Auto+trailer van ander gebruiken, aansprakelijkheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Auto+trailer van ander gebruiken, aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 20:40

Even benieuwd...

Het begint toch wel te kriebelen om m'n E te gaan halen, altijd handig en kan dan zelf weg, het komt voor de eigenaresse ook niet altijd uit om te rijden. Maar hoe zit het dan met de aansprakelijkheid en verzeking mocht er iets gebeuren?

Is het niet mijn schuld is het gewoon verzekeringswerk van de andere partij, maar wat nou als ik zelf wat veroorzaak, ik parkeer het spul tegen een paaltje bijvoorbeeld... Valt dit onder de WA-verzekering? Of wordt het uit eigen zak betalen, net als wanneer je zelf schade rijdt bij je eigen auto (niet all-risk verzekerd)? Ik doel dus op de schade aan de combinatie zelf, schade aan derden (auto van rechts over het hoofd gezien ) is lijkt mij ook gewoon verzekeringswerk van mijn kant.

Wil wel graag weten hoe het zit voor ik vrolijk met auto plus trailer plus paard van een ander op pad ga !

Wollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:26

Hoi Remember,

Als de auto risk verzekerd is van de eigenaresse is het gedekt, als de auto WA is dan wordt de schade aan de eigen auto niet verzekerd. Of er nu ook nog iets speciaals geldt omdat je een aanhanger hebt en levende have, durf ik zo niet te zeggen... Wel erg, want ik werk bij een verzekeringsmaatschappij... ( je snap natuurlijk wel dat ik ze niet zelf verkoop)

Wil je zekerheid volg dan deze link en stel de vraag:
https://www.unive.nl/secureframesanon.a ... tion%2Easp

Als het goed is, krijg je (overdag) binnen 20 minuten antwoord.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:26

Het spul is neem ik aan niet all-risk verzekerd, maar ik vroeg me af of het dan niet onder mijn WA-verzekering valt?

Ik ga zo op de link kijken, bedankt!

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:31

Ik vrees dat je er van uit moet gaan dat als je schade maakt, je dit zelf moet vergoeden......het is namelijk ook niet zo dat als ik de auto van mijn moeder zou lenen (gebeurt niet, mag niet, vroeger niet maar nu ook niet!) en die rag ik in een hekwerkje, moet ik daarvoor gewoon opdraaien. Mijn WA verzekering geldt alleen voor schade aan eigendommen van derden en auto's zijn een apart hoofdstuk. Tenminste zo is het mij destijds uitgelegd!

Dat is voor mij ook één van de belangrijkste redenen geweest om te zorgen dat ik zelf een auto én een trailer tot mijn beschikking heb, maar ik ben me er ernstig van bewust dat ik best wel in een luxe positie zit wat dat betreft!

E halen is altijd handig, dan kun je in ieder geval een keer op pad mocht het nodig zijn!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:44

daffodil schreef:
Mijn WA verzekering geldt alleen voor schade aan eigendommen van derden en auto's zijn een apart hoofdstuk.

Hier was ik al bang voor ja!

Jij verkeert dan inderdaad in een luxepositie, ik vind mezelf al asociaal luxe bezig als paardrijdende student mét autootje !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:49

De eigenaar van de auto blijft ten aller tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder. Stel dat hij/zij een all-risk verzekering heeft voor de auto en jij rijdt die auto door jouw schuld in de poeier, dan gaat zijn premie mogelijk omhoog en raakt hij een gedeelte no-claim kwijt. Een aanhanger/trailer valt onder de verzekering van de auto als ie aangekoppeld is.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:50

Er is dus geen all-risk verzekering op de auto !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:10

Voor WA geldt in principe hetzelfde; schade toegebracht aan een ander wordt wel vergoed maar eigen schade niet en ook dan zal de eigenaar zakken in zijn no-claim. Het is dus nogal een risico wat je neemt als je je combinatie uitleent. Ik heb het voor de lol eens uitgezocht een aantal jaren geleden. Destijds was het goedkoper om bij een schade onder de 2800 gulden zelf te betalen omdat ik als ik zou claimen dat bedrag kwijt zou zijn aan extra premie. Kortom: ik zou mijn combinatie alleen uitlenen aan zeer betrouwbare personen waarvan ik weet dat bij eventuele schade het geld wel terecht komt.

In geval van nood (koliek oid) zal ik niemand laten staan maar dan rijd ik liever zelf.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:19

Je kunt een aparte aanhangerverzekering afsluiten, die zijn niet eens zo gek duur. Dan is de trailer wel All-risk verzekerd, of hij nu aangekoppelt is of gestald staat. Dat is vaak wel aan te raden om dat te doen bij een goede trailer.

De AVP sluit alle schade die je veroorzaakt met of door een motorvoertuig uit! Als voorbeeld: Eens zette onze voorzitter de gehuurde bbq achter de VW bus van Marion, maar helaas vergiste hij zich en zette het kreng achter de bus van Anne. Met gevolg dat Anne dat niet wist en achteruit over de BBQ heen reed.
En wie kreeg de aansprakelijkheid? Juist Anne, die had eerst achter haar auto moeten gaan kijken of er niet een bbq stond....
Zover gaan ze. ( dit was trouwens de KNHS verzekering!)

Dus als je de trailer/auto wil lenen moet je van te voren afspreken wat er bij schade gebeurt.

shirley23

Re: Auto+trailer van ander gebruiken, aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:22

De eigenaar van het voertuig is altijd verantwoordelijk.

Ik zie het heel vaak op me werk.
Andere bestuurder dan de gene van wie het voertuig is.

Maar de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar wordt aangeschreven. En dus niet de bestuurder op dat mom.