oudere pony verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leelovestoes

oudere pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 00:02

hoihoi

wat zijn jullie ervaringen met het verkopen van een wat oudere pony?

ik heb een oudere pony die nu nog erg fit is en nog L2 dressuur loopt bij de paarden. soms wil ik weleens verder, maar krijg al kriebels bij het idee dat ik dr zou verkopen. moet er aan de ene kant niet aan denken. aan de andere kant: waarom zou ze bij een lief klein meisje niet een heerlijk leven kunnen hebben?

moeilijke keuze, wat zijn jullie ervaringen? waar liepen jullie tegenaan?

groetjes leonie

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:08

Maar wat is de reden dat je haar te koop zou willen zetten dan?

Persoonlijk vind ik het heel egoistisch,
Je paard heeft je vaak jarenlang gedragen,en nu hij of zij te oud is doe je hem maar weg,
het is toch geen fiets,
In sommige gevallen snap ik het wel hoor,Maar ik zie ook vaak gebeuren dat mensen ze opeens weg doen omdat ze niet meer presteren nu ze zo oud zijn...
Ik vind dat dat wel meer respectvoller kan!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 07:45

Ik ben het wel gedeeltelijk met hierboven eens. Je paard heeft jaren voor je gewerkt en je veel plezier gebracht. Dan kan je het haar niet aandoen om te verkopen, das niet eerlijk regenover haar.
Maar aan de andere kant als jij zeker weet dat ze het bij die persoon goed zou krijgen en jij dat kan controleren, waarom niet? Maar ik zou het zelf niet doen...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:02

Wat is ouder? Boven de 20 zou ik kijken of ze niet als weidegenoot van het nieuwe paard kan dienen.
Want wie koopt nu een echt oude pony? Misschien een manege...

Maar als je een leuk adres weet kan je haar misschien in bruikleen afstaan.

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:07

Onze pony was 17 toen we haar verkochten, zij is naar een meisje gegaan dat angstig geworden was en een braverd zocht om mee het bos in te gaan, die mensen hadden zoveel ruimte dat ze er al bij melden dat ze bij hun nooit meer weg zou gaan! Dus er zijn wel mogelijkheden, voor oude ervaren ponies is wel een markt en wij konden eigenlijk kiezen waar ze naar toe kon. Wij hebben er nu volledig vrede mee.

Mama_Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:02

Je moet zelf beslissen wat je wilt, ook oudere paarden/pony's kunnen het nog goed doen in de "markt" oftewel als leerpony oftewel als gezelschapspony.. Bekijk wat jij wilt voor je paardje. wil je dat hij/zij van zijn oude dag kan genieten lekker op de wei, dan moet je daar een oplossing voor vinden, wil je dat hij/zij als leerpony gaat fungeren, er zijn zo veel mogelijkheden

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:03

War is oud bij jou dan ?

Ineke2

Re: oudere pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:09

Ik heb net mijn oudere pony van 19 verkocht. Ik heb haar ruim 2,5 jaar gehad naast mijn jonge pony, maar nu heb ik geen tijd meer voor 2 pony's.
Ze gaat volgende maand weg en krijgt een lief baasje dat een oudere pony zocht om recreatief mee te rijden.

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:13

wat is oud bij jou?
Je zult denk k wel moeten kijken wat je dan wilt met haar, wil je haar verkopen als gezelschaps paard of om er nog op te rijden?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:53

dit is eigelijk grotendeels jou beslissing...
ik denk persoonlijk dat de gemengde mening van bokt het voor jou nog moeilijker gaat maken....

maar ben wel eens wat Saskia9 zegt!

als je 100% zeker zijt dat hij bij de mensen NOOIT weg zal gaan is het goed... dan kan je paard mischien af en toe nog wat werken en lekker lui op het land staan...

maar aan de andere kant..
hoeveel kans is er dat een paard boven de 17 (bv) nog gekocht wordt met de bedoeling om recreatief te rijden?
vaak eindige deze paarden op een manege waar ze enorm bereden worden (sorry niet voor alle maneges maar toch veel)
of ze eindige bij de slacht...

en dat is dan wel weer egoïstisch om te doen...
ik zou zeggen is je paardje oud... en je HEBT de plaats, hou haar rij haar in het bos als je eens leuk eropuit wil, en gebruik je ander paardje om intensief te trainen

in ieder geval veel geluk

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:32

Dit is een keuze die alleen jij zelf kan maken. Ook ik zal het persoonlijk nooit doen. Ik kan met mijn haf ook niet verder komen, ivm een blessure aan zijn knieband, zelf wil ik graag wedstrijden gaan rijden en wat springen, dit kan met hem niet. Heb er wel over nagedacht, maar kan het niet. Hij doet zijn best en zet mijn eigen dromen voor hem opzij. Een tweede paard erbij kan ik niet betalen.

Denk er goed over na, misschien wil iemand hem leasen die recreatief wilt rijden en niet te veel van hem verlangt, terwijl die dan wel op dezelfde stal blijft staan en je er een oogje op kan houden.

Nou succes met je keuze

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:36

wat noem je oud?

je hebt er geen leeftijd bijgezet?

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:42

nog niet wakker?
ik vind ook dat je het zelf moet weten.. het is JOUW pony, daar kunnen wij niet over beslissen.
ik ben ook wel benieuwd naar de leeftijd.. wat vind jij oud?
als je hem een beter leven kan geven en je wil hem eigelijk wel verkopen, is de keus denk ik makkelijker

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:52

Ik heb een aantal jaar geleden een pony in bruikleen gehad. Ze was toen 19. Ik heb haar 5 jaar gehad en ik heb er ontzettend veel plezier van gehad. En de pony zelf ook, want als haar oude baas kwam rende ze snel naar achter in het weiland.

Wat ik daar me wil zeggen is, als je iemand kan vinden die er nog jaren plezier van kan hebben, waarom niet.
Als je er zelf niet veel meer mee doet.

leelovestoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 12:04

Alchemy_Goth schreef:
nog niet wakker?
ik vind ook dat je het zelf moet weten.. het is JOUW pony, daar kunnen wij niet over beslissen.
als je hem een beter leven kan geven en je wil hem eigelijk wel verkopen, is de keus denk ik makkelijker

heb je wel gelezen?
ik vraag andere niet te beslissen.......ik vraag naar ervaringen van mensen die zelf hun oudere pony weleens hebben verkocht!

mijn pony is 18, 1.48m hoog en ik ben 1.75m

ik ben dus vrij groot voor haar en dat zou een reden zijn bij een EVENTUELE verkoop!!!!

ik doe haar heus niet zomaar weg hoor, even voor de duidelijkheid!!!

wanneer ik haar verkoop zal ze het rijden (wat ze heel graag doet) met een klein meisje langer volhouden.
ik rijd of longeer haar iedere dag, dus het is echt niet zo dat ik er weinig meer mee doe! binnenkort hebben we nog twee wedstrijden.

wanneer ik haar zou verkopen is dat alleen maar uit oogpunt VOOR de pony, ik wil dat ze het goed krijgt, dat een lief klein meisje lekker met haar kan rijden en van haar kan leren. dat ze het naar haar zin heeft.
wanneer een klein meisje haar rijd heeft ze minder gewicht op haar rug en kan ze met haar nieuwe baasje nog vele jaren plezier hebben.....

IK VIND MIJN KEUZE DUS HELEMAAL NIET EGOISTISCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:09

amondi schreef:
Wat is ouder? Boven de 20 zou ik kijken of ze niet als weidegenoot van het nieuwe paard kan dienen.
Want wie koopt nu een echt oude pony? Misschien een manege...

Maar als je een leuk adres weet kan je haar misschien in bruikleen afstaan.

Dat is pas zielig, je trouwe pony als manegebeestje laten werken (tenzij je een super goeie manege weet), meestal hebben die het toch wel zwaar te verduren. Begrijp me goed, ik vind manegepaarden prima (heb zelf een ex-manegepaard), maar in het algemeen worden ze daar niet beter van! Lijkt me dus een van de minst goede alternatieven.
Laatst bijgewerkt door simodi op 02-03-06 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

XChrisjeX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:22

Mijn pony is 36 bijna 37, ik heb hem al vanaf mijn 15e en ik ben nu bijna 32.
Ik kon hem niet weg doen, voor mij gevoel was ik hem schuldig om hem bij me te houden. Ik heb zoveel liefde van die pony gekregen en we hebben hem ook tot op een hoge leeftijd laten lopen.Puur omdat hij het nog kon.Maar hem verkopen NEE das nooit bij me opgekomen.Ik denk dat ik het mezelf nooit zou vergeven. Ik heb er toen inderetijd mijn E pony voor verkocht, omdat we er geen 2 konden houden. Alladin bleef bij mij.....en heb er tot op de dag van vandaag nog steeds plezier van.
Maar ik snap jou standpunt ook wel hoor....ik heb nu ook weer een tinker waar ik lekker alles mee kan doen.
En daarbij....toen ik Alladin kreeg was hij ook al 17(al zeiden ze dat hij 11 was), dus zo oud vind ik het ook weer niet om van eigenaar te wisselen, je moet doen wat jou het beste lijkt.
Laatst bijgewerkt door XChrisjeX op 02-03-06 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:25

Ik heb mijn paard van in de 20 ook nog steeds en ze staat niet eens bij huis, maar gewoon (duur) in pension. Ook zij heeft jaren trouwe dienst gedaan en ik kan haar niet missen. Dus verzorg ik haar elke dag, zet 'r lekker in de wei, longeer of wandel wat.
Maar ik vind wel, belangrijk is of je paard hiermee gelukkig is! En daar gaat het de vragenstelster volgens mij om, is ze niet te groot en doet ze haar pony nog wel plezier?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:27

Op 18 jarige leeftijd kun je de Olympische spelen winnen. Die kan je nog rustig verkopen, zonder problemen kan hij nog een jonge ruiter liefde en vertrouwen geven.

Maaarrrrrr, verkoop is verkoop. Je hebt er niks meer over te vertellen. Ik heb ook eens een 18 jarige aan een goed adresje verkocht en die vond ik 3 maanden later op Marktplaats terug voor het 3dubbele dan wat ik gekregen had.
Dat doet heel erg zeer. Hij heeft het nu prima naar zijn zin bij een collega bokker, maar je moet dat wel weten.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:37

waarom zou je je pony in de wei of stal laten staan terwijl je er iemand anders nog heel gelukkig mee kan maken,en je kunt als je goede afspraken maakt hem altijd opzoekt,de pony heeft er meer aan een lief ruitertje die de hele dag poetst en knuffelt dan die steeds toe moet kijken hoe jij je nieuwe pony rijd en hem langzaam aan vergeet,dat is pas egoistisch en daarom had ik besloten om mijn pony te verkopen..

maar ik verkocht hem niet om zn prestaties want hij zou zo nog n M1 parcours kunnen springen maar ik wilde de dressuurkant op en had niet zoveel tijd meer toen ik ,mn nieuwe paard kreeg maar heb nog steeds contact met de eigenaar

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:52

ik heb zelf een pony van 22 weggedaan,
het was de bedoeling dat ze tijdelijk weg zou gaan omdat ik problemen had met de stallen en ze moest echt op stal!
uiteindelijk bleken die mensen zo gelukkig met haar te zijn en zag ik dat ze zo op haar plek was dat ik heb besloten haar af te staan.
we hebben alleen wel een contract op gesteld namelijk dat ik binnen een maand nog kon beslissen haar terug te nemen.
daarna heb ik een contract gemaakt dat ze niet naar de slacht mocht, als ze ziek werd of overlijdt dat ik op de hoogte gesteld werd en als ze niet meer voor haar konden zorgen dat ze zonder kosten naar mij terug moest.
ditg werkt hartstikke goed voor mij en ik heb nog wekelijks contact met deze mensen.
gelukkig mag ik mijn oude paardje ook nog altijd blijven opzoeken

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:03

Zo graag als mensen het ook graag willen zien, en een veulen kopen voor hun dochtertje zodat paard en kind "samen op kunnen groeien"....groen op groen gaat gewoon niet goed.
Dus een wat ouder paard voor een jong kind is de eigenlijk de ideale schoolmeester.
Als je echt de indruk hebt dat je paard een plek voor de rest van zijn leven krijgt, of je zelf de mogelijkheid hebt om hem terug te nemen mochten de nieuwe eigenaren er ooit vanaf willen, dan zie ik geen problemen om een wat ouder paard nog te verkopen. Helaas is dat nooit te voorspellen. Kinderen krijgen nu eenmaal interesses in andere dingen, en de pony is dan niet belangrijk meer. En welk kind de paarden op een gegeven moment vaarwel gaat zeggen is niet te voorspellen.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:19

Mijn oude C-pony, nu is ze 27 jaar. Staat nog altijd bij ons thuis, wij hebben in de buurt een klein meisje met lef gevonden die haar nu rijd. Ze gaat 1-2 keer in de maand naar wedstrijd en doet het eigenlijk altijd goed. Is dit geen optie voor je of heb je hier geen ruimte voor.
Ze kan niet bij ons weg, want dan krijgt ze heimwee. En alleen maar op de wei staan vind ze niks. Dus dit is voor haar een hele goede oplossing ze heeft elke keer weer plezier.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:58

Ineke2 schreef:
Ik heb net mijn oudere pony van 19 verkocht. Ik heb haar ruim 2,5 jaar gehad naast mijn jonge pony, maar nu heb ik geen tijd meer voor 2 pony's.
Ze gaat volgende maand weg en krijgt een lief baasje dat een oudere pony zocht om recreatief mee te rijden.

Lies_Beuker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:41

leelovestoes schreef:
Alchemy_Goth schreef:
nog niet wakker?

heb je wel gelezen?
ik vraag andere niet te beslissen.......ik vraag naar ervaringen van mensen die zelf hun oudere pony weleens hebben verkocht!

mijn pony is 18, 1.48m hoog en ik ben 1.75m

ik ben dus vrij groot voor haar en dat zou een reden zijn bij een EVENTUELE verkoop!!!!

ik doe haar heus niet zomaar weg hoor, even voor de duidelijkheid!!!

wanneer ik haar verkoop zal ze het rijden (wat ze heel graag doet) met een klein meisje langer volhouden.
ik rijd of longeer haar iedere dag, dus het is echt niet zo dat ik er weinig meer mee doe! binnenkort hebben we nog twee wedstrijden.

wanneer ik haar zou verkopen is dat alleen maar uit oogpunt VOOR de pony, ik wil dat ze het goed krijgt, dat een lief klein meisje lekker met haar kan rijden en van haar kan leren. dat ze het naar haar zin heeft.
wanneer een klein meisje haar rijd heeft ze minder gewicht op haar rug en kan ze met haar nieuwe baasje nog vele jaren plezier hebben.....

IK VIND MIJN KEUZE DUS HELEMAAL NIET EGOISTISCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je hebt helemaal gelijk: veel bokkers lezen niet en oordelen hard!