ik geen idee van) dat je een paard die heel warm is van het lopen geen ijskoud water mag, omdat dat wel koliek kan veroorzaken.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:16

Ik denk van niet Misschien even de DA bellen..? Maar onderkoelt!!?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:15

Ja een jaarling bij ons op stal was niet helemaal goed, en erg koud en verzwakt, vertoonde wat verschijnselen van onderkoeling.
Ik heb me er verder niet mee bemoeit, maar het leek mij niet handig om het dier dan hele hete slobber te geven en stil te laten staan/liggen..

Ik zou juist gaan stappen en hooi geven, iig geen slobber omdat doordat ze al de hele dag lag die darmen vast en zeker stil lagen...

Maargoed, het dier heeft nu dus wel koliek, en ik vroeg me nu dus af of dat daardoor kon komen of dat ze al in een begin fase zat..

Als ik dan in het vervolg in mijn eentje ben en ik moet zo'n dier door zoiets heen slepen dan weet ik wat ik iig níet moet doen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:21

Heeft het al koliek?? Dan zou ik ook zeker geen slobber geven. Inderdaad stappen!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:39

Sfiejj schreef:
Heeft het al koliek?? Dan zou ik ook zeker geen slobber geven. Inderdaad stappen!

Ze had geen koliek, ze was gewoon koud en verzwakt (en nat terwijl het 5 graden vroor)
Toen hebben ze haar hete slobber gegeven en een deken opgedaan, maar wel in de loopstal laten staan, terwijl het dier telkens ging liggen en veelste lang bleef liggen.

De dag erna kreeg ze koliek

ellepel

Re: Kan dit koliek veroorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:49

ik denk...dat ze toen ze zo koud was al de eerste verschijnselen had van koliek, misschien dat het geven van de slobber dit iets verergerde.

kan me wel voorstellen dat als je superkoud bent en je heel warm eten neemt dat dat nogal zwaar op de maag valt..

maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat die koliek al eerder begonnen is, dat lange liggen etc, kan ook al koliek zijn he?

beste bij onderkoeling is gewoon 2 dekens(laagjes) erop, en rustig wat stappen, warm eten geven zou ik zelf denk ik zowiezo niet doen.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:51

kan het niet zijn dat ze al koliek had? omdat ze al steeds ging liggen?

Anoniem

Re: Kan dit koliek veroorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:02

Je ziet het goed Toydoll. Een paard dat onderkoeld is of dreigt te raken, moet je veel hooi geven en tussendoor telkens even wat gaan stappen. Desnoods ook een deken er bij op doen, maar in ieder geval HOOI geven, zoveel als ie wil.

Hooi is zo belangrijk (ook om te voorkómen dat het paard het koud krijgt), omdat het spijsverteringsstelsel van het paard z'n belangrijkste warmtebron is. De darmen worden alleen aan 't werk gezet door het eten van ruwvoer, nièt door het eten van slobber of krachtvoer.

Wat ik van jouw verhaal begrijp, is dat dit paard zichzelf niet warm heeft kunnen eten (en waarschijnlijk is hij ook niet uit zichzelf gaan wandelen) en dat hij het waarschijnlijk nog lang koud heeft gehad of zelfs koud is gebleven.
In plaats van hooi, kreeg hij (hete) slobber. En ik kan me zo voorstellen dat wanneer de darmen helemaal stil liggen en het lichaam bezig is met afkoelen, en je gooit er kant en klaar eten in, dat het paard daar koliek van krijgt. Volgens mij is het zelfs gevaarlijk om dat te doen; het spijsverteringskanaal van het paard is daar simpelweg niet op gebouwd.

Wanneer je de volgende keer alleen bent en je wilt het paard er doorheen helpen, geef hem dan in eerste instantie veel hooi, doe hem een deken op en ga na een tijdje met hem stappen. Paar rondjes, dan weer hooi laten eten, weer wat stappen etc.

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:36

ze zal er geen koliek van krijgen als de slobber neit te heet is.. (zelfde als lichaamstemperatuur kan het volgens mij geen kwaad..)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:01

Jovarna schreef:
Wat ik van jouw verhaal begrijp, is dat dit paard zichzelf niet warm heeft kunnen eten (en waarschijnlijk is hij ook niet uit zichzelf gaan wandelen) en dat hij het waarschijnlijk nog lang koud heeft gehad of zelfs koud is gebleven.
In plaats van hooi, kreeg hij (hete) slobber. En ik kan me zo voorstellen dat wanneer de darmen helemaal stil liggen en het lichaam bezig is met afkoelen, en je gooit er kant en klaar eten in, dat het paard daar koliek van krijgt. Volgens mij is het zelfs gevaarlijk om dat te doen; het spijsverteringskanaal van het paard is daar simpelweg niet op gebouwd.

Thanx voor de reactie, dat is dus idd wat ik dacht en wat ik zou doen.
Ik vondt die beweging (stappen) wel belangrijk, naast de hooi natuurlijk, want dat komt alles weer in beweging en dat geeft zeker weten warmte.
Ze was gister avond waarschijnlijk al een nacht en dag tegen onderkoeling te vechten, de stal ligt ook als laatste bij de deur (tocht) en was aardig vies, en het vroor behoorlijk snachts. Normaliter moeten ze daar wel tegen kunnen, maar er heersen een hoop virusjes, zeker in stallen, dan hebben ze die kou zo te pakken...

Idd hooi houdt ze warm, daarom wil ik ook dat ze in deze koude tijd onbeperkt krijgen..

Ik hoop dat ze er weer bovenop komt, volgende keer doe ik mijn mond wel weer open. Ik durfde het nu niet, ik wordt al een beetje gezien als bemoeial (terwijl ik ook alleen maar aan de paarden denk) en degeen die dit advies had gegeven en ook had uitgevoerd staat op stal bekend als een paarden kenner (afentoe doen ze alsof ze heilig is). Overigens heb ik daar vanaf het begin al twijfels aan, maar wat mensen geloven moeten ze zelf maar weten zolang ze maar niet aan mijn paard komt.