internationaal paardentransport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heshima

internationaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 22:55

Hallo,

Kan iemand mij aan informatie helpen over de formaliteiten bij het transport van een paard over de grens?
In dit geval van Nederland naar België.
Mag dat gewoon of moet je daar papieren voor invullen?
Welke vaccinaties moet het paard gehad hebben?
Moet er een gezondheidscertificaat mee?
Moet het paard een chip hebben?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:56

Heb je de zoekfunctie en/of google al eens geprobeerd?

heshima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 23:16

ja maar daar ben ik niet zo goed in
ik kom altijd maar terecht op paardentaxi-sites, dat er verzekering bijzit enz. maar niets over formaliteiten.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:29

Bij vervoer zou het paard officieel een attest moeten hebben van de veearts dat het de verplichte inentingen heeft etc. Volgens mij gaat het alleen om influenza en tetanus maar je kunt dat bij je veearts navragen. Bij mijn weten moeten ze ook gechipt zijn, maar daar ben ik niet zeker van. Als je hem zelf vervoert is het de vraag of er een haan naar kraait maar wil je in orde zijn dan moet je even contact opnemen met je veearts.

heshima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 23:31

bedankt voor jullie hulp!

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:42

mijn paard is afgelopen maandag naar belgie gegaan en is gewoon geent en heeft een chip en dat is voldoende.
een chip moet in nl sowieso als het paard de weg over gaat en volgens mij zi jn alle paarden dit in nl verplicht.
zaterdag(bijna vandaag dus)gaan we hem weer ophalen.

heshima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 23:57

bedankt voor de info en veel succes met het terug ophalen van je paard!

StalDoorstap

Re: internationaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:23

Er zijn er van de week 2 van ons naar Zweden gegaan.

Die dienden een paspoort, en een gezondheidsverkalring van maximaal 24 uur oud, te hebben.

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:24

Ligt eraan gaat hij even naar België of is het export?

Chippen en de entingen zijn verplicht. Voor alle eisen kun je evt. contact opnemen met een int transporteur bv Potijk en anders kun je het informeren bij de RVV (rijksdienst vee en vlees) die kunnen je alles zo vertellen.

jumpertjes

Re: internationaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:57

Wij doen veel zaken met het buiteland. Maandelijks gaan er zeker 2 paarden, of naar Denemarken, Belgie, of Engeland.
Je dient de RVV te bellen( Rijksvoorlichtingsdienst van Vee en Vlees) die kan je wel vinden op het internet (google) voor elke regio is er een apart kantoor.
Die komen het paard minimaal 48 uur voor vertrek bekijken en controleren op de aftekeningen, afstamming, en of het paard niet ziek is geweest de laatste tijd waarvan bekend is dat het besmettelijk kan zijn. Je dient hiervoor te tekenen.
Ook moet het paspoort ingetekend zijn ( in het plaatje van het paard in het paspoort moeten de aftekeningen ingetekend zijn en afgestempeld te worden door een FEI arts).
Ook moet hij correct gechipt en geent zijn.
Met de papieren van de RVV en het paspoort en papier is het paard klaar voor vertrek naar het buitenland.