ijsklompen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaan_Zayn

ijsklompen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 19:39

Hoi,

Als het gesneeuwd heeft, en m'n paardje loopt erdoor dan heeft hij ijsklompen in z'n hoeven, dan staat hij hoger (net op plateautjes). Ik krab ze steeds uit maar als hij weer wat stapt zitten z'n hoeven weer vol ijs... Ik zet hem dan maar gewoon in de stal maar heeft er iemand misschien een tip om de ijsklompen te voorkomen? Ik denk dat het wel te maken heeft met dat hij hoefijzers heeft.

Groetjes!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:39

vaseline geloof ik

Shaan_Zayn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 19:41

Qimm schreef:
vaseline geloof ik

Kun je misschien iets specifieker uitleggen wat ik dan juist moet doen?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:44

Uh, vaseline onder de hoeven smeren

[edit] maf typ foutjes

droebel

Re: ijsklompen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:00

Wat heel goed helpt is sneeuwplaatjes onder z'n hoeven doen.

je neemt de bodem of een deksel van een emmer.
hierop teken je met een stift de omtrek van z'n hoeven. dit ongeveer een halve cm. kleiner uitknippen en dan kan je deze plaatjes zo tussen het ijzer en de hoef klemmen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:04

de allerbeste oplossing zou zijn: geen ijzers, maar als het dan toch persé moet, zou je er sneeuwringen tussen kunnen laten zetten
Afbeelding

je weet pakweg in oktober dat het winter gaat worden in NL, vanaf dan zou je kunnen besluiten er sneeuwringen tussen te laten zetten als je paard opnieuw beslagen wordt, je kan maar voorbereid zijn op sneeuw!

De sneeuw valt er bij deze ringen gewoon uit, ze gebruiken ze in landen waar echt véél sneeuw ligt (Oostenrijk en Zweden b.v.) en iedere smid kan ze gewoon bestellen bij de firma waar hij ook z'n andere spullen koopt

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:07

Deze ringen HAD ik ook....Helaas is gister de smid geweest om nieuwe ijzers onder te slaan en heeft hij in overleg de ringen er onderuit gehaald. Hij ging net weg en toen begon het te sneeuwen...snik Beetje jammer.....

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:20

Ook als je paard niet op ijzers staat, gaat het nog helemaal onder de hoef ophopen.
Bij mij werkt het beste gewoon even een likje hoefvet eronder te smeren.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:30

bij mijn paard niet hoor, die loopt voor de slee en heeft er geen last van. Bij iedere stap valt de sneeuw uit de hoef

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:38

Voor je weg gaat de onderkant van de hoef insmeren met vaseline of hoefsmeer idd. Of als je dat niet hebt en je hoeft niet zo ver kan je een hoevenklrabber of spoortje meenemen. Hiermee krab je de ijsklompen zo onder de hoeven vandaan als je paard begint te glibberen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:29

nog nooit van die ringen gehoord, maar wel een super idee om dat voor volgend jaar te onthouden!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:27

gewoon in de winter geen ijzers of inderdaad sneeuwringen

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:05

Ik heb ook die sneeuwringen er onder kost (alleen voor) 10 euro meer en ben er erg blij ,Eigelijk zouden we vorige week ze er af halen maar omdat haar hoeven nog te kort waren gaat ze pas volgende week dus gelukkig zaten ze vandaag met die sneeuw er nog onder

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:31

droebel schreef:
Wat heel goed helpt is sneeuwplaatjes onder z'n hoeven doen.

je neemt de bodem of een deksel van een emmer.
hierop teken je met een stift de omtrek van z'n hoeven. dit ongeveer een halve cm. kleiner uitknippen en dan kan je deze plaatjes zo tussen het ijzer en de hoef klemmen.

Ik doe weer heel moeilijk. een makkelijker manier is gewoon een oud hoefijzer op een stuk plastic leggen en dan met een stift de binnenkant af tekenen. een halve cm groter uitknippen. even passen en iets bijknippen en klaar zijn ze.

Ik ben er vandaag mee het bos in geweest en geen last gehad van ijsklompen. en het is nog goedkoop ook. om voor die paar dagen dat we hier sneeuw hebben sneeuwringen te laten plaatsen vindt ik persoonlijk een beetje onzin. maar ja, dat moet ieder zelf weten.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:19

De beste oplossing is idd geen ijzers (ik kan met mijn ijzerloze pony lekker door de sneeuw galloperen ). Verder zou het idd kunnen helpen als je de hoef met vet (bijvoorbeeld vasaline) insmeert. Dit moet je wel vrij dik doen.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:32

Nou ik vind persoonlijk dat zelfgemaakt gedoe niks ik raak dan altijd die dingen kwijt weet ik nu al en kan je elke keer nieuwe maken .En voor die tien euro meer heb dit jaar veel plezier gehad iig van mn sneeuwbeslag

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:55

Hé dat van die ringen wist ik niet, dat is een fijne tip voor volgend jaar, bedankt!!
Memuska staat ook voor op ijzers. Vorige winter had ik ze er vanonder laten halen met het oog op de sneeuwval, maar het bleek geen oplossing: mevrouw staat constant te krabben met haar hoeven en zodoende werden haar hoeven zo kort dat ze begon te manken. Stalmatten gekocht, zo krabde ze niet meer in de stal - of ja, ze krabde nog wel maar haar hoeven sleten op het rubber niet meer echt af - maar nog wel buiten dus dat haalde niet veel uit. Bij een beetje sneeuwval smeer ik de onderkant van haar hoeven goed in met frituurvet, en dan elk uur herhalen. Dat gaat prima, maar bij veel sneeuw helpt het niet echt. Gisteren is ze op stal gebleven en ben ik 3 keer een uur met haar op het sneeuwvrije asfalt gaan stappen om haar toch maar iets beweging te geven (ze heeft artrose). Vandaag heeft ze tot de middag buitengestaan, ik heb mij beziggehouden met zoveel mogelijk sneeuw weg te scheppen. Tegen de middag was er een halve wei vrij, heb ik prikpaaltjes gehaald zodat ze alleen op het sneeuwvrije stuk kon en zodoende kon ze alsnog de wei in.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:21

Werken die sneeuwringen echt??
Ik durf met iris en haar hoeven namelijk echt niet de sneeuw in, die krijgt me daar een paar klompen.

Zit vandaag ook flink te balen met deze dikke pak sneeuw. Kan echt nix.
Gelukkig maken ze bij ons het terein sneeuwvrij, dus kan ik nog wat rond stappen, maar ja....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:31

[img]Werken die sneeuwringen echt??
[/img]

die werken echt, ik kende ze uit landen waar doorgaans veel meer sneeuw ligt als hier, toen ik ze aan de smid hier liet zien, bleek dat hij ze gewoon kon bestellen.
Het verbaast mij dat bijna niemand in NL op winterse omstandigheden inspeelt, bij mij op stal staan de meeste paarden nu 24/7 in hun box omdat ze er niet uit kunnen, fout, omdat hun baas niet voorbereid was op sneeuw. Ik kan zoiets dus echt niet begrijpen, maar ja....

Mensen denken ook dat paarden niet in de gaten hebben dat het glad kan zijn en als idioten gaan rennen enzo. Dat doen ze echt niet, ze lopen echt wel met beleid en als ze een keer een paar centimeter uitglijden, zijn ze echt niet meteen stuk ofzo. Paarden op ijzers glijden soms omgelooflijk uit op asfalt of betonplaten, daar maakt nooit iemand een probleem van, dat hoort erbij

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:35

De meest simpele oplossing is inderdaad gewoon een half potje vaseline eronder smeren..het blijft dan wel iets hangen maar het valt er ook zo weer af!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:35

Kawa heeft in de winter standaard zooltjes tussen het ijzer en de hoef.
Zo kan hij ook gewoon de hele dag naar buiten.

Persoonlijk begrijp ik net als Smurf niet dat er zo weinig maatregelen aan gedaan worden.
Het sneeuwt altijd wel een paar keer in de winter en blijft dan meestal wel enkele dagen liggen

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:51

Silvan schreef:
De meest simpele oplossing is inderdaad gewoon een half potje vaseline eronder smeren..het blijft dan wel iets hangen maar het valt er ook zo weer af!

Hoefvet is ook een oplossing, heb je meestal toch al op stal liggen .

Marrepar had het laatst ook over panty-kousjes over hoeven heen ofzo .

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:53

Ik heb altijd vasseline. Maar ik had echt nog nooit gehoor van die sneeuwringen en eigenlijk ook niet van mijn hoefsmid.
Maar voor volgend jaar.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:56

Ik doe altijd sokken om zijn hoeven

Maar ik wist ook niet van die sneeuw ringen.... Hoe werkt dat dan. Is het puur omdat er een randje aan de binnenkant van het ijzer zit of is het dat dat randje op de een of andere manier smelt of dat het niet kan plakken... Ik heb er echt nog nooit van gehoord.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:59

ik heb als tijdelijke oplossing en paar dikke sokken over de hoef en dan een beenbeschermer ofzo erover, dan kan me paard toch een aantal uur per dag naar buiten, ik ga dan niet rijden hoor maar en lekkere wandeling gaat prima.
mijn smit is op vakantie dus die ringen is zeker en optie voor als hij er weer is