een goed idee? Of niet aan beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

een goed idee? Of niet aan beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:42

Komend jaar gaan wij ons land omheinen. Nu hadden we het ideen om een gedeelte van de 2 hectare te gaan gebruiken voor opfok.
We hebben in principe ook plek om ze in de winter binnen te zetten. Wel denken we aan een klein koppel, echt niet meer dan 5-8 paarden.

Nu vragen we ons af of er vraag is naar een kleinschalige opfok. We zijn kundig met paarden en willen ze goed handmak houden. Verder zijn eigenaren bij ons altijd meer dan welkom en valt er een hoop te regelen. De omheining wordt dubbel lint van 40 mm en het land heeft door een bomenwal rondom schaduw.

We zitten in noord drenthe. Zou hier vraag naar zijn? En wat zouden we kunnen vragen?
Wat betalen jullie voor de opfok?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen bij het maken van deze keuze.

RUBYWHITE

Re: een goed idee? Of niet aan beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:47

Gewoon proberen, je zegt het zelf, je hebt de ruimte en de accomodatie er voor. Dus waarom niet? Ik merk dat er JUIST vraag naar is voor opfok in kleine koppels. Paardeneigenaren hechten tegenwoordig meer waarde aan zorgvuldige opfok dan opfok in grote koppels. Veelal omdat in kleinschalige opfok de mens een grotere rol speelt in het paardenleven en dat zie je zeker terug in de paarden als ze drie zijn (spreek uit ervaring).

Jij zit met je stal niet zo ver bij mij vandaan, wij gaan volgend zomer ook weer met kleinschalig opfok voor zomer en winterdag bezig en hebben al diverse mensen die hier gebruik van willen maken.

Qua prijzen moet je even goed om je heenkijken, ik heb gemerkt dat de prijzen van opfok soms best hoog liggen (zomerdag 60-90euro per maand, winterdag varierend 120-200euro). Wij hebben hier altijd onder gezeten, en dat kon zeker uit.

suc6

[edit: typfout]

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:55

ik zou het gewoon doen, waarom niet?
is vast wel markt voor!
idd voor een lagere prijs ja, of misschien een idee om een opfok voor kleinere ponyrassen te doen?
ik noem maar iets hoor, maar misschien dat daar wel vraag naar is, gewoon een gedachte.
en dan voor een lagere prijs als bij de rijpaardveulens.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:16

dat is ook een idee, kleine pony's. Maar ik heb veel ervaring met paarden, minder met pony's. Ik moet ook eerst een koppel hebben voor ik kan starten, want met 1 kan dat niet

Hoe doen jullie hat met hengsten en merries? Wij hebben tussen alle weides een pad van 3 meter, is dat voldoende? Of moet er meer tussen zitten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:16

bied die 2 hectare wel genoeg gras voor 8 paarden?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:20

ze zullen absoluut kuilgras bijgevoerd krijgen. Ik weet ook niet of het er 8 worden. Mijn gevoel zegt dat 4-5 wel een leuk klein koppel is.
Het moet allemaal ook nog wat gevormd worden, het begin is er alleen; het idee

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:20

ik denk ook dat je het gewoon moet proberen

Maar idd met een kun je niet beginnen, dan moet je eerst een groepje hebben.

naja 1 veulen heb je dan als het goed is iig al

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:39

trisca schreef:
ze zullen absoluut kuilgras bijgevoerd krijgen. Ik weet ook niet of het er 8 worden. Mijn gevoel zegt dat 4-5 wel een leuk klein koppel is.
Het moet allemaal ook nog wat gevormd worden, het begin is er alleen; het idee

Zorg altijd voor een even aantal paarden.
2 ha is niet veel voor 8 paarden, je moet niet alleen kijken als veulen zijnde, maar ook als ze straks 3 jaar zijn Bijvoeren is altijd een optie maar je graszode heeft ook veel te lijden met veel paarden op een kleinere weide`s. Denk vooral aan natte zomers, of juist hele droge. Je kan bijv. eerst proberen met 4 merrieveulens, om maar iets te noemen.

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:03

Ik denk dat je de groep klein moet houden. 2 ha is idd niet veel gras en als je teveel bij moet voeren, zul je duurder worden en zullen veel eigenaren kiezen om toch ergens anders opfok te vinden.

Ik zelf vind het idee erg fijn, de paarden goed handmak houden, maar pas op dat je niet te duur wordt.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:34

wij hadden op 2ha een hele zomer 4 paarden lopen maar dat was al schikken. en laten we wel zijn, als je alleen de kosten van de wei al elke maand terug wilt verdienen zit je al snel tussen de 50-60euro vergoeding...dus het werk is veelal al onbetaald Maar dat zien de klanten vaak niet

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:50

Laat ze in de winter rustig buiten. Wat moet je met jonge paarden op stal s'winters? Ze vervelen zich dood en de kosten vliegen de pan uit!
Ik ben absoluut voor het hele jaar rond buiten. Zeker als ze jong zijn. Zorg voor een goede schuilplek en voer flink hooi of kuil.
Daarbij, ze worden er hard van..

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 08:32

4 paarden/veulens kan wel, maar meer moet je ook niet doen, je zou gewoon 2 weides van 1 hectare moeten maken, en dan switchen, en zodra ze naar de andere weide gaan, direct met de kneusplaat afmaaien en de weidesleep erover.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:21

Sisim schreef:
Laat ze in de winter rustig buiten. Wat moet je met jonge paarden op stal s'winters? Ze vervelen zich dood en de kosten vliegen de pan uit!
Ik ben absoluut voor het hele jaar rond buiten. Zeker als ze jong zijn. Zorg voor een goede schuilplek en voer flink hooi of kuil.

Het moet natuurlijk wel kunnen winterdag buiten je hebt er niks aan als je grasland winterdag erg nat is en ze de zode vertrappen, dan is er de zomer erop weinig te behalen op grasland.

Of je moet winterdag net als wij bouwland tot je beschikking hebben, misschien van een omliggende buur?

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:52

RUBYWHITE schreef:
Sisim schreef:

Het moet natuurlijk wel kunnen winterdag buiten je hebt er niks aan als je grasland winterdag erg nat is en ze de zode vertrappen, dan is er de zomer erop weinig te behalen op grasland.

Of je moet winterdag net als wij bouwland tot je beschikking hebben, misschien van een omliggende buur?

Da's waar, daarom moet je ook veel land hebben. Dan vertrappen ze niet alles. Mijn paard staat in de kudde het hele jaar rond buiten. Het gras komt ieder jaar weer mooi overal op. Helemaal vanzelf.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:52

Wij hebben 2jr lang zomerdag extra weidegang gehad en 2ha kon net. Ik heb nu 3 volwassen paarden beweid lopen op 1 ha en daarmee kan ik de hele zomer toe (incl. bemesting, ze komen dus vaker op bep. hoeken grasland binnen die 1ha). Ik wil 2 merrie`s laten dekken en die veulens opfokken + 2 andere erbij. Mijn man wil die 4 veulens dan op 2ha grasland laten lopen en winterdag op 3ha bouwland waar een stuk van 4 x 20 m betonpad ligt waar een schuilstalletje moet komen. De reden dat wij swinters geen paarden op de wei hebben (dat met 40ha ) is puur omdat ze de zode vetrappen. Bouwland is dan wel een optie.

Of als je ze die vrije beweging wil geven is een stal met uitloop in een paddock ideaal.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:56

2 Hectare is niet genoeg voor 5-8 paarden.
Als ze in de zomer 24/7 buitens staan mag je 1 hectare per paard rekenen.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:55

Ja er moeten natuurlijk ook nog de gewone sportpaarden het land op

Ik zou idd ook een klein groepje houden eerst

als het goed loopt kun je altijd nog verder kijken

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:29

Wij hadden afgelopen zomer ook 2 merries en 5 hengsten in de opfok lopen bij ons op 't land. Samen met nog 'n enter en twenter van onszelf hadden we dus in totaal 8 paarden lopen op ong 1,5 hectare. Dat was passen en meten! Het waren dan ook nog pony's, dus niet de meest vraatzuchtigen... Het wou nèt, we zijn rondgekomen tot oktober, maar het was niet ruim. De rest van onze eigen 12 paarden liepen op de andere 3 hectare, op het laatst hebben we de merriekoppel daarbij moeten zetten, anders kwamen we niet uit met het gras.
Die tussenrichel die je in gedachte had (3 meter) is wel voldoende, mits natuurlijk goed afgerasterd. Wij hadden er ook iets van 2 meter tussen, een sloot met afrasering.
Maar ik zou er dus goed over nadenken Iris, ze eten meer dan je denkt .

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:33

RUBYWHITE schreef:
wij hadden op 2ha een hele zomer 4 paarden lopen maar dat was al schikken. en laten we wel zijn, als je alleen de kosten van de wei al elke maand terug wilt verdienen zit je al snel tussen de 50-60euro vergoeding...dus het werk is veelal al onbetaald Maar dat zien de klanten vaak niet

Nou ja ik betaal ook 50 euro, maar de eigenaar van t land doet niks.
Ja hij zet heel af en toe een baaltje in de wei. of hij jaagd ze naar t andere stuk.
maatr zodra er iets is word ik gebeld om te vragen of ik kan "helpen" volgens mij is ie een beetje bang voor de jonge hengstjes.
Laatst was die van mij uitgebroken, word ik gebeld omdat hij hem niet kon pakken en mijn jaarling omhoog kwam en op hem af kwam steigeren.
Dus ik kom daar.
Aai m, doe een halstertje op en breng m aan een touwtje naar het weitje..
Niks aan de hand.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:38

@ Daantjuhhh

Dat bedoel ik dus Dus onkosten van het land zit hem niet in wat de baas er mee doet...maar de rente en aflossing....weet je wat je tegenwoordig betaald voor 1 ha grasland hier in friesland/drenthe? Dat moet ook "afbetaald/afgeschreven" worden....t werk wat er van de paarden"boer" bij komt kijken is ontbetaald, anders kan t helemaal niet uit.