welke voeding jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naiade

welke voeding jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 03:30

We zijn bezig een opfok bedrijfje te beginnen
We hadden altijd zomerweide maar nu ook winterstalling

Nu is mijn vraag, wat voeren jullie je jonge paarden
Afgelopen jaren voerde wij gewoon basisbrok en elke maand een vitaminespuit en voordroogkuil

Ik ben even aan het rond kijken
Subli heeft een kleine brok voor jonge paarden tot het 1e levensjaar
Pavo heeft een brok van veulen t/m 2,5 jarige die mij aanspreekt

maar wat is er nog meer...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:36

Ik heb de mijne veulenbrok van subli gevoerd tot hij 2 werd. Kijk maar eens goed op de zak, daar staat het ook op.

Verder voer ik onbeperkt hooi.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:37

Ik zou iig onbeperkt goed hooi/kuilgras geven en daarnaast niet zoveel krachtvoer. Alleen voor de extra vitamines enzo een kwart tot een half schepje brokjes zoals die brok van pavo tot 2,5 jarige.

In principe kan elk paard op alleen hooi/kuilgras, als het maar van goede kwaliteit is en ze het onbeperkt kunnen eten.

naiade

Re: welke voeding jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:31

natuurlijk krijgen ze onbeperkt voordroogkuil
als onze dieren krijgen dit, alleen de jonge dieren onbeperkt

op de bijsluiter van subli staat tot het 1e levensjaar... maar ga in de winkel wel eens kijken want dan staat het misschien verkeerd op hun website
omdat ik verder alles van subli voer zou dat het makkelijkst zijn aangezien de voerboer dat als huismerk heeft en ik voor ander merk naar andere winkel / voerboer moet

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 11:16

verder niemand die iets weet?

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:32

Zelf ben ik niet zo weg van Subli. Ik gaf mijn paard altijd PAVO veulenbrok. Hier zit dan ook podo in. In november is ze naar de opfok verhuisd (is nu 2) en daar kregen ze Cavalor muesli, niet speciaal voor jong spul, maar ik geef haar alsnog Podo bij, maar dan als supplement. Op eigen kosten.

Als ik jou was, zou ik toch een voer kiezen welke speciaal geschikt is voor jonge paarden in de groei. Dit vind ik persoonlijk erg belangrijk.

Edit: Vitaminespuit iedere maand vind ik een beetje onzin. Onbeperkt hooi of kuil daarentegen niet!

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:32

Mijn veulen van (bijna) 11 maanden krijgt tot z'n 2e jaar Pavo veulenbrok. Dit voer bevat alle belangrijke vitamines en mineralen die de moedermelk ook bevat dit is belangrijk voor de groei van de pony, ontwikkeling etc.
Verder krijgt hij 3x per dag kuil ('s morgens , 'smiddags, 'savonds)
Hij gaat nu bijna weer het land op, dan eet hij onbeperkt gras en krijgt hij (alleen 's avonds) veulenbrok.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:37

ik zit idd ook aan de pavo brok te denken omdat ik dat een fijne brok vind wat betreft samenstelling en grote

die van subli zijn zo klein dat jaarlingen etc zich er snel in verslikken en er op de website toch ook echt staat dat het tot een jaar is
ik vind dit wel een goede brok om nog te voeren als ze nog bij de moeder lopen want vind de pavo daar te groot voor