paard loopt op harde grond gevoelig,ijzers zetten??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

paard loopt op harde grond gevoelig,ijzers zetten??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 14:44

het paard van een vriendin van mij heefd aldoor op hoefijzers gelopen en dat ging eigenlijk best goed.
maar nu heefd ze sinds drie weken de hoefijzers eraf laten halen,gewoon om te kijken hoe het paard daar van ging lopen.
nu 3 weken later loopt het paard op de harde grond erg gevoelig en voorzichtig,als ze midden in de bak rijd gaat het allemaal goed.nu wil ze waarschijnlijk weer hoefijzers laten zetten..

wat zouden jullie doen,weer hoefijzers zetten of gewoon zo door laten lopen?

tips zijn welkom

MarijkeVanVl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:47

Ik zou er terug hoefijzers laten onder zetten. Mijn paardje had juist het zelfde voor. Altijd hoefijzers gehad, en toen eventjes niet en hij liep in de bak goed maar op de harde grond niet.

Ik denk dat dit komt doordat ze altijd gewent zijn geweest om met hoefijzers te lopen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:49

Lastig. Wat is de reden dat het paard op ijzers stond?
Hoe is ze op dit moment bekapt?
Het gebeurt vaak dat paarden iets gevoelig gaan lopen nadat de ijzers er af zijn gehaald, maar dat moet ook vanzelf weer over gaan. Het kan zijn dat de hoeven nog wat aan moeten sterken, maar daar kan ik zo echt niks over zeggen.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 14:56

het paard stond op ijzers omdat ze artrose heefd links voor.het paard liep door de ijzers beterder op harde grond.en ze wou gewoon proberen hoe het paard zonder ijzers loopt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:58

Ik zou het zelf iets langer de tijd geven dan 3 weken, en proberen af en toe een kort stukje over het harde te lopen en dat wat uit te bouwen, maar dat alleen als het paard niet meer gevoelig loopt.
Loopt ze alleen gevoelig of ook echt kreupel? Wat zegt de hoefsmid ervan?

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 15:06

ze heefd de hoefsmid nog niet gebeld.na even te hebben gelopen op het harde word het iets beter,alleen in draf zit r een hikje in om het zomaar te zeggen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:12

3 weken is erg kort. Waarschijnlijk zijn de hoeven zo zacht geworden dat ze weer helemaal aan moeten sterken.
Vergelijk het met je eigen voeten. Als je altijd op schoenen loopt en je gaat dan ineens op blote voeten lopen doet dat in begin ook pijn. Maar als je langzaam opbouwt krijgen je voeten eelt en kan je steeds lekker over harde ondergrond lopen.
Met paardenhoeven werkt het precies hetzelfde.

Hoe langer een pard ijzers heeft gehad hoe verslechterder de hoeven en hoe langer zo nodig hebben om weer aan te sterken.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:30

Ik ga met Anouar15 en Wendy mee: het paard heeft tijd nodig om de hoeven aan de ondergrond te laten wennen. Dat kan een tijd gevoeligheid geven. Kijk het een maand of 2 tot 3 aan, en overleg met de hoefsmid. bedenk dat de hoef pas na een jaar helemaal vernieuwd is, en dus in zijn geheel is aangepast aan de nieuwe omstandigheden. De gevoeligheid is in bijna alle gevallen gelukkig een stuk eerder over.

heshima

Re: paard loopt op harde grond gevoelig,ijzers zetten??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:28

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:34

kan ook zijn dat ze even te kort bekapt zijn, zou het nog even afwachten. Mijn paard loopt in zijn vacantie(ong 1 mnd) altijd zonder ijzers, gaat dan het land in. Dit jaar echter, liep hij voor het eerst wat onregelmatig, vooral op stukken, waar wat grintjes lagen. Na de vak. was dat over.

Hem dit jaar laten overwinteren zonder achterijzers. Nu begint hij echter weer te reageren op grintjes, helaas de achter hoeven aardig kort gelopen. Dus toevallig vanavond de smid maar gebeld om weer rondom te gaan leggen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:48

het is ff aankijken. zoals anderen ook al zeiden, als je altijd met schoenen hebt gelopen is he ineens heel erg wennen zonder schoenen.

bijd e fjord van mijn schoonouders is het net andersom, die had zulke slechte voeten, dus maar op de ijzers gezet. op mijn advies hebben ze nu bram de lange en die heeft hem er meteen van af gehaald.. nu na 2 maanden looptie blootvoets en nog belangrijker, geheel regelmatig! zijn spieren zijn weer goed, die heeftie al die tijd door die ijzers(die dus te veel knelden) vastgezet en liep steeds onregelmatig. hij heeft eerst met hoefschoenen gelopen en over een paar weken magtie waarschijnlijk helemaal zonder lopen, zo goed zijn die voeten bij gekomen.

dus die 3 weken zijn echt te kort om conclussies te trekken.

Ingridje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:08

Ik zou er hoefijzers onder laten zetten. Zeker als je vaak op harde grond loopt. Je kan beter voor niks hoefijzers eropzetten dan straks met een paard lopen die pijn heeft omdat zijn hoeven te ver zijn afgesleten.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:11

Ingridje16 schreef:
Ik zou er hoefijzers onder laten zetten. Zeker als je vaak op harde grond loopt. Je kan beter voor niks hoefijzers eropzetten dan straks met een paard lopen die pijn heeft omdat zijn hoeven te ver zijn afgesleten.

Nou dat ben ik niet met je eens... Hoefijzers zijn niet per definitie altijd goed hoor. Een vriendin van mij heeft een paard die altijd op ijzers liep omdat hij zo gevoelig was. De ijzers konden er bijna niet meer nomaal onder geslagen worden. Toen had ze er genoeg van. Een half jaar later loopt hij prima op blote voeten! Voor lange buitenritten gebruikt ze voor hoefschoenen, gaat super! Niet meer die rotijzers en het scheelt ook in de kosten...

Geef het dus de tijd, denk eens na over schoenen, maar niet te snel teruggrijpen op ijzers.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:17

Gevoeligheid is géén gevolg van het verwijderen van de ijzers.
Gevoeligheid is een gevolg van het feit dat die ijzers er onder gezeten hebben.

Na het verwijderen van de ijzers, komt de gehele bloedcirculatie weer op gang en krijgt het paard weer gevoel in z'n voeten. Afvalstoffen worden afgevoerd, er is weer volop toevoer van zuurstof, de hoef gaat zich herstellen etc.
Er weer ijzers onder zetten, is dus geen oplossing.

@Ingridje16: lees de site www.hoefnatuurlijk.nl eens.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:20

MarijkeVanVl schreef:
Ik zou er terug hoefijzers laten onder zetten. Mijn paardje had juist het zelfde voor. Altijd hoefijzers gehad, en toen eventjes niet en hij liep in de bak goed maar op de harde grond niet.

Ik denk dat dit komt doordat ze altijd gewent zijn geweest om met hoefijzers te lopen.

Zou ik niet doen.
De gewenningsperiode voor een paard dat lang op ijzers heeft gelopen en nu zonder moet kan behoorlijk lang zijn, wel een week of 10-12. De zool en de straal moeten weer helemaal wennen zeg maar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:42

heshima schreef:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm

Hier kan je lezen welke invloed hoefijzers op de paardenhoef hebben; hoe het komt dat de hoeven nu verzwakt zijn en hoe je ze kan "trainen".
Hopelijk heb je er iets aan Succes!!

Ze verkondigen hier ook onwaarheden, zoals hoeven die smaller worden en smaller worden van ijzers. En dat het hoefmechanisme niet meer werkt met ijzers. Dit is onwaar, het hoefmechanisme werkt wel bij hoefijzers, dit kun je zelfs zien aan de ijzers (als ze er af zijn zie je ong. 1 cm breed dat het ijzer extra glimpt, dit komt van het hoefmechanisme). Een goede hoefsmid zal de ijzers er zodanig onder zetten dat het hoefmechanisme minimaal beperkt wordt.
Maar dat neemt niet weg dat indien het niet nodig is om ijzers te gebruiken je beter zonder kunt.
Ik zou zeker nog een week of 10-12 het zonder ijzers proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:24

@germie: Het mechanisme waar jij het over hebt bij beslagen hoeven, vindt slechts plaats in het achterste stuk van de hoefwand. Dat kun je ook aan het ijzer zien.
Hoe je het ook bekijkt, een ijzer fixeert de hoef en belemmert het (volledige!) hoefmechanisme.

Wat is er volgens jou onwaar aan het feit dat hoeven smaller worden c.q. te smal blijven door ijzers? Gaat de hoefgroei volgens jou dan anders in z'n werk dan hoe dat op hoefnatuurlijk uitgelegd wordt?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:49

Een hoef groeit gewoon met een ijzer. Dit kun je zien doordat een ijzer ruim gelegd wordt, maar de hoefwand er na een aantal weken toch overheen groeit. Dus het is niet zo dat de hoef smaller wordt door een ijzer.
Een ijzer belemmert altijd iets het hoefmechanisme, maar niet het volledige mechanisme, zeker niet zo extreem als op de site beweert wordt. Een goede hoefsmid kan deze belemmering tot een minimum beperken, zodat er geen problemen optreden.
Iedere hoefsmid zal liever geen ijzers gebruiken als het niet nodig is, maar soms is het gewoon niet anders.

Weet je wanneer je echt smallere hoeven krijgt? Als het paard een breuk in het hoefbeen heeft. DAn moet je de hoef zodanig fixeren dat het hoefmechanisme volledig wordt uitgeschakeld. Doe je dit een paar weken, dan is er nog niets aan de hand, maar moet je 3 maanden alles uitschakelen, dan krijg je wel een smallere hoef.
Maar dit is heel wat anders dan een gewoon hoefijzer die door een goede hoefsmid ruim gelegd is met zo min mogelijk nagels.

In het geval van de topicstarter zal het paard waarschijnlijk prima zonder ijzers kunnen functioneren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:07

Het is waar dat een hoef ook groeit met een ijzer. En wanneer je op een bepaalde manier beslaat, zal de hoefwand inderdaad over het ijzer heen kunnen groeien. Maar het volledig uitzetten van de hoef, wordt door het ijzer belemmert.
Je kunt zeggen dat deze belemmering best meevalt, maar feit blijft dat een ijzer de hoef fixeert en de hoef belemmert om goed te kunnen uitzetten en terugveren en groeien.
Bovendien loopt een paard van nature niet alleen op de hoefwand (wat ie met een ijzer dus wel doet/moet), maar ook op de zoolrand en de straal; een ijzer maakt dit onmogelijk.

Wat ook nogal eens vergeten wordt, is dat de hoef niet alleen in de breedte flexibel is (uitzetten en terugveren), maar ook in de lengte.
Een gezonde hoef - zonder ijzer - is in staat om hoogteverschillen tot ongeveer 2 cm op te vangen (bijv. een steentje of boomwortel). Een paard met ijzer moet deze oneffenheden opvangen met zijn gewrichten.

Citaat:
Iedere hoefsmid zal liever geen ijzers gebruiken als het niet nodig is, maar soms is het gewoon niet anders.

En helaas gaat dit "soms" in de praktijk niet op. Wanneer je om je heen kijkt, is het niet dat je "soms" een paard met ijzers ziet, maar "vaak".

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:03

Citaat:

Hmm, vreemd dat ik dan zowat alle paarden op ijzers zie en waarvan het grootste deel prima zonder kan. Zelfs paarden die alleen maar in de bak rijden en nooit op de weg komen hebben ijzers.
Volgens mij is het eerder zo dat een hoefsmid graag over ijzers onder timmert.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:51

smeden zeggen idd maar al te snel ff ijzers er onder slaan. levert ze meer op he en je hebt van die galemmers er tussen zitten die nietsvermoedende mensen gewon een oor aan naaien.

ik zou willem het liefst zonder ijzers willen. dat had hij altijd, maar zijn hoeven waren altijd gescheurd, Zelfs zo erg dat als ik er toen geen ijzer sonder had gedaan ze tot het leven gescheurd waren.

maar nu is hij dus al 2,5 jaar scheurloos, maar wel met ijzers.
maar ik ben bang dat als ik nu weer van smid ga veranderen en weer aan zijn voeten laat rommelen, ik dalijk wel een willem heb die slijtage gaat krijgen. hij is al 18 en staat vol in het werk en ben gewoon bang dat door standverandering(wat onvermijdelijk is)hij dus last gaat krijgen.

merel liep trouwens ook gevoelig toen ze voor het eerst zonder ijzers liep, maar die heeft zulke sterke voeten dat bram maar eens in de 3, 4 maanden hoeft te komen en dan nog is het om ff een randje weg te vijlen. die rijd rustig 30 km per keer 3 keer in de week weg, allemaal blootvoets en het slijt echt niet harder

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:55

Anouar15 schreef:
Citaat:

Hmm, vreemd dat ik dan zowat alle paarden op ijzers zie en waarvan het grootste deel prima zonder kan. Zelfs paarden die alleen maar in de bak rijden en nooit op de weg komen hebben ijzers.
Volgens mij is het eerder zo dat een hoefsmid graag over ijzers onder timmert.

Juist niet een smid bekapt liever, hij kan er meer in een uur doen en dus levert dat meer geld op

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:17

Ik heb mijn pony ook ijzers onder om dat ik veel op de weg rij met de kar .
en de meninge zullen altijd verdeelt blijfen over natuurlijk bekappen ik wil het dus nooit meer geef mij maar een gewone hoefsmit bevald me prima

maar ik zou als ik jou vriendin was er gewoon weer ijzertje onder laten zetten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:53

KiWiKo schreef:
Juist niet een smid bekapt liever, hij kan er meer in een uur doen en dus levert dat meer geld op

Behalve als hij alleen voor jouw paard moet komen, dan kan hij er beter een ijzertje onder tikken