wat pony te voeren?? (krachtvoer)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viva_dior

wat pony te voeren?? (krachtvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:00

wat zouden jullie een 15 jarige d-pony geven kwa voer ???

-ze staat overdag in een grote paddock, rent en huppelt lekker de hele dag. en snachts op stal.
- rijd gemiddeld 5x per week, wel verschillende dagen
- ene keer de bak andere keer buitenrit.
- de zondag lessen is op b niveau
- 1x per 2 weken half uur hoger niveau les
- springen is ook b niveau (echt voor de lol), maar wel parcourtje
- dresuur nog steeds bezig met de basis, maar wel hard aan het werk
- worden geen wedstrijden mee gereden

gemiddelde 2weken:

maandag: uur in de bak dressuur (flink gezweet)
dinsdag: 3 kwartier in bak dressuur
woensdag: uur in de bak dressuur darna 20 min buiten uitstappen
donderdag: vrij
vrijdag: les ergens anders half uur heen en terug en half uurtje heel erg pittig les.
zaterdag: rondje buiten stappen
zondag: les, half uur heen en half uur terug een uur les
maandag: half uurtje in de bak dresuur (Flink gezweet)
dinsdag: vrij
woensdag: rondje buiten half uur
donderdag: vrij
vrijdag: half uurtje springen half uurtje dressuur
zaterdag: half uur dressuur
zondag: les, half uur heen en terug, uur les.

we krijgen me nichtje erbij op pension, omdat het niet zo goed ging op haar stal waar ze nu staat(ze is 15 en haar bijrijdster ook 15) (bij ons thuis), maar hun geven hem iedere keer wat anders. dan weer alleen bix, dan weer alleen slobber enz.
maar de pony heeft een erg vast ritme, en ritme in de dagen, dus ritme in het voer lijkt mij dan ook erg logisch.

wat zouden jullie geven?

(dacht ik bij voedertijd wel wat te kunnen vinden, zie ik alleen maar "mensen eten" recepten haha)

monsera

Re: wat pony te voeren?? (krachtvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:51

Wat geef je haar nu te eten?En hoe vind je dat je pony het er op doet.Ik ben het wel helemaal met je eens om een vast voer schema aan te houden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:57

Toen mijn paard ongeveer net zoveel deed als die van jou doet kreeg hij Pavo Stimix en daar deed hij het super op.

Op een gegeven moment ben ik veel meer gaan rijden (we verhuisde naar een stal dicht bij het bos) en toen had hij niet meer genoeg aan de stimix, hij viel steeds af en had gewoon te weinig energie.
Nu krijgt hij Pavo energie control en dat gaat super.

Kijk anders ook even op www.pavo.nl Daar kan je ook je vraag stellen

viva_dior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 23:28

hij krijgt nu deze weken (tot hun zak voer leeg is) alleen biks, en als die zak leeg is, kopen ze weer iets totaal anders. daarom komt ze bij mij op stal zodat ik er in de gaten kan houden, hihi..

maar ik vind de ene keer de pony dik, de andere keer sloom, opgewekt, ga zo maar door...

ik had zelf in mn hoofd om hem een handje haver te geven, pavo kruidenmelange + pavo brok condition.

maar ik dacht ff horen wat iedereen zegt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:40

ik heb ook een 15 jarige.
de mijne krijgt 3x per dag een dikke plak hooi.

en 1x een halve kilo Havens basis brok.
doet het daar super op, en houd veel energie

ik zou geen verschillende voeders gaan mengen, beetje onzin vind ik, t gaat om de vitamines die er in krachtvoer zitten toch?

gewoon 1 soort voer houden, en ik denk dat je iets meer rijd dan de mijne dus zou je ook iets meer brok kunnen geven

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:40

Ik zou gewoon voor een ponybrok gaan, en het dan bij 1 merk houden, wel zo goed voor de pony
Begin dan gewoon laag, bijvoorbeeld een halve kilo en kijk hoe het gaat
Maak het niet te ingewikkeld, brok zit alles in wat ze nodig hebben. Zeker een pony heeft echt niet veel nodig.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:49

als richtlijn kun je een beetje aanhouden:

3 maal daags hooi en ongeveer 1 kilo( 1,5 ) biks per dag. Maar goed voeren doe je door goed naar je paardje te kijken

viva_dior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 12:06

maakt toch niet zo heel veel uit of je het op 1 merk houd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:23

is wel beter denk ik, dan weet je precies hoeveel vitamines je voert.
en waarom zou je verschillend merken gaan voeren dan?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:34

viva_dior schreef:
maakt toch niet zo heel veel uit of je het op 1 merk houd?

sommige paarden kunnen niet tegen wisseling vn voer en reageren er op door koliek te krijgen. Mijn paard reageert niet als ik eens een keer ander voer heb maar t is dus wel een risico.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:31

viva_dior schreef:
1 hij krijgt nu deze weken (tot hun zak voer leeg is) alleen biks, en als die zak leeg is, kopen ze weer iets totaal anders. daarom komt ze bij mij op stal zodat ik er in de gaten kan houden, hihi..

2 maar ik vind de ene keer de pony dik, de andere keer sloom, opgewekt, ga zo maar door...

3 ik had zelf in mn hoofd om hem een handje haver te geven, pavo kruidenmelange + pavo brok condition.

punt 1 dit zou ik dus zelf nooit doen elke keer een andere zak kopen.Ik snap dat je hem daar weg haalt en het zelf wilt gaan bekijken.

punt 2 dit kunnen punten zijn om aan een ander voer te denken MAAR het kan aan zoveel andere dingen ook liggen dat de pony de ene keer anders is als de andere keer.

Bv hoeveel hooi heeft ze die dag gekregen mss meer of minder als anders.Mss heeft ze kuil gehad in plaats van hooi.Mss heeft ze haar dag gewoon niet je bent zelf ook wel eens chagarijnig.Mss heb je de dag ervoor wel te veel van haar gevraagd en heeeft ze dan spierpijn.Noem maar op kunnen veel omstandig heden zijn die van invloed kunnen zijn.

punt 3 ik zou niet in 1 keer 3 verschillende voeders gaan geven.Ik zou eerst beginnen met de brok en dat een aantal weken aan kijken om te laten wennen en om te kijken hoe je pony het er op doet.Dan kan je altijd nog kijken of je er iets bij wilt gaan voeren.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:42

In je verhaal mis ik eigenlijk het ruwvoer (oa. hooi).
Ruwvoer moet eigenlijk je uitgangspunt zijn.
De rest (biks etc.) kan een aanvulling zijn op de voedselbehoefte.
Maar eigenlijk moet je andersom gaan rekenen: als je genoeg (of onbeperkt) ruwvoer geeft, wat komt je pony dan nog te kort?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:56

klopt helemaal.

hooi is het basisvoer van je paard, wat hij tekort krijgt aan vitaminen vul je aan met krachtvoer.