wat kan een pony houden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willemijn143

wat kan een pony houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:26

Hay lieve paardenmensen, ik had ook al een advertentie gezet op marktplaats en heb zoveel verschillende reacties gehad. Mijn vraag is namelijk, ik heb een New Forest pony van 1.45 en zit in zijn 5e jaar. Ik rijd al op hem, maar mijn broer en vader willen ook wel leren rijden (gewoon een klein beetje, niet intensief) Ze zijn zo rond 70 kilo ofzo, gewoon normaal gewicht. Kan mijn pony ze houden zonder dat hij in groei belemmerd word of iets anders? Op de manege hadden ze nl. ook NF's waar ook iedereen op reed..
Het klinkt heel banketstaaf, maar kunnen jullie mij alleen advies geven als jullie er echt verstnad van hebben want anders heb ik weer allemaal verschillende adviezen en weet ik niet wat ik ermee moet! Hartstikke bedankt, Willemijn

loesje688

Re: wat kan een pony houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:30

In principe zou dit wel kunnen, maar het is misschien wel verstandig op toch een grotere pony te kopen, of een sterkere pony (denk aan ijslanders, fjorden, haflingers etc.)

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:42

maar ik kan mijn lieve pony'tje echt niet weg doen, anders rijden ze er maar niet op Ze hoevenook niet elke week te rijden ofzo, maar het zou heel erg leuk zijn als ze gewoon het 'gevoel'enzo eens lekker leren! Dankjewel:D

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:43

Ik denk dat dat wel kan hoor
Ik ken genoeg volwassenen die op ponies van ongeveer die hoogte rijden

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:46

70 kilo is niet zwaar...
Kan makkelijk!
Het enige wat de pony in het begin in de weg kan zitten, is dat de ruiter nog geen gevoel heeft om mee te gaan met het ritme, dat kan tegenwerken. Maar goed dat houdt je altijd met beginnende ruiters

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:47

Zo af en toe zou inderdaad wel kunnen, ze moeten alleen niet verwachtten er mee de Z in te rijden... Ziet er trouwens ook niet uit als je benen een halve meter onder de buik van je pony uitkomen

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:49

Mooi mooi, wat een lueke reacties Ja, dat heb ik ook veel gehoord, dat de ruiter eerst het 'gevoel' moet hebben. we gaan gewoon rustig aan proberen, lekker stappen enzo, heb 1 kee rbeetje gestapt, en hij vond he erg wiebelig en het idee is idd ook niet om ver te komen, maar om een beetje het idee te leren, super van al jullie reacties, sta ik wat steviger in mijn schoenen om het straks te probern!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:50

Heb zelf een New Forest van 1.45 stokmaat en ben zelf ook 70 kilo. Kan prima. Mijn benen komen niet onde rhaar uit en zelf is ze ook vrij stevig gebouwd. Dus niet echt smal zeg maar. Mij houd ze met gemak.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:54

okie, maar scheelt het ook niet dat hij nog maar 5 is, hij is natuurlijk nog niet sterk en ontwikkeld enzo, toch? Echt super als het kan, dankje voor je reactie!

willemijn143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 10:18

Hoe oud is jouw pony dan, CarolShadow? Ik hoop namelijk dat het met groei enzo ook niet lastig is...

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:21

Ik zou het niet doen.
Mijn pony is ook een new forest van 1.43 en wordt door mijn moeder bereden ( 70 kg), dat gaat prima, maar zij had al wel rijervaring voordat ze op hem ging rijden.
Beginners zijn veel zwaarder dan gevorderde ruiters.
Kunnen ze niet eerst op een ander, groter paard, beginnen totdat ze normaal kunnen zitten in 3 gangen. Zeker voor een jonge pony is het extra belastend.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:23

Ik zou het ook niet doen. Qua gewicht kan het best, maar een beginner op een jong paard, en dan van een ander?

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:27

Ik zou het gewoon lekker doen. Rustig beginnen met opbouwen, je zegt zelf al, ze hoeven niet gelijk hard te gaan draven en galopperen. Zó heel zwaar is dat niet voor een pony van die grote hoor. Ponies en paarden kunnen veel meer hebben dan veel mensen denken.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 13:45

Mmm, ik dacht zelf ook dat het wel kon, als je met beginners gewoon rustig opbouwd, eerst helemaal laten wennen aan stap, en dan gewoon af en toe eens draf, (niet lang, gewoon telkens een half uurtje rijden in totaal ofzo) zou dat niet kunnen. Gelukkig kan het qua gewicht wel, en de groei is geen probleem, toch?

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 09:56

naja ik ga het denk ik gewoon proberen?!!

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 16:57

Nog iemand een tip voor mij?! Het wordt een beetje stil hier...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:04

willemijn143 schreef:
okie, maar scheelt het ook niet dat hij nog maar 5 is, hij is natuurlijk nog niet sterk en ontwikkeld enzo, toch? Echt super als het kan, dankje voor je reactie!

De groeischijven in de rug sluiten tussen de 5 en 6 jaar. Ik weet niet hoe stevig je pony gebouwd is en hoe goed hij in de spieren zit, maar doe het rustig aan en wacht anders een jaartje. Dan zijn de groeischijven in de rug dicht en heb je tijd om sterke rugspieren te kweken bij hem.

Gemiddeld kan je ervanuit gaan dat een paard gemakkelijk 20% van het lichaamsgewicht kan dragen (dat is incl. tuig), maar dan ga je ook uit van een volwassen dier met goede bespiering. In die omstandigheden kan voor korte tijd en niet al te vaak een paard zelfs tot 25% van het lichaamsgewicht dragen.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:54

ow oke, dan doe ik het maar gewoon nog even rustig aan, en zo af en toe kan ik ze er wel eventjes opzetten, denk dat ik in de zomer ofzo met stappen en klein beetje draven begin..

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:07

Tips heb je denk ik al gehad, sommigen vinden dat het wel kan, anderen vinden dat het niet kan.
Wil je het veilig doen dan laat je ze eerst een paar lesjes nemen totdat ze fatsoenlijk kunnen lichtrijden en kunnen galoperen zonder te bonken.
Ooit een beginner zien draven? Dat bonkt heel erg en is erg zwaar voor een pony, ook kleine stukjes.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:18

oke, dank

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:23

ik denk wel dat het kan ja.. het is natuurlijk niet de sterkste pony.. maar pony's zijn natuurlijk sterker dan mensen.. dus het moet wel kunnen