Sneeuw rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aur0ra_h0rse

Sneeuw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 15:11

Heey,
Mijn paard heeft ijzers en is best wel gevoelig in de benen...
Maar ik weet niet of ik met haar ( met ijzers) door de sneeuw kan rijden,,,,
Ik heb namelijk geen bak en moet buitenrijden ,,,,denken jullie dat ze uitglijd? mischien een beetje een domme vraag..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:12

Ik zou er niet aan beginnen, veel te gevaarlijk met ijzers.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:12

Ik zou het ook niet risceren!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:16

Ik ben vandaag naar buiten geweest met iemand van stal. Mijn paard heeft geen ijzers, maar die van haar wel. Er was niks aan de hand in de sneeuw. Er bleef wel wat sneeuw aan de hoeven plakken (bij die van mij dus helemaal niet) maar dat viel er wel weer snel onderuit.

Je kan ook een paar stevige grote sokken om de benen doen, met wat tape vastmaken om de kootholte en er kan geen sneeuw meer in de hoeven komen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:25

Ik zal het niet doen... grote kans dat er giga ijsklompen onder de hoeven komen...

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:09

Ik was vandaag ook op stal en mijn merrie heeft ook ijzers. Ik heb haar geen eens buiten gelaten. Ik vind het veel te gevaarlijk. Ze heeft tijdens het mesten lekker in de deuropening gestaan naar buiten kijken en een frisse neus halen.
Maar los of rijden kan wel weer als de sneeuw weg is. Zo lang blijft het toch niet liggen hier in het westland. Dan maar een dag niet buiten.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:13

Gelijk heb je ijsklontje,ik zou het ook het risico niet nemen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:28

Niet doen; vaak blijft de sneeuw wel klonten. Gaat even goed, maar daarna krijg je zo'n bal eronder. Als dat zo is, zit het muurvast en ze kunnen dan vallen en een been breken. Heb het een keer gezien bij een pony dat dat gebeurde, ging nog net goed (wel been helemaal open en beschadigd)...

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:42

angela88 schreef:
Ik zal het niet doen... grote kans dat er giga ijsklompen onder de hoeven komen...

idd ik zou het ook niet doen.. tenzij je op de weg loopt waar geen sneeuw is (en dus gestrooit is) maar daar kun je denk ik ook niet fijn paardrijden op de weg

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:51

Bij honden is het zelfde! (en die hebben geen eens ijzers )

Bij mijn hond is gister ook een ijsklomp aan de 'voet' gekomen na 20 min in de sneeuw spelen.. Dat komt omdat de sneeuw tussen de tenen gaat zitten, en dan krijg je hetzelfde effect als je een hele grote sneeuwbal maakt.. wij hebben het geprobeerd eraf te 'trekken'(hond had er verder geen pijn aan ) maar dat lukte niet echt.. naar huis gelopen (was niet ver) En in huis is het eraf gesmolten..

Bij paarden met ijzers, gebuurd het zelfde.. De sneeuw blijft in de 'hoef' vast zitten, en dan krijg je het zelfde effect als je zo'n grote sneeuwbal maakt.. Een paard kan dan net als een hond gaan struikelen o.i.d. (en voor het paard is het ook nog is gladder, vanwege die ijzers.. (zelfde als jij met spekgladde schoenen in de sneeuw gaat lopen)) Ik zou het niet riskeren..

Ik denk dat een beetje stappen wel kan, gewoon niet lang.. Maar eventjes.. en even los in het weiland (ong. kwartiertje) zou ook wel kunnen.. (kunnen ze toch even energie kwijt) Maar rijden zou ik niet doen nee.. (tenzij je een binnenbak hebt )

Edit: Als je ze los in het weiland doet, draai er dan kalkoenen in *heb je minder kans op uitglijden*

ilovelucky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:57

NIET DOEN !!!
Krijg je ijsklompen en dan kan die makkelijk uitglijden !!!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:01

Ik ga met Raposa mee..

Hippotha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:07

Ik dacht ook pas geleden lekker in de sneeuw te gaan rijden.
Niet dus....Niet zozeer dat het glad is, want het was niet glad, maar er komen van die enorme klonten onder de ijzers (net tennisballen) waardoor hij enorm gaat zwikken. Ik vond het echt heel gevaarlijk en ben heel langzaam naar huis gelopen. Om de 5 passen moest ik al weer stoppen om de ballen eraf te halen.
Dus ik zou ook niet eventjes gaan stappen, want het zit er zo onder.
Dus liever even minder beweging, dan dat je dadelijk een kreupel paard hebt en hij/zij nog veel langer niet kan lopen.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:14

Ik heb ook alleen een buitenbak maar als er sneeuw ligt ga ik de problemen niet opzoeken dus blijft ze mooi in de wei of op stal staan.
Ik vind het te link om met ijzers door de sneeuw te gaan rijden.

zelito

Re: Sneeuw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:08

Winterbeslag!! is de goede oplossing.
je kunt er fijn mee door de sneeuw rijden.
Het blijft niet plakken en laat de sneeuw gemakkelijk los!
Ik heb het onder mijn pony laten doen het ik ben er zeer tevreden over.
Hier even foto's van het winterbeslag:
Die zwarte rubbervormigijzer zit onder de hoefijzer
Afbeelding

Hier op de hoef, er zitten ook stolletjes (platte) voor meer grip in de sneeuw
Afbeelding

Heeft iemand anders hier nog ervaring mee?

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:57

Ninla komt wel in het bakje, maar daar ligt geen sneeuw in.
Vandaag voor het eerst kunnen rijden bij ons in de bak.

Maar als er super veel sneeuw ligt komt ninla ook niet buiten!

carlijn83

Re: Sneeuw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:57

Ik zou het zeker niet doen!

Het kan gaan klonten onder je ijzers en dan word t en glad voor ze en ze lopen helemaal scheef/ongelijk

Als je makkelijk bij de weg kunt komen kun je wel gewoon over de weg rijden als deze sneeuw-en ijsvrij is.