paard gaat liggen in de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lien_87

paard gaat liggen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 20:16

mijn verzorgpony gaat van angst (denk ik) liggen in de trailer. Zodra hij erin staat, het laden gaat vrij makkelijk, laat hij zich naar opzij omvallen zonder dat daar verder een aanleiding voor is.
Hij doet dit pas sinds kort, was altijd erg braaf in de trailer. Het maakt niet uit of hij alleen of met zn 2e in de trailer staat.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe je het af kan leren want op deze manier is het gevaarlijk om de weg op te gaan.

_joellover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:23

suc6 dit heb iknog nooit gehoord

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:29

Dat is wel gevaarlijk ja, verder heb ik geen tips.
succes!

mirgino

Re: paard gaat liggen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:37

ik heb een oude KWPN merrie gehad die had een slecht evenwicht met de bocht naar links
dan liet ze zich ook vallen.

mischien heeft jouw paard ook een evenwichts probleem.

Bieketjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:50

Staat je paard in een eenpaardstrailer, een anderhalf of een tweepaardstrailer?

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:56

Tweepaardstrailer??Tussenschot er tussen uit halen en het nog een keer proberen.Heeft idd met evenwicht te maken.Ik had ook 2 paarden die dat deden en zonder tussenschot ging het prima(alleen in de 2 paards)Later kocht ik een 1 1/2 paards trailer en toen was het over.Mijn eerste paard ging het doen nadat ze een keer met een ander paard in een trailer had gestaan en de bestuurder niet echt voorzichtig door de bochten ging.Van de tweede weet ik eigenlijk niet hoe en waarom ze het is gaan doen

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:59

bij de mijne maakte dat helaas niet uit,ze viel in alle trailers.
en heeft daarbij toen een spierscheuring opgelopen wat haar einde betekende ze was 19jr.

ik heb haar maar 4x op de trailer gehad
met kopen,1 x naar het strand en 1x op vakantie en op de weg naar huis is het gebeurt ze kwam stokkreupel de trailer uit.

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 22:55

het maakt niet uit of hij wel of geen ruimte heeft, hij doet het ook al als we nog niet eens rijden dus eigenlijk zonder aanleiding. Hij heeft over het algemeen wel moeite met bochten maar zoals ik al zij hij laat zich al vallen zodra de klep dicht zit..

heshima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:57

misschien kan je strobalen opstapelen aan de andere kant, zodat je paard daar tegen kan steunen?
succes verder!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:58

Er is niks mis met een liggend paard/pony in de trailer. Sommige hebben gewoon uitgevonden dat het makkelijker is dan proberen in evenwicht te blijven. Zelfs bij een noodstop maakt het paard zo minder kans zich te bezeren. Wat wel belangrijk is, is dat de voorstang eruit kan voordat het paard opstaat en dat ze zo vaststaan dat ze de ruimte hebben om te gaan liggen... en niet hun nek breken door een korte ketting ofzo...
Het is ook belangrijk dat de hoeven niet onder het tussenschut kunnen komen. In een anderhalspaardstrailer heb je natuurlijk geen schot.
Paarden die zo´n moeite hebben met hun evenwicht, vinden het prettiger om achterste voren te reizen, wat allang bewezen veiliger en beter is, alleen zijn er nog niet zoveel trailers voor gemaakt.

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:25

ja lusitana daar heb je gelijk in, alleen wij hebben een 2 paardstrailer en als het andere paard erbij staat is er geen ruimte om te gaan liggen, dan breek ie zn benen. Ook gaat hij niet normaal liggen maar laat hij zich tegen de wand vallen waardoor de trailer heel erg schud. Ik ben daarom ook bang dat hij het tijdens het rijden ook doet of dat hij ineens opstaat waardoor de trailer gaat slingeren dus het zou makkelijker zijn voor iedereen als hij gewoon bleef staan.

We hebben het vandaag nog eens geoefend maar zodra hij in de trailer staat, er gebeurt dan verder niets we staan gewoon bij hem, dan begint ie al door zn achterbenen te zakken en laat hij zich opzij vallen (dit was in een 1 1/2 paards trailer). Ik ben bang dat hij zich een keer goed bezeert.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:28

het lijkt me eerder dat jouw paard angst heeft gekregen in de trailer.

en eruit gaat dan niet en mischien gaat hij daarom liggen?

ik zou het eens vragen aan een deskundige,er schijnt een stal te zijn die je paard van trailer angst af kan krijgen.
er moet hier op bokt ook een topic over zijn.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:08

Heb hetzelfde probleem, mijn paard doet het alleen als er een schot tussen staat, als het schot opzij is of eruit dan gaat het goed....
heel vreemd want vroeger kon je ze t wel, maar nu gaat ze gewoon liggen, ik weet ook niet wat ik er aan moet doen

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:39

Mijn ervaring is dat deze paarden nooit meer goed vervoerd kunnen worden met de trailer en dat je aangewezen bent op een vrachtwagen.

ditchie hier op bokt heeft hetzelfde probleem. Zie deze topics:
[VMR] HELP! Paard zakt door zijn benen in de trailer! Wat nu?!
[VMR]Wat moet ik nou!! Trailerprobleem, paard verkopen? :S

Dit heb ik toen naar haar gePB't:

Wat er in het topic gezegd wordt over het paard andersom zetten in de trailer zou ik eigelijk dan ook niet doen. Ik persoonlijk zou veel te bang zijn dat ze in paniek proberen eruit te springen. Zoals ik al zei, het enigste wat bij ons hielp was:
- Het schot eruit
- Paard aan de andere kant zetten
- Een stuk van het zeil van het schot afknippen, zodat hij breder kon staan.

Maar uiteindelijk hebben we een vrachtwagentje gekocht, omdat het gewoon echt niet meer ging. Ik weet ook niet of er tegenwoordig iets in de handel is tegen reisziekte of angst? Dat zou ook nog een poging kunnen zijn.
Iig heel veel sterkte en succes gewenst!

kimmie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:19

ho0ii

je moet je paard goed strak binden en je kan
bijv. ook een paar keer met een ander paard in de trailer zodat hij weet dat het niet eng is !!

veel succes er mee

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:29

Strak aanbinden voorkomt niet het liggen, maar zorgt alleen voor een groot risico op onaangename toestanden, want een paard ploft gewoon neer met het hoofd omhoog, hoor. Een baal stro tussen de voor en achterbenen, dus onder de buik, kan wel helpen, want hij vind het vast niet lekker om daar op te landen en benen vouwen wordt ook lastig.

Namiira_hvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:32

Myn pony wou zich altijd graag omdraaien in de trailer en zat daardoor vaak vast in de trailer.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:35

vreemd ! kan je niet helpen, alleen steun betuigen helaas.

1 van mijn paarden is in haar leven 2x in een trailer gevallen (beide noodstop door overstekende fietsers door rood al rijdt je maar 30km per uur- komt toch hard aan) Dit overigens in 19 jaar tijd hoor maar ze heeft daardoor wel trailerangst. Ze staat er binnen 30 seconden op, maar wel bevend als een rietje
Ik heb haar 1x geprobeerd met een vrachtwagen (zijwaarts) te vervoeren- dan gaat ze dus gewoon liggen...pikt ze niet, ook al staan we gewoon stil.

veel sterkte!

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:39

Hmm wat raar eerlijk gezegt echt nog nóóit van gehoord!

marmooniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:33

een paard gaat bijna altijd door angst liggen..
omdat je te hard rijd miss..

marmooniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:35

was pony op de manege die dit ook altijd deed..omdat die man veel te onbenullig reed..hij had um helemaal "kapot geveurd" dat dier wou dr ook nooit in.. en als ie dr in was ging ie liggen

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:39

Ik denk dat je paard zijn evenwicht is verloren tijdens een van de laatste ritten voordat die dit gedrag is gaan vertonen en geen vertrouwen meer heeft in de trailer. Lijkt me een probleem dat je alleen met veel rust en geduld moet oplossen, bij voorkeur door een deskundige op dit gebied. denk hierbij aan Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl) of Balingehof. Succes

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:51

Wij hebben een jonge merrie die dit ook doet, ze gaat helemaal met haar schouder tegen de buitenwand van de trailer hangen, met haar twee voorbenen schrap tegen het schot in het midden. En dan staat ze continue achterom te kijken.
Ik reis met haar mee, en corrigeer telkens als ze gaat hangen door het hoofd weer voor haar te trekken.
Tussenschot eruit durf ik niet goed met dit paard omdat ze dan nog meer kan keren in de trailer, ben bang dat ze dan haar evenwicht verliest en valt.
Ze doet het namelijk ook in de bochten.
Ik hoop dat het met meer reiservaring beter wordt.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:15

Aangezien je zegt de laatste tijd, zet je haar dan met een deken op de trailer??

Mijn oude pony liet zich ook vallen als hij een wat dikker deken op had. Alleen een fleecedekentje ging goed, maar met een ander deken op liet hij zich ook tegen het schot aanvallen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:29

Ik ken het probleem, mijn paard deed het ook.
We hebben haar opgehaald, daarna nog één keer op de trailer naar de DA geweest.
Een paar maanden later moesten terug voor controle en sindsdien gaat het permanent mis. Ze is erbij gaan liggen en schoot met een voet onder het tussenschot door, wat natuurlijk de nodige problemen gaf.

Geluk bij een ongeluk stonden we bijna voor de deur bij een oud paardenboertje (met verstand ) die ons toen geholpen heeft. Hij vertelde me dat paarden gaan liggen door of evenwichtsproblemen -dus liggen prettiger vinden- óf door angst.

Ik heb na die tijd nog een paar keer geprobeerd te laden op een gewone trailer, maar dat ging moeizaam. Zodra ze erop stond ging ze erbij liggen. De keren dat ze vervoerd moest worden ging in een vrachtwagentje, en dat ging stukken beter.

Succes, ik hoop dat je een oplossing kan vinden.