vanaf wanneer zijn hengsten vruchtbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

vanaf wanneer zijn hengsten vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:04

veulentjes bespringen moeder,jaarlingen elkaar..

maar vanaf welke leeftijd kunnen ze vruchtbaar zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:13

op hun 7 á 8 maanden kunnen ze al vruchtbaar zijn...het wil niet zeggen dat het altijd is, maar wel vaak.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:05

het zal niet het eerste veulen zijn van 1 jaar die zijn eigen moeder of half zus gedekt heeft.
dus nooit hengstjes van ouder dan 8 maanden bij merrie's op wei zetten

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:21

Dit vroeg ik me pas geleden ook af (en nog steeds eigenlijk) in dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=541076&hilit=
Kwa leeftijd kan het heel erg verschillen dat weet ik wel dus een leeftijd kan je denk ik moeilijk geven.
Maar zou het niet samen hangen met de lichamelijke ontwikkeling? Het klinkt mij heel logisch dat de hengst vruchtbaar wordt zodra de ballen zijn ingedaalt, maar niemand kan dat voor mij bevestigen.
Dus eigenlijk weet ik het antwoord ook niet

marjoleyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:55

Citaat:
Het klinkt mij heel logisch dat de hengst vruchtbaar wordt zodra de ballen zijn ingedaalt, maar niemand kan dat voor mij bevestigen.

Ja maar je hebt toch ook nog wel eens een klophengst? Dan kan het zijn dat een bal niet indaald en dan is hij wel nog hengst.

Ik kan het ook niet zeggen, wij hebben onze hengst vanaf 8 maanden apart gezet van een andere merrie. Ze stonden wel gewoon naast elkaar, maar er werd geen aanstalte gemaakt om bij elkaar te komen. Nog steeds als hengst zijnde staat hij naast de merries en doet er nu nog vrij weinig op.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:13

viola schreef:
Maar zou het niet samen hangen met de lichamelijke ontwikkeling? Het klinkt mij heel logisch dat de hengst vruchtbaar wordt zodra de ballen zijn ingedaalt, maar niemand kan dat voor mij bevestigen.

Grofweg kun je dit wel stellen, inderdaad. Geen ballen = niet vruchtbaar.
Ga hier nu niet blind op varen, dan heeft moeder natuur ongetwijfelt een keer een verrassing in petto. De ballen kunnen bijna van de ene op de andere dag er zijn en als je er dan eentje hebt die er vroeg bij is, heb je feest
Meestal verschijnen de ballen tussen 7 en 9 maanden. Sommigen zijn er dan mentaal ook meteen bij en proberen al te dekken (als ze dat al niet eerder proberen), terwijl anderen niet naar merries omkijken. Let dus vooral ook op het individuele paard en z'n reacties.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:23

Mijn hengst is 9 maanden en zijn ballen zijn nog niet ingedaald. Kan deze nog bij een A pony merrie, merrieveulen van 9 maanden en een ruin van 2 jaar staan? Of moeten we deze bij de rest vandaan halen?

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:42

cocochanel,het risico is dus voor jezelf.

ik weet wat ik moet doen...