Hoe laat ik mijn pony linksom lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa

Hoe laat ik mijn pony linksom lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 19:56

Ik gooi Zenith bijna elke dag los, gewoon met een dressuur zweepje, zonder logeerlijn of longeerzweep.
maar hij vertikt het om linksom te lopen, hij wíl het gewoon niet!

vooral in één hoek, meestal zorg ik dan dat als hij bijna bij die hoek is, dat ik dan erachter ga lopen, zodat k hem meteen kan blokkeren als hij om wilt draaien.
maar, het word echt irritant, iemand tips?

de lange longeerzweep komt eraan .

_Dunja_

Re: Hoe laat ik mijn pony linksom lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:00

Hoe oud is je pony?
Het kan zijn dat je pony gewoon moeite heeft met de linkerkant en daarom er zelf voor kan kiezen als je hem losgooit om die kant niet op te gaan.
Mijn pony heeft het aan de rechterkant.
Ik lees het topic even met je mee

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:04

Hij is 9, bijna 10 .
maar, ik ren er sirieus als een gek 20 minuten achteraan, omdat hij gewoon in elke hoek probeert om te draaien. maar uiteindelijk wil hij nóg niet die kant op.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:06

Tja, ik zorg dat ik sneller ben dan die van mij
Santhos heeft wat meer moeite met rechtsom dus dan moet je wat sneller mee rennen als je het vermoeden krijgt dat hij wil gaan omdraaien.
wat doet je paardje aan de longe?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:07

Grote kans dat je hem met je lichaamstaal afremt of zelfs blokkeert. Dat kan ook als je denkt dat je erachter loopt. Wat ook wil helpen is het gewenste gedrag goed belonen!

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:08

Dan moet ik sirieus de héle tijd meerennen!
Ik heb hem maar één keer 2 minuten aan de longeerlijn gehad, omdat hij het niet snapte. en, hij zal zich er denk ik niet veel van aantrekken dat er een touwtje aan zijn halster zit.

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:09

PeruaansePas schreef:
Grote kans dat je hem met je lichaamstaal afremt of zelfs blokkeert. Dat kan ook als je denkt dat je erachter loopt. Wat ook wil helpen is het gewenste gedrag goed belonen!

Met lichaamstaal blokkeert?
kun je dat uitleggen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:10

Tja, als jij je paard niet wil uitleggen hoe hij aan delonge wil meelopen, dan snapt hij het waarschijnlijk ook niet als hij los in de bak loopt. Longeren hoort er niet zo goed bij als het rijden, ga met je paard aan de slag en leer hem netjes ontspannen aan de longe te werken!

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:13

Als hij los is, doet hij alles heel netjes, op commando stap, draf en galop, ook luistert hij goed naar de aanwijzingen van mijn zweepje, behalve linksom.

verder; ik weet niet eens hoe je moet longeren , ja, wel het longeren, maar niet met al die touwtjes enzo .
uitleg?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:27

emmaatjuh schreef:
PeruaansePas schreef:

Met lichaamstaal blokkeert?
kun je dat uitleggen?

Met blokkeren bedoel ik dat je met je lichaam de verkkerde boodschap aan je paard geeft. Als je een filmpje zou sturen kan ik wel uitleggen wat je (aan je lichaamstaal) zou kunnen verbeteren.
Om alle mogelijke fouten die er zijn te gaan beschrijven met de 'oplossing' kost iets te veel tijd.

Misschien is het wel een heel ander probleem en heb je bv je paard zelf (onbewust) aangeleerd alleen rechtsom te lopen. Dat kan ook nog.

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 08:50

oké, ik zal binnenkort een filmpje maken voor je .
maar waarom loopt hij dan wel rechtsom? dat snap hij toch ook?en hij snapt ook dat hij om moet draaien, maar lopen wil hij niet, dan draait hij weer in elke hoek om.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:46

Hoe stuur je je pony weg?
Van de voorkant (je staat bij zijn hoofd en laat hem van je weglopen) of van de achterkant (je gaat achter hem staan om hem weg te jagen)?

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:50

Van de voorkant, of de zijkant, dan geef ik met mijn zweppje aanwijzingen, en die snapt hij.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:44

Toch ook maar eens onder goede begeleiding je pony aan de longe leren lopen dan...