veulen wil geen brok eten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

veulen wil geen brok eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:32

ik zit met een probleem.

ik heb een veulen van 9 maanden oud en dat beestje lust niks.
geen veulen- en basisbrok, geen miasmeel, geen pulp, geen kuilgras, geen slobber en ga zo nog maar even door.

het enige wat ze echt goed eet, zijn wortels en brood.
maar daar kan ze natuurlijk niet op leven (groeien)

de DA is geweest vorige week en die heeft bloed afgenomen en mest mee genomen.
conclusie: bloedarmoede en eiwit tekort (logisch, want ze eet niet goed) en te veel zand in haar mest.

dus nu heb ik zand-weg gevoerd (wat ze dus echt lekker vondt en zelfs haar bak erbij uitlikte) deze week en ze krijgt nog een middeltje tegen die bloedarmoede.
verder was er niks mis mee.

ook voerde ik eerst graszaadhooi (omdat ik daar JKK goed in kan herkennen)
daarna heb ik kuilgras geprobeerd en ook dat liet ze liggen.
nu heb ik goed hooi gekocht, maar ben bang dat ze het op dat hooi alleen niet gaat redden.

heeft er iemand mischien nog een idee?
want anders gaat het echt niet goedkomen.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:41

moeilijk iets.

als je nou een brood en wortel heel fijn maakt en daar veulenbix door doet een heel klein beetje. Lekker mengen en die verhoudingen steeds verder uit breiden.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:42

suiker bij de muesli... werkt voor onze veulens altijd!

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:43

ik prober dat id nu ookal, maar dan pikt ze de wortel en het brood er tussenuit.
echt waar,het is niet te geloven en ik ben zo'n beetje ten einde raad.

suiker erdoor?
hmmm, daar zeg je me wat.
nog niet aan gedacht eigenlijk.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:45

ons veulen van vorig jaar wilde niets meer eten toen ze afgespeend werd, suiker erdoor (wij voeren altijd muesli) en het was niet meer aan te slepen!

angelica2

Re: veulen wil geen brok eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:48

Hoi,
Als je honing gebruikt blijven de brokjes aan de worteltjes ed plakken.
Mijn veulen van 9 maanden eet ook heeeeeeeeeeeeeeeel slecht (gelukkig wel ruwvoer).
Ik ga de suikertip ook gelijk uitvoeren.
Succes!!

ps Welke muesli voeren jullie???

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:49

havens muesli, de zak is wit met rood.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:51

mijn merrie was cq is nog steeds zo eerst haar peen en dan de rest. Met klein bedoel ik bijna raspen zo klein. Zorgen dat de peen en brokjes net zo groot zijn.

Suiker, honing en stroop zijn ook goede tips

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:55

dan ga ik dat morgen proberen.
brokjes een beetje nat maken zodat de suiker eraan blijft plakken.
ik zal jullie morgen vertellen hoe het is gegaan,maar ikheb er wel een beetje een hard hoofd in,maarja.
je moet alles proberen toch.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:57

de muesli maakten wij echt niet nat hoor!
gewoon de hoeveelheid in een emmer doen, suiker erbij en goed roeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:06

Belangrijk is om eerst de oorzaak van de bloedarmoede weg te nemen!

Bloedarmoede kan veroorzaakt worden door o.a.:
* bloedverlies
* worminfectie of huidparasieten
* virusinfectie
* een tekort ijzer en/of Vit.B11/12
* eten van knoflook

De belangrijkste kenmerken van bloedarmoede zijn o.a. lusteloosheid, verminderde eetlust en een doffe vacht (en bleke slijmvliezen bij ernstige bloedarmoede).
Dus dat je veulen weinig trek heeft in eten, kan een gevolg zijn van de bloedarmoede i.p.v. de oorzaak.

Wanneer je veulen geen zwaar bloedverlies heeft gehad en geen knoflook heeft gegeten, blijven er dus 3 dingen over om te onderzoeken: wormen of huidparasieten, een virusinfectie, of een ijzer- of vitamine B11/B12 tekort.

Is er een mestonderzoek gedaan? Is er bloed afgenomen om te onderzoeken of je veulen lintworm heeft?

De lage eiwitwaardes kunnen ook duiden op een (lichte) virusinfectie. Een paard heeft bovendien niet gauw een tekort aan eiwit, omdat paarden over het algemeen al snel een tevéél aan eiwit krijgen (in het gras, hooi, kuil en brokken zitten meer eiwitten dan een paard nodig heeft).

Nog iets:
Aangezien bij een paard alle B-vitaminen in voldoende mate worden aangemaakt in de dikke darm door de daar levende bacterieën, is het wellicht zo dat de darmwerking van je veulen niet optimaal is. En die verstoorde darmwerking kan dus óók veroorzaakt worden door (lint-)wormen.

Ik wil je dus graag adviseren om je veulen allereerst goed te laten onderzoeken op wormen! Zowel de mest als het bloed.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 23:24

jovarna, als je eerst goed gelezen had dan had je al kunnen weten dat de DA er al bij is geweest en dat er al bloed en mest onderzoek is gedaan.
nog een keer:
ze had zand in haar darmen, daarvoor heeft ze een kuurtje zand-weg gehad en ze heeft bloedarmoede, daar heeft ze ook medicijnen voor.
ze lust wel brood en wortels en hooi, dus ik (en de DA ook) denk dat ze gewoon de rest van wat ze krijgt,niet lekker vindt.
in elk geval is haar hooi lekkerder want ze laat haar eten staan en begint aan het hooi.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:29

Ik heb het gelezen. Is er dan ook op lintworm getest?
Wat zegt je DA over de bloedarmoede (oorzaken?)?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:24

Heb een receptje dat tot nu toe heel goed gewerkt heeft om een veulen aan het eten te krijgen en tevens weer op gewicht te komen. Je moet beginnen met heel kleine porties en dat vaker als normaal voeren in het begin.

Hartog Lucerne, zemelen, muesli zonder haver, een flinke eetlepel zuivere honing eventueel nog een eetlepel lijnzaadolie van goede kwaliteit. Maak daar van gelijke delen een kleine portie van en leng dit aan met heet water. Doe het in ene klein bakje en voer het warm en houdt het bakje in de hand. Je blijft er dus bij en probeer het beestje over te halen een hapje te nemen. De geur alleen al doet soms wonderen. Het erbij zijn en proberen het veulen om te praten toch maar een hapje te nemen helpt heel goed. In het begin kun je zelfs een klein beetje in of om het mondje doen. Het veulen moet de smaak te pakken krijgen. Kost tijd en moeite maar het is in ieder geval de moeite waard.
Je kunt er ook een klein schepje equi top (mineralen) door heen doen zodat het beestje weer sneller fit wordt. Dit moet je uiteraard zeker een paar keer per dag herhalen.

Wortels als lekkernij is natuurlijk niet verkeerd. Maar door de wortels (erg waterhoudend) zal het voer er net zo snel weer uitgemest worden. Dan heeft het veulen geen tijd om de voedingsstoffen goed op te nemen en te verwerken.

Veel veulens zijn absoluut niet gek op veulenbrok, ze tene liever de gewone brok. Maar dan moet er altijd nog wat bij voor hun beenderen gestel.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:20

Neej die van ons, is ook absoluut niet gek op veulenbrok!! Die krijgt nu ook merriebrok (staat op de zak datdat ook gevoerd mag worden van havens) EN ze krijg meusli zonder haver. En maisvoer en hooi. Brood en suikerkrotjes(af en toe) Van de krotjes komt ze ook wat aan, want dat vind ze lekker en ik doe dat ook wel eens in stukjes snijden en door het eten en dan eet ze ook al op. Ze heeft ook een periode gehad dat ze slecht at. Maar ja nu gaat het wel weer goed, maar ja wel andere brokken!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:40

staat t veulen alleen?
misschien en ander dier erbij zodat ze daarvan leert om brok te eten?

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:57

@jjovarna, ik ontworm 1 keer per half jaar met eqvalan duo (schrijf je dat zo?) die is dus ook tegen lintworm e.d.
er zaten 2 eitjes in de mest, maar dat was dus geen robleem omdat ik regelmatig ontworm. (en niet met van die goedkope middeltjes)

de bloedarmoede is waarschijnlijk gekomen doordat ze niet goed eet en dus niet genoedg voedingsstoffen binnen krijgt.

@dance, ik blijf er altijd bij als ze eet want er loopt nog een paard bij en die eet anders haareten op.
bedankt voor je recept.
veulenbrok wil ze niet, ik heb ookal basisbrok van eigenmerk geprobeerd en basisbrok van pavo en merrie brok, maar ze vindt het gewoon niet lekker.
soms eet ze een kleine halve kilo, maar meestal eet ze een paar hapjes en dan begint ze aan haar hooi.

@ellepel, het veulen staat niet alleen.
en ze heeft ookal geleerd brokken te eten toen ze bij haar moeder stond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:07

wat gek eigenlijk dan...

misschien zou je t brood weg moeten laten en de wortels ook?
gewoon alleen brok geven en afwachten tot t veulen honger krijgt?

of ben ik dan te streng?

denk ook dat je met het geven van hooi misschien iets langer na het brok geven moet wachten, wacht een half uur en geef dan pas het hooi erbij?

verder misschien andere merken gaan proberen. jeej wel moeilijk zo he

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 10:09

ik heb al zoveel geprobeerd zoals je kan lezen.
ook krijgt ze niet elke dag wortels en brood hoor, ze zal toch brokjes moeten eten.
het enige wat ze echt lekker vondt was dat zandweg spul van de DA.
toen likte ze haar bak uit.
maar, ik ga zo direct proberen om wat suiker bij de brokjes te doen.
hopen dat ze dat wel eet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:11

zou ik niet gaan doen, dan went je dier aan zoet eten en wil het straks nooit meer anders.
vergeet ook niet hoe slecht het voor de tanden is.

zou ik dus echt afraden, dan liever honing erdoorheen, da's veel gezonder en ook zoet.

als je nou dat zandweg mengt en nat maakt samen met brok?
eet ze het dan wel?

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 10:34

dat zand weg spulis nu op en ik weet niet of ze dat gewoon mag blijven eten.
maar, dan ga ik zo direct honing halen.
ze zal toch moeten eten.
want ze is echt heeel mager.
ik ben er al een paar maanden mee bezig nl.
dus ze MOET nu echt eten.
hoe dan ook.
en als dat dmv suiker (of honing) is (tot het voorjaar in elk geval) dan is dat maar zo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:37

neem ook een potje appelstroop mee.

is namelijk ook weer heel goed tegen bloedarmoede

je hebt gelijk, dan maar wat er doorheen, zolang ze maar eet toch?

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 10:39

ik denk dat appelstroop zo'n rotzooi wordt hahaha.
ik ga het gewoon zo proberen.
ik ga nu eerst even wat honing halen en dan ga ik haar dat maar voeren.
hopen dat ze dan wel eet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:40

carola1 schreef:
@jjovarna, ik ontworm 1 keer per half jaar met eqvalan duo (schrijf je dat zo?) die is dus ook tegen lintworm e.d.
er zaten 2 eitjes in de mest, maar dat was dus geen robleem omdat ik regelmatig ontworm. (en niet met van die goedkope middeltjes)

Weet je ook wat voor eitjes dit waren (welke worm)?

Verder is de aanwezigheid van lintworm niet aan te tonen via de mest. De lintworm scheidt nl. geen segmenten uit in de mest (zoals dat bijv. wel bij honden en katten gebeurt). Aanwezigheid van lintworm is alleen met een bloedtest aan te tonen.
Dus wellicht is het nog een optie om voor de zekerheid nog een keer bloed af te laten nemen en te laten onderzoeken op lintworm.

In ieder geval succes! Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:56

met een lintworm zou ze toch juist meer moeten gaan eten?
ik zou redelijk radicaal te werk gaan,
geef ze sochtends een plakje hooi, en de rest van de dag niet meer.
de dag erop geef je een klein schepje biks, een handje of 2
zodra ze dit op heeft eef je weer wat hooi.
doe er desnoods wat suiker ofzo dorheen, zodat ze de smaak leert kennen.
eenmaal ze het vlot opeet kun je de hoeveelheid biks weer gaan opvoeren en het hooi ookj.
geef eerst biks, dan pas hooi, mss eet ze zich eerst vol aan het hooi, en heeft ze dan geen plaats meer voor biks...