Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

trisca schreef:ze zullen absoluut kuilgras bijgevoerd krijgen. Ik weet ook niet of het er 8 worden. Mijn gevoel zegt dat 4-5 wel een leuk klein koppel is.
Het moet allemaal ook nog wat gevormd worden, het begin is er alleen; het idee
Bijvoeren is altijd een optie maar je graszode heeft ook veel te lijden met veel paarden op een kleinere weide`s. Denk vooral aan natte zomers, of juist hele droge. Je kan bijv. eerst proberen met 4 merrieveulens, om maar iets te noemen.
Maar dat zien de klanten vaak niet
Sisim schreef:Laat ze in de winter rustig buiten. Wat moet je met jonge paarden op stal s'winters? Ze vervelen zich dood en de kosten vliegen de pan uit!
Ik ben absoluut voor het hele jaar rond buiten. Zeker als ze jong zijn. Zorg voor een goede schuilplek en voer flink hooi of kuil.
Daarbij, ze worden er hard van..
je hebt er niks aan als je grasland winterdag erg nat is en ze de zode vertrappen, dan is er de zomer erop weinig te behalen op grasland.RUBYWHITE schreef:Sisim schreef:Laat ze in de winter rustig buiten. Wat moet je met jonge paarden op stal s'winters? Ze vervelen zich dood en de kosten vliegen de pan uit!
Ik ben absoluut voor het hele jaar rond buiten. Zeker als ze jong zijn. Zorg voor een goede schuilplek en voer flink hooi of kuil.
Daarbij, ze worden er hard van..
Het moet natuurlijk wel kunnen winterdag buitenje hebt er niks aan als je grasland winterdag erg nat is en ze de zode vertrappen, dan is er de zomer erop weinig te behalen op grasland.
Of je moet winterdag net als wij bouwland tot je beschikking hebben, misschien van een omliggende buur?
) is puur omdat ze de zode vetrappen. Bouwland is dan wel een optie.

. RUBYWHITE schreef:wij hadden op 2ha een hele zomer 4 paarden lopen maar dat was al schikken. en laten we wel zijn, als je alleen de kosten van de wei al elke maand terug wilt verdienen zit je al snel tussen de 50-60euro vergoeding...dus het werk is veelal al onbetaaldMaar dat zien de klanten vaak niet
Dus onkosten van het land zit hem niet in wat de baas er mee doet...maar de rente en aflossing....weet je wat je tegenwoordig betaald voor 1 ha grasland hier in friesland/drenthe? Dat moet ook "afbetaald/afgeschreven" worden....t werk wat er van de paarden"boer" bij komt kijken is ontbetaald, anders kan t helemaal niet uit.