wormenkuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viva_dior

wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:31

hallo ,

ik lees allerlei teksten over die werkzame stof en die stof blabla, ik snap er niks van. ik ben daar helemaal niet in thuis.

je heb wormenkuren van 6 euro en van 25 euro, is dat gewoon om het merk, of echt omdat de duurdere "beter" is?

ik zoek een wormenkuur die overal tegen beschermt, ook tegen horzels ringworm enz. (als ik het goed heb hoor.. )

máár dan zit je weer met het probleem dat je niet iedere keer dezelfde wormenkuur mag geven, en dat een aantal wormenkuren niet samengaan.

de DA was laatst op bezoek, en die gaf een heel onduidenlijk antwoord, en ze had ook haast, dus ik dacht : 'laat maar..'
de paardenwinkel snapt mij niet goed, en smeert mij iedere keer dezelfde wormenkuur aan, de andere paardenwinkel bij ons daar vraag ik nooit wat, want zei heeft er geen verstand van (zeg je beugelriemen komt ze aan met een martingaal )

wie ow wie kan mij helpen, prijs maakt me niet echt uit, en hoevaak geven jullie die wormenkuren dan?
of hangt dat weer af van de kuur?

oke bedankt! groetjes esmeé

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:37

Ik geef em vier keer per jaar. In de herfst en in de lente geef ik een goede wormkuur, die met de ondergaande zon op de verpakking. En die andere twee keer geef ik een goedkopere. Er werd me verteld dat je beter af en toe andere kuren kunt nemen omdat ze anders niet meer goed werken na te vaak dezelfde..

monsera

Re: wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:39

Je kan het best een ontwormings middel gebruiken met de werkzame stof ivermectine {als ik het zo goed geschreven heb}En dan maakt het niet uit of die kuur 8 euro of 18 euro kost.Hoe mooier het doosje hoe duurder maar de werkzame stof is toch hetzelfde.Ik geef 1 keer per jaar in het najaar een wormespuit die ook voor de lintworm werkt.Volgens mij is dat de equimax.

O'ja ik geef om de 8 weken een wormespuit aan mijn pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:44

Zoals monxera al aangeeft, kun je het beste ontwormen met een middel met het bestanddeel ivermectine.

Daarnaast is het goed om twee keer per jaar ook te ontwormen tegen lintworm, in het late najaar en vroege voorjaar; dit kan met Equimax.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:51

De duurdere hebben meestal een smaakje ofzo, allemaal onzin.

Hippotwin (ofzo) helpt ook tegen lintworm en die is goedkoper dan equimax (die appelsmaak heeft en dus duurder is)

viva_dior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 12:05

de 1 geeft een wormenkuur 6x de ander 4x ..

je heb op divoza.nl van die ontwormjaar-pakketten 3 verschillende, en het jaar erna moet je een andere kleur kiezen.
dat kost 60 euro, en dan heb je voor het hele jaar ontworming..

doen of niet?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:09

Hieronder het ontwormingsschema, zoals dat geadviseerd wordt door DAP Bodegraven.

Ontwormingsschema

Vanwege het grote aantal te verkrijgen wormmiddelen bestaat er bij veel eigenaren behoefte aan dui-delijkheid in de vorm van een ontwormingsschema.

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lint-worm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De in-houd is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de ro-de wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.
-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan
geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde
wormmiddel te geven.
-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine.
Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke
2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de
eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens
jonger dan een half jaar geven.

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:33

viva_dior schreef:
de 1 geeft een wormenkuur 6x de ander 4x ..

je heb op divoza.nl van die ontwormjaar-pakketten 3 verschillende, en het jaar erna moet je een andere kleur kiezen.
dat kost 60 euro, en dan heb je voor het hele jaar ontworming..

doen of niet?

Niet. Heb even gekeken bij Divoza, dat pakket wat nu in de aanbieding is bevat 7x pyrantel en 1x ivermectine. Pyrantel bestrijdt niet de horzellarf en de lintworm. Verder is er resistentie bekend tegen dit middel, d.w.z. dat niet alle wormen meer dood gaan van pyrantel. Die pakketten zijn leuk voor de fabrikant, die komt zo toch van die spuiten af.
Dan kun je beter om de 8 weken ivermectine geven van bv. Hippomec (7,95 per spuit, heb je er 6-7 per jaar van nodig, kost 56 euro, nog goedkoper ook). Kijk ook eens op www.paardendrogist.nl, betaal je ook maar 2,50 verzendkosten.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:49

Je betaald vooral voor het merk. Je kan het hele jaar emt de werkzame stof ivermectine ontwormen, die spuiten heb je al voor 7 euro. 2 x per jaar hebben ze een duo spuit nodig, die zijn een stuk duurder (25 euro), voro de winter en voor de zomer. Daarzit zit de werkzame stof ivermectine en praziquantel

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:04

Je hebt inderdaad veel verschillende soorten werkende stoffen, maar ook namen (Denk maar aan de scapa polo t'shirt en een h&m polo t'shirt, scapa is vele malen duurder terwijl de stoffen gelijk zijn)

Het is in ieder geval slim om af te wisselen ivm resistentie (dat de wormpjes aan dit middel beginnen te wennen en niet meer weg te krijgen zijn)
Ook is aan te raden om in de herfst een middel te gebruiken die de lintworm aanpakt.

Naast de chemische wormkuren heb je ook natuurlijke wormkuur middelen.
Binnenkort begin ik zelf met verm-x (een kruiden middel) die ook nog goed betaalbaar is.
De vloeibare 1000 ml fles is goed voor een heel jaar (incl dubbele dosis voor de lintworm) en kosten zijn 65,-

Ik hoop dat het een beetje duidelijker word voor je :p

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:09

Ik wissel af tussen ivermectine en moxidectine (of zoiets ). Ze krijgt om de 8 à 12 weken een spuit, afhankelijk van met welke stof ik ontwormd heb de keer er voor. Ze staat wel het hele jaar door in de wei.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:23

ik werk in een ruitersportzaak en wij adviseren de mensen dit:

februari: een ontworm spuit met pyrantelpamoaat (equiworm p)

mei: een ontworm middel met invermectine + praziquantel (equimax, equvalan duo) deze is het beste voor het begin en het einde van het weide seizoen ivm lintworm en ook rondwormen en horzellarven.

juli: ivermectine (equvalan of equarel) tegen rode bloed wormen onder andere, longwormen en horzellarven.

september: ivermectine + praziquantel (equimax of equvalan duo)

november/december: moxidectine ( equest)

als je dit schema aanhoud ben je er zeker van dat je paard iedere stof een keer binnen krijgt en er geen imuniteit ontstaat. daarnaast is het belangrijk om je paard in het begin en het einde van het weide seizoen een goede wormpasta te geven.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:29

ik heb altijd gehoord dat equevalan (als je het zo schrijft?) het meest volledig is... geef altijd (3 - 4 x per jaar) de meest volledige, soms van andere merken, ligt eraan waar ik ze koop

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:31

equest mag ik niet gebruiken

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:32

Ik geef korrels... Deze kosten me €15 per keer en moet dit 2x per jaar doen. Het is eigelijk vrij zware kost, waar ze zelfs 3dagen niet mee mag rijden ofzo... Heb nog nooit last gehad van wormen, dus het zal wel werken zeker

Ik koop deze gewoon bij onze manegebaas.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:51

waarom mag je geen equest gebruiken?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:15

Dat is giftig voor ukjes

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:49

Kyona schreef:
Hieronder het ontwormingsschema, zoals dat geadviseerd wordt door DAP Bodegraven.

Ontwormingsschema

Vanwege het grote aantal te verkrijgen wormmiddelen bestaat er bij veel eigenaren behoefte aan dui-delijkheid in de vorm van een ontwormingsschema.

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lint-worm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De in-houd is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de ro-de wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.
-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan
geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde
wormmiddel te geven.
-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine.
Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke
2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de
eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens
jonger dan een half jaar geven.

Whaha, dit kwam mijn errug bekend voor, dit is namelijk precies mijn ontwormings-schema, van DAP Bodegraven, daar haal ik ook mijn jaarpakketten wormenkuurtjes

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:02

ik vind alleen wel dat equimax hier al vroeg gegeven wordt, meestal worddt het namelijk meestal in het voor en najaar voor geschreven.

maar het zal vast goed zijn als het door de DA voorgeschreven wordt.

mijn voorkeur gaat wel uit om ook 1 keer een wormenspuit te gebruiken met pyrantelpamoaat.

en equest mag je inderdaad niet aan veulens geven jonger dan een half jaar.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:20

Klinkt misschien rottig, maar ik heb liever dat mijn paard een lintworm krijgt dan ingenestelde rode bloedwormpjes, want als ze daar eenmaal een goede infectie van oplopen, zijn ze voor hun leven getekend.. Vandaar dat ik mij erg in dit schema kan vinden, 2 keer equest in plaats van equi max.