Paard staat absoluut niet stil!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Paard staat absoluut niet stil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 15:37

Ik heb het al op verschillende manieren geprobeert, en NIKS helpt..

Mijn paard staat niet stil
Alleen als ik erop zit, luistert hij. Als ik ernaast sta, dan knalt hij me zo omver, als hij toevallig de kant op wil kijken, waar ik sta..
Als ik heb buiten vast heb staan, om te poetsen(of op te zadelen, of iets), dan staat hij netjes stil. Ik kan eromheen lopen, hij blijft netjes staan, geen probleem..

Maar als het regent/hagelt/sneeuwt.. dan sta ik natuurlijk niet buiten te poetsen, maar in de stal.. En dan begint 't...
Hij draait van links naar rechts, steekt zn kont uit de stal (als ik de deur vergeet dicht te doen)
Hij blijft maar draaien, en ik krijg hem niet stil..
Telkens terug op zijn plek zetten helpt echt niet..
Hij wil heel de tijd naar buiten kijken, maar dat gaat gewoon niet als hij in de stal staat.
Het begint met zn kont te draaien, en even later draait hij met heel zn lichaam alle kanten op.. Of ik hem nou vast heb staan, of los (met de deur dicht) hij wordt gewoon panisch!

Hoe krijg ik dit 'afgeleerd??'

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:40

Klinkt ook als een dominatie probleem Liz,
Ik heb eens een verhaal van jou gelezen dat ie aan de haal met je ging buiten,
Dit moet je eens oplossen in de bak,na het longeren ofzo,
Flink op zijn mieter geven als ie echt etterd,
Gewoon streng zijn!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:41

ik ga mee met saskia9 voor wat betreft het dominantie probleem, dit los je echt niet op met 'flink op zn mieter geven'.
Dat werkt averechts, hij heeft nu geen respect voor je en dat moet je zien om te draaien. Je wint een paard zn respect niet met slaan maar wel met veel grondwerk doen op de juiste manier. Op het NH forum kun je diverse info vinden, ook staan daar wel boeken genoemd die je kunt lezen. Bijv Grondwerk van Inge Teblick of Natural Horsemanship van Pat Parelli

dorientjuh

Re: Paard staat absoluut niet stil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:44

Idd cissy, helemaal mee eens!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:53

cissy schreef:
ik ga mee met saskia9 voor wat betreft het dominantie probleem, dit los je echt niet op met 'flink op zn mieter geven'.
Dat werkt averechts, hij heeft nu geen respect voor je en dat moet je zien om te draaien. Je wint een paard zn respect niet met slaan maar wel met veel grondwerk doen op de juiste manier. Op het NH forum kun je diverse info vinden, ook staan daar wel boeken genoemd die je kunt lezen. Bijv Grondwerk van Inge Teblick of Natural Horsemanship van Pat Parelli

Nee als het echt een dominatie probleem is helpt op zn mieter geven niet,
Ik moest het beter uitdrukken,

Als het dat dus niet is,helpt het juist misschien weer wel,
Maar ik denk dat het bij jullie wel dominatie probleem is,aangezien ik dit heb gezien en gehoord van je!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:15

Dit is denk ik ook een dominatieprobleem. Misschien is Parelli een goede oplossing?? Het werkt bij mijn paard in ieder geval super!

monsera

Re: Paard staat absoluut niet stil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:24

Misschien kan je hem met borstellen aan de buitenkant van zijn box vast zetten en hem niet in de box laten staan.

Verder als het een dominantie kwestie is wees dan conseqwent naar je paard toe.Als jij wilt dat hij ergens blijft staan dan moet hij daar ook blijven staan doet hij een pasje naar voren zet je hem weer een pasje terug.Blijf wel rustig en ga niet lopen slaan.wees geduldig en wacht net zolang af tot hij braaf blijft staan.Wat wel leuk is om te doen is als je klaar met rijden bent uitstappen aan de hand en dan af en toe halt houden en weer wegstappen en af en te wendingen lopen en dan je paard jou laten volgen.Je paard moet dan wel altijd achter je blijven lopen.Je paard mag je nooit voorbij lopen.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:13

Maar het is geen box..
Het is een stal..
Aan de wei vast zegmaar. Hij staat thuis, en heeft een schuilstal..

Achter je aan lopen doetie perfect in de wei, maar zodra hij uit de wei is, kun je naar zn aandacht fluiten..
Het is denk ik ook dominatie ..
Ik word gewoon gek van hem.. Hij kan zo lief zijn, maar als hij stil moet staan dan kan ik hem wel achter het behang plakken!
Ik ben al met hem aan het vd'en, en zodra ik hem dan uit zn wei pak, luistert hij ook al bijna niet meer!
Ik zal eens op het NHforum kijken..

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:19

Ik heb met mn instructrice gebeld (al lang niet meer gesproken)
En ze gaat me uitleg geven enzo over parelli

Bedankt voor jullie tips!