zadel komt met achterkant omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

zadel komt met achterkant omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:05

Hallo
De achterkant van mijn zadel gaat omhoog als ik um aansingel. Als ik het zadel er gewoon los op heb ligt het super.
Maar mijn vraag is als ie met aansingelen voorover kiept moet ie dan aan de achterkant worden opgevuld of moet dan de voorkant smaller worden gemaakt?
Ik heb het al aan een betrouwbare hoefsmid gevraagd en die zegt achter maximaal opvullen maar mijn initutie of hoe je dat ook schrijft zegt dat het zadel dan iets smaller moet

Dus wie heeft een antwoord op mijn vraag oid?

loesje688

Re: zadel komt met achterkant omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:06

Ik zou eens naar een (ervaren) zadelmaker gaan, die weet je met zekerheid te zeggen wat je eraan moet doen en kan het eventueel gelijk maken.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:11

Het is een ervaren hoefsmid

Pert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:12

een hoefsmid is opgeleid voor het onderhouden van hoeven, en heeft dus het meeste verstand van hoeven. een zadelmaker is opgeleid om zadels te maken en heeft dus waarschijnlijk het meeste verstand van zadels en de ligging/pasvorm daarvan

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:13

Ja maar dat zegt niet dat het een zadelmaker/passer whatever is. Als je zekerheid wilt over wat je met het zadel moet doen, zoek dan één of meerdere mensen die er verstand van hebben. Twee (of meer ) weten meer dan één.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:17

Mijn op maat gemaakte zadel had het er ook last van. De zadelmaker had het aansingelpunt vrij ver naar voren gezet en gaat het nu 2 cm naar achteren brengen. De zadelboom is zo gemaakt dat hij veel schoudervrijheid geeft en paste perfect/sloot perfect aan.
Maar als het aansingelpunt relatief ver naar voren ligt kan dit het zadel wat naar achteren laten verschuiven en vervolgens de voorkant wat naar beneden halen omdat de boom veel ruimte geeft bij de schouder.
Ik weet niet of het bij dressuurzadels ook zo werkt (ik heb een westernzadel) maar misschien heb je toch iets aan deze informatie.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:23

Als je zadel voorover kiept is de boom waarschijnlijk te breed.
Ik zou er even een zadelmaker naar laten kijken en niet zomaar je zadel laten opvullen etc.

*edit; GROTE typfout.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 03-03-06 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:25

zadel dt naar voren kiept heeft een te brede boom
maar laat een zadlmaker komen en die kan het meteen verhelpen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:26

indd een zadel mag niet kiepen en niet schuiven dus snel een zadelmaker laten komen wil je de rug sparen van je paard

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:27

xx_Irisje schreef:
zadel dt naar voren kiept heeft een te brede boom
maar laat een zadlmaker komen en die kan het meteen verhelpen.

Ben er niet helemaal bij.
Je hebt gelijk.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:27

misschien kan je iemand laten kijken als je er op zit? en dan voornamelijk in draf.
verder zou ik bij twijfel al tijd ff iemand er naar laten kijken.

is je paard nog jong? of de laaste tijd van vorm veranderd?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:37

Het wipt in de draf een klein beetje omhoog

Erg jong is ze niet.. ze 8 jaar en voor zover ik weet is ze niet van vorm veranderd
Ik wil sowieso hem erna laten kijken want met kijken zie je toch het meest..Ik denk zelf ook dat de boom iets te breed is

Ik ben er vandaag geweest bij hem en komende vrijdag is hij er weer dus dan ga ik er weer heen om een afspraak te maken. Ik woon vlakbij zijn zadelmakerij dus ik kan er zo heen met mn pony. Ik hoop dat ik nog die vrijdag terecht kan anders duurt het nog twee weken ivm omstandigheden wanneer ik tijd heb.

Ik voel me gewoon een beetje schuldig als ik het zadel er op leg. Ben namelijk heel zuinig op mijn pony

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:46

Dan is inderdaad de boom wat te wijd.

Goed op laten vullen aan de voorkant kan wel helpen, als dat mogelijk is.
Dan houd je ook de mogelijkheid om 'm weer breder te laten maken als je paard breder wordt/meer bespiering krijgt.
Tijdelijk een bontje onder je zadel kan ook schelen, die verkleint de boommaat nl!

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:48

OKe dankjwel voor de 'tijdelijke' tip Nouvel

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:57

een zadel wat aan de achterkant omhoog komt is van voren te breed, dit kan gaan drukken op de schoft en/of schouders, je kunt het zadel aan de voorkant oplaten vullen of een gelpad of bontje er onder doen , wel kijken dat het zadel dan niet meer wiebeld.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:08

of gewoon een ander zadel kopen, dit is naturlijk een erg duure oplossing alleen dan is het probleem wel over.
een staart riem wil ook wel eens helpen, alleen ik vraag me altijd af of dat voor het paard toch wel fijn is

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 20:12

Citaat:
een gelpad of bontje er onder doen

Kan ik dan gewoon het gelpad in de lengte er onder doen (dus echt onder de zweetbladen komt, kan het niet zo goed uitleggen)
zodat de boom echt wat smaller wordt. Want als je hem er gewoon onderdoet zoals je hem er normaal onderdoet lijkt mij dat ie niet echt wat smaller wordt
Laatst bijgewerkt door MarloesV89 op 03-03-06 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:16

mijn zadel is ook iets te breed en ik heb er een kavelkade bontje onder dit ligt gewoon op de normale manier, het vult als het ware de voorkant iets op, dus ook een gelpad gewoon op de goede manier eronder leggen, het blijfen natuurlijk wel lapmiddeltjes beter is even een zadelmaker laten kijken.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:18

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:33

MArl0esJuh schreef:
OKe dankjwel voor de 'tijdelijke' tip Nouvel

Graag gedaan!

Ik heb het zelf ook voorlopig op die manier opgelost.
Het lijkt te werken, als blijkt dat het toch nog voldoende werkt laat ik het zadel misschien smaller maken.
Maar daar wil ik liever even mee wachten, zo kan ze nog wat bijgroeien in bespiering op haar rug, want die is veel te arm...

Ik heb het zadel zo veel als kon op laten vullen aan de voorkant en heb een pad en een bontje onder het zadel.