Electrolyten zijn de zouten (met name natrium, kalium, calcium, magnesium en chloride) die in je bloedplasma zitten.
Calcium speelt een belangrijke rol bij de overdracht van signalen van zenuw- op spiercel en magnesium speelt een rol bij de energieproductie, zowel aëroob als anaëroob.
Natrium is essentieel om het vochtgehalte op peil te houden, tekort aan vocht leidt tot mindere prestaties en/of spierkrampen. Na+ zorgt voor een verbeterde vochtopname in de darmen plús dat het een dorstgevoel geeft en het gevolg is dat je meer vocht tot je neemt, 2 vliegen in 1 klap.
Een tekort aan electrolyten opvullen werkt prestatieverhogend, maar té veel voeren werkt averechts door de hoge osmotische waarde die het bloed dan krijgt en het komt er daarna met de urine weer uit. Ik voer Power Plus Mix van Havens, daar zit een uitgebreid en uitgebalanceerd scala aan zouten in. Je zou in principe ook met gewoon keukenzout (natriumchloride) aan de slag kunnen gaan vóór en tijdens zware ritten zodat de vochthuishouding optimaal blijft (een van de beperkendste factoren), maar ik denk dat je dan beter af bent bij collega-enduraceruiters, die kunnen je daar denk ik meer over vertellen