Hoe beloon/straf je je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Straffen en Belonen...

... zijn niet los te halen van elkaar.
57 (100%)

Totaal aantal stemmen: 57


kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:45

ik ben het helemaal met oscar eens.

Ik beloon me paard veel en sla mijn paard niet als ze iets fout doet het enige is overnieuw proberen en overnieuw proberen net zo lang tot ze het goed doet en dan belonen en ze leert heel snel daar mee

ik ben ook heel conseqent bezig met het leren en afleren van kilanca.
dus ook zoals OSCAR ook al zij als ik een goed humeur heb of een slecht dat je altijd het zelfde reageerd als een paard iets goed of slecht doet

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe beloon/straf je je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:35

mickey schreef:
Maar ook hoe straf je je paard? En denk je dat jij "baas" bent of neemt je paard toch nog wel een loopje met je?
En als je handelen naar je paard toe bekijkt, ben je dan consequent?


Tja, ik straf tiko door middel van een waarschuwende EEH! of een tikje oid.
Als ik er op zit wel eens een tik met de zweep of een schopje, maar dat probeer ik zo min mogelijk te doen. Als ik er naast sta gebruik ik wel mijn stem en geef bijv. afhankelijk van de situatie een tik of iets ander. Sta ik bijv gewoon te poetsen en begint ie te draaien en loopt ie bijna over me heen ofoz, geef ik misschien wel een klein knietje ofzo. Ik probeer iig zo consequent mogelijk te zijn. Alleen voor mijn gevoel is tiko niet zo evenwichtig. Op dag A reageert ie bijv niet op een tik, en op dag B spring ie er voor weg! Very stange......

helaas ben ik bang dat Tiko mij niet genoeg als 'baas' ziet. Ik denk ook dat ie idd regelmatig een loopje met me neemt. Ik probeer consequent te zijn en niet over me heen laten lopen, maar op een of andere manier lukt het niet! als ik dan een keer boos word, maak ik helemaal geen indruk, en gaat ie soms gewoon lekker verder! Het lukt me niet om hem mij echt als baas te laten zien, Ik weet niet hoe dat komt, doe echt mijn best, maar het wil gewoon niet llukken!
[/quote]

Dundee
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:50

Naar mijn mening is straffen een verkeerd woord, ik gebruik liever het woord corrigeren. De volgende manier werkt naar mijn mening het beste. Geef je paard eerst een waarschuwing met je stem (ik gebruik zelf het woord nee op een waarschuwende lage toon), als hij dan nog steeds niet luisterd volgt er een correctie (bv. een tik met je zweep of terugzetten al naar gelang hoe groot de fout is van het paard). Schoppen, bijten of door je heen lopen accepteer ik van geen enkel paard en de correctie zal dus groter zijn dan wanneer een paard niet genoeg reageerd naar bijvoorbeeld een hulp tijdens het rijden. Als je paard dit heeft geleerd hoeft er steeds minder een correctie gegeven te worden, nee is al genoeg. Wees consequent, als je paard bv. de ene dag wel tegen je arm mag schuren als je je oude kleren aan hebt zal hij niet begrijpen als hij dit de volgende dag niet mag omdat je je nieuwste trui aan hebt! Belonen doe ik met mijn stem en door te kriebelen over de manenkam, vooral tijdens het rijden merk ik dat een paard hierdoor gaat ontspannen en de oefening steeds beter gaat doen omdat hij het goed wil doen, ook al vind hij het moeilijk. Soms gaat je paard de oefening uit zichzelf doen, straf dit niet af maar neem hem rustig terug en ga verder waar je mee bezig was. Party!!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 02:15

Als DC iets doet dat niet door de beugel kan kijk ik haar heel recht aan en zeg "NEE!" Meestal begrijpt ze dat wel! Als ze dan toch nog gek gaat lopen doen en mij negeert krijgt ze een klap op haar hals met een "Nee!" erbij! DC wordt vaak beloond. Als ze goed werkt krijgt ze een beloning met een beetje voer en een paar lichte klapjes op haar hals of kont! Jemig, ja Xono, daar komt veel stof vanaf! Kuch, kuch... Haha!
Ik beloon haar ook vaak met mijn stem. Iedere keer als DC terug de wei in gaat word ze beloond voor het werk dat ze gedaan heeft. Al was het niet echt denderend, ik beloon haar toch want dan weet ik dat ze het de volgende keer beter zal doen.