Wat zijn de gevolgen van niet bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Wat zijn de gevolgen van niet bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 08:16

Weet iemand wat de precieze gevolgen zijn van niet bekappen, en dus met veel te lange hoeven lopen?
Gaat niet over mijn eigen paarden overigens.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:33

Het paard zal niet meer lekker kunnen lopen, natuurlijk. Verder hangt het heel erg af van hoe de hoeven verder groeien.
Uiteindelijk zit je dan toch wel aan dierenmishandeling trouwens.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:02

Ik ga met Wendy mee. Verder kan het zijn dat de hoef aan alle kanten sterk gaat afbrokkelen, zodat het paard de hoeven niet recht meer kan neerzetten (ene kant breekt af, de andere kant niet) of de hoeven groeien helemaal rond (daar stond laatst een artikel met foto over op de nieuwspagina van bokt)

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:07

bij een jong paard kan het leiden tot verkeerde stand van de benen, en ja de hoeven groeien te lang, en waarschijnlijk scheef, zie boven.

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:23

Mleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:25

Uhm ik kijk welleens naar SPCA (ofzo) dat is dierenbescherming in engeland geloof ik en daar was een paard en die zijn hoef was dus ook niet gekapt en die is niet naar voren gaan groeien maar in een boog naar beneden dus de normale onderkant van de hoef wees nu naar het achterbeen (het hoef was van het voorbeen). Dat kan dus ook gebeuren en in engeland ga je er twee jaar voor in de bak...

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:26

Maar als een hoef nou gewoon natuurlijk afslijt en niet brokkelt of zo. wat doe je dan? Haal je dan toch regelmatig de smit erbij?

Mleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:27

Ja anders kunnen ze in gaan scheuren... Mijn vz pony had dat laatst ook de smit heeft het mooi recht gemaakt enzo

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:37

Ik weet het niet. Ik heb mijn pony 's-zomers altijd op ijzers. Als deze er in de herfst onderuit worden gehaald wordt ze gelijk bekapt. Maar daarna pas weer als de ijzers er weer ondergaan. Ze heeft gewoon hele sterke hoeven. Geen echte scheuren of brokkels, zelfs niet bij de nagelgaten.

IlsjePilsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:42

ChristaMoor schreef:
Maar als een hoef nou gewoon natuurlijk afslijt en niet brokkelt of zo. wat doe je dan? Haal je dan toch regelmatig de smit erbij?

Mijn fjord zijn hoeven slijten netjes recht af. Ik laat 2 keer per jaar de hoefsmid komen, gewoon voor de zekerheid.
Als ik het niet vertrouw dan laat ik haar extra komen.

Maar als een paard netjes recht afslijt, niets brokkelt etc, dan kan ik best wel begrijpen dat mensen geen hoefsmid laten komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wat zijn de gevolgen van niet bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:00

Ook wij hebben er een paar staan waarbij de hoefsmid eigenlijk niet nodig is. 1 keer per jaar laten we hem er toch maar naar kijken, verder doen wij het zelf af en toe bijvijlen om het netjes te houden. Maar bekappen is niet nodig.

En wij hebben ooit een merrie gekocht die een beetje lastig was....de vorige eigenaar durfde haar niet uit de stal te halen, de hoefsmid durfde er niet bij te komen. 1 achterhoef was omgekruld gegroeid en zo de straal in. Heeft 2 jaar geduurt voordat de hoef weer een beetje normaal was.
Verdere gevolgen van niet bekapte hoeven kunnen peesblessures zijn. Omdat de stand van de benen door de hoeven geforceerd anders is geeft het nogal een aanslag op de pezen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:24

Hangt helemaal af van het individuele paard en de omstandigheden waarin het leeft.

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:28

Mleen schreef:
Dat kan dus ook gebeuren en in engeland ga je er twee jaar voor in de bak...

Dat is nog te weinig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:42

Hier in Nederland krijg je alleen een waarschuwing...en bij ergere gevallen een boete...