Wintec met verwisselbare boom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Wintec met verwisselbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 17:58

Hallo,

Dit topic open ik omdat ik een vraag heb over de wintec's met verwisselbare boom, in de hoop dat er iemand is die mij hier een antwoord op kan geven.

Ik heb een Wintec pro cair, toen ik die kocht werd er nog van alles uitgelegd over het zadel, zoals de boom die je kon verwisselen. Dit duurt nog geen paar minuutjes, je kan hem als je dat wilt dan ook op een ander paard leggen als je de goede boom erin zet.

Toch vandaag even bij een ruitersportzaak geweest en nagevraagd.
Hier werd er verteld dat dit absoluut niet kon, je kan een zadel niet zomaar op een ander paard leggen. De vrouw die dit vertelde wist overigens ook niet dat er Wintec bomen los te verkrijgen waren, ze wist ook niet dat je de boom er makkelijk in en uit kan schroeven.
Volgens deze vrouw zou dan misschien de voorkant wel goed liggen, maar de achterkant kan erg gaan klapperen.

De reden dat ik het navroeg is omdat ik het een raar idee vind om in een zadel een andere boom te schroeven, zodat je het zadel kan gebruiken bij een ander paard. Omdat ik er toch niet helemaal zeker van was en niet zomaar wil gaan proberen, dacht ik: Vragen kan nooit kwaad.
Maar nu hoor ik dus 2 heel verschillende dingen, waar naar mijn mening allebei iets van waarheid in kan zitten..

Wie heeft er hier wel wat meer verstand van en kan mij uitleggen hoe dat nu precies zit?

(Ik heb gezocht op de wintec site maar niet gevonden wat ik zocht)

PolosportJ

Re: Wintec met verwisselbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:15

Je kan m wel zeker open schroeven en er een nieuwe boom in doen. Ik heb zelf ook een wintec en hij paste niet toen ik m kocht ze hebben toen in de winkel een andere boom erin gezet. En nu past ie wel. Ik rij er nu weer met een ander paard mee en hij past nog steeds. Wel zit er een kleine ruimte aan de achterkant. Maar ik heb er altijd een bontje onder dus.. Maar weet niet of dat komt omdat ie niet past door het boomverwisselen.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:32

je kan idd gewoon de boomverwisselen. die zijn los te krijgen.
niet bij alle wintecs maar bij de pro wel..
volgens mij als de boom te breed is zakt hij te ver naar beneden, waardoor dan de achterkant iets omhoog komt..
en als het achterover ligt is de boom te smal(kan ook nog wel aan de kussens liggen enzo)

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:37

[quote="Arabian_Girl"]
volgens mij als de boom te breed is zakt hij te ver naar beneden, waardoor dan de achterkant iets omhoog komt..
quote]

ja dat zou idd wel kunnen. Maar hij raakt de schoft niet dus laat t gewoon zo. Heb der een bontje onder. Ik kan me ook zo voorstellen dat een grotere weer net teveel is en dat ie dan weer naar voren schuift.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:39

ik geloof dat je naar een andere ruitersportzaak moet gaan,want zoals eerder hier vermeld zijn de bomen makkelijk te vervangen.heb zelf ook een wintec,en de bomen zijn los tegen ongeveer 30 euro te verkrijgen per stuk.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:40

Om het maar even zo te zeggen: de boom is inderdaad niet te verwisselen.
WEL het voorste stukje van de boom.

Een boom is namelijk het gehele frame van de bovenkant van het zadel, om het maar even zo te noemen.
Het stukje dat verwisselbaar is zit gewoon vooraan. Dat maakt het zadel aan de voorkant smaller of breder.
Het is inderdaad zo dat het zadel niet op alle paarden past.
Net zoals dat een stubben zadel met boommaat medium, niet op alle paarden past die bij een ander zadel een medium boommaat hebben.

Daarom is het wel altijd belangrijk om 't zadel ff na te laten kijken.
Misschien moet het ergens opgevult worden en past het wel.

En als je geluk hebt past het zonder dat er iets aan gedaan hoeft te worden, als je dat ding verwisselt hebt.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 18:57

Okee dat van de boom snap ik. De voorkant zou in principe dus altid kunnen passen, alleen de achterkant niet.
Nu werd mij ook verteld bij de verkoop van dit zadel dat het zich vormt naar de rug van het paard dit is omdat het zadel gevuld is met lucht, het zou daarom ook erg fijn zijn voor een paarden/ponyrug. Om de reden dat het zadel gevuld is met lucht kon het niet opgevuld worden.
(Wat een kromme zin, ik hoop dat het gesnapt wordt).

savath:
Ik vind het erg moeilijk een goede ruitersportzaak te vinden.
Dacht ik er één gevonden te hebben

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:00

Ik heb ook een wintec met verwisselbare boom. ik gebruikte het zadel op 2 paarden en het paste op beide paarden prima. Het waren wel allebei vrij ronde paarden.

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:05

Bluebontje schreef:
Ik heb ook een wintec met verwisselbare boom. ik gebruikte het zadel op 2 paarden en het paste op beide paarden prima. Het waren wel allebei vrij ronde paarden.

ik ook, ik gebruikte m eerst op een kleine dikke (ronde) merrie. En daar moest een andere boom in, die vrouw van de ruitersportzaak zei een boom die vooral bij merrie's worden gebruikt, omdat die vaak wat ronder zijn bij de schouders/buik. Toen lag ie goed aan de voorkant maar zat er een kleine kier aan de achterkant, te verwaarlozen maar hij zat der. Dus de ene maat boom was te smal en de volgende maat boom zou dan eigenlijk weer te breed zijn dus jah.. maar heb der nog steeds enorm plezier van heb der gewoon altijd een bontje onder. Maarjah opzich moet je wel f goed kijken wanneer je een andere boom erin doet.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:14

Cow_horse schreef:
Okee dat van de boom snap ik. De voorkant zou in principe dus altid kunnen passen, alleen de achterkant niet.
Nu werd mij ook verteld bij de verkoop van dit zadel dat het zich vormt naar de rug van het paard dit is omdat het zadel gevuld is met lucht, het zou daarom ook erg fijn zijn voor een paarden/ponyrug. Om de reden dat het zadel gevuld is met lucht kon het niet opgevuld worden.
(Wat een kromme zin, ik hoop dat het gesnapt wordt).

savath:
Ik vind het erg moeilijk een goede ruitersportzaak te vinden.
Dacht ik er één gevonden te hebben

Ik heb al een paar wintecs gehad, eerste een 500 vhz, deze had ik op verschillende manege paarden liggen, dus elke week op een ander paard En idd, met 2 schroeven kun je het grootste gedeelte van het zadel aanpassen, je schroeft de metalen boom namelijk in de kunststof vormdeel, waardoor het kunststof zich automatisch vormt na het metaal. Er zitten dus wel limieten aan, hij kan niet smaller en breder dan een bepaald punt.

Toen ik mijn paard kreeg was deze erg te dik, en paste zelfs de breedste boom niet. Ik heb toen de wintec verkocht.

Later heb een oude wintec sport zonder verwisselbare boom gekocht om haar in te rijden, deze werd toen weer te breed en begon toen te kiepen, en nu heb ik weer een wintec 2000 vhz met cair om mee te springen (voor de rest heb ik een barefoot)
Ik heb dit zadel ook op verschillende paarden, juist door die lucht kan dat, het deukt namelijk niet in zoals kussens als je het lang op 1 paard hebt, maar deze komen elke keer weer in hun oude vorm terug. Mits je er een passende boom bij hebt kan die dus wel op elk paard (alleen niet voor elk paard is een goede voorboom beschikbaar). En dus ook telkens op een ander. Ik heb hem nu op 2 paarden, om en om.

Mijn ervaring is, als het zadel kleppert van achter, dan ligt het ook niet optimaal vooraan. Alhoewel sommige paarden natuurlijk gewoon een moeilijke rug hebben.
Bij de manege paarden had ik er vaak een bontje onder omdat deze veel spieren 'miste' in de rug, maar ze dus wel een brede boom moesten hebben zodat het nergens knelde maar dan had je zo'n gat bij de rugspieren, en met een bontje was dat goed opgelost. Voor de rest gebruik ik geen bontjes, want je maakt de boommaat bij de schoft wel kleiner, dus bij een goed passend zadel en een normaal gespierd paard creer je alleen een slecht passend zadel (te smal)

edit, nieuwe bomen heb ik altijd gekocht voor 19,95 en er was een winkel die de bomen exact op maat kon buigen, wat erg handig is als je dus een tussen maatje moet hebben, of bijv iets meer ruimte bij de schoft moet hebben o.i.d.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:08

Ik heb ook ook de wintec die jij hebt en ik kan inderdaad ook de boom verwisselen.
Tuurlijk kan je het zadel op meerder paarden leggen want een kunstof zadel vormt niet zo naar een paard als wat een leder zadel doet..

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:16

het nadeel van een cair zadel(lucht) is volgens mijn zadelmaker van vroeger dat je het niet kan opvullen bv alleen van voren aan de schoft om het zo uit te drukken,of van achteren.
met een gewone wintec kan het wel omdat het zoals elk ander zadel beter passend gemaakt kan worden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:20

De bomen zijn idd heel makkelijk te verwisselen, maar daarmee heb je nog geen zadel dat op elk paard past. En daar moet je heel erg mee oppassen.

Ik heb ook een wintec zadel gehad, maar mijn paard heeft er een flink rugprobleem aan over gehouden omdat ze lang niet op alle paarden passen zoals mij wel altijd verteld werd.
Dus zomaar op een ander paard leggen zou ik niet doen. De (pas)vorm van een zadel is van veel meer dingen afhankelijk dan alleen dat deel van de boom wat je bij wintec kan verwisselen.
Bespaar je de ellende die je mogelijk kan krijgen door een niet goed passend zadel.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:46

ik heb ook een wintec 2000 met verwisselbare boom.

erg handig, toen ze drachtig was heb ik er een bredere boom ingedaan[wit] en nu zit er een rode in.
mocht ze straks weer veranderen,ze is nu 5,5jr dan heb ik ook nog een blauwe en zwarte liggen.
ze begint nu meer schoft te krijgen dus de kans dat hij straks te wijd wordt en gaat kiepen is groot.
dan doe ik er zelf een smallere boom in.

ik vindt het een geweldige uitvinding!

viva_dior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:49

bij divoza.nl heb je ze

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:32

Ik heb zelf verscheidene Wintecs gehad. En je kunt dus idd de boom verwisselen, bij mij was het alleen niet in een paar minuutjes gedaan. De bomen zijn zeker los te koop, niet iedere ruitershop heeft ze maar wel veel (ook online shops). De kosten van zo'n boom liggen rond de € 20,-! Nou is het zo dat zo'n Wintec niet op elk paard past als er maar de juiste boom in zit. Ik had er 1 op mijn haflinger liggen en dat zadel klapperde dus enorm, welke boom er ook in zat. Het is dus een kwestie van uitvinden. Ik vind de Wintecs trouwens super! Heb er echt jaren mee gereden, maar sinds kort dus niet meer.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:33

savath schreef:
het nadeel van een cair zadel(lucht) is volgens mijn zadelmaker van vroeger dat je het niet kan opvullen bv alleen van voren aan de schoft om het zo uit te drukken,of van achteren.
met een gewone wintec kan het wel omdat het zoals elk ander zadel beter passend gemaakt kan worden.

Als je een goede zadelmaker hebt, zal hij je zeggen datie sowieso niet aan het opvullen van een kunststof zadel begint!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:20

Ik heb de bomen voor 15,-

En Wintecs zijn prima zadels met een uitstekende pasvorm.

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:29

Ik heb een paar posts gelezen over 'de ene boom net te groot en de andere net te smal' maar ik heb ook weleens gehoord dat je ze ook enigsinds kunt aanpassen. Geen idee hoe want ik heb mijn boom er nooit uitgehaald, dus weet niet hoe hard het is, maar je schijnt ze een beetje smaller of wijder te kunnen buigen.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 07:12

BeLoVeD schreef:
savath schreef:

Als je een goede zadelmaker hebt, zal hij je zeggen datie sowieso niet aan het opvullen van een kunststof zadel begint!

ik ga als zadelmaker bij dykmans in turnhout(zijn al drie generaties zadelmakers) en ze werken wel aan kunstog zadels.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:03

De wintecs kunnen wel opgevuld worden hoor
ik heb mijn wintecje zo van mijn welsh pony, andere boom erin, toen heb ik tijdje tuiger gehad, weer andere boom erin, en nu ligt ie op mijn dravertje. En er is niks aangepast aan de kussens ofzo, alleen iets met de singelstoten ofzo.
Ben heel tevreden over wintec

Drunksheep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:45

Wintec's zijn super zadels.
Bomen zijn makkelijk te verwisselen en ze kunnen ook opvullen!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:00

Natasha schreef:
Ik heb de bomen voor 15,-

En Wintecs zijn prima zadels met een uitstekende pasvorm.

Dus absoluut niet op ieder paard hoor! Op paarden met een ronde rug liggen Wintecs niet altijd lekker..

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:01

manonutjuh schreef:
De wintecs kunnen wel opgevuld worden hoor
ik heb mijn wintecje zo van mijn welsh pony, andere boom erin, toen heb ik tijdje tuiger gehad, weer andere boom erin, en nu ligt ie op mijn dravertje. En er is niks aangepast aan de kussens ofzo, alleen iets met de singelstoten ofzo.
Ben heel tevreden over wintec

Tuurlijk kunnen ze opgevuld worden, maar GOEDE zadelmakers zullen dit niet doen. Omdat dat bij kunststof zadels helemaal niet goed is.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 12:37

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik vraag me dan eigenlijk af hoe een zadel met lucht gevuld kan worden.
Omdat er toen werd gezegd dat dit niet nodig was en niet kon.
Maar ik ga wel even kijken of er hier in de buurt een zadelmaker is die mij er meer over kan vertellen.

Het zou voor mij wel fijn zijn als mijn zadel ook past op het paard(je) wat ik ga rijden. Maar ook hiervoor zal ik een zadelmaker gaan vragen of hij ernaar wilt kijken