Stal dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:13

Nou ja, het is niet alleen een stal dilemma, ook een paard/pony dilemma.

Urselin staat nu in Poppel, België, bij een boer met een varkensbedrijf.
Ze kan hier elke dag op wei (bijna heel de dag door), heeft een ruime stal met uitkijk op de straat en het enige wat ik hoef te doen, is uitmesten. Ik betaal hier 50 euro in de maand voor en aan hoefsmid/inentingen betaal ik ook niet veel (door het varkensbedrijf en buren met paarden).
Het nadeel is dat er geen rijbak aanwezig is, alleen een wei, en ik kan maar één keer in de week komen door vervoer. 's Avonds kan ik ook niet komen doordeweeks, omdat het danal donker is en goede verlichting is er ook niet in de stallen.
Nou kwam ik via de buurvrouw er achter dat er in de buurt ook goede, betaalbare stallen waren.

Stal 1:
- buitenbak
- weidegang
- bos dichtbij
- in Tilburg zelf (fiets: 15-20 minuten)
- 100 euro p. mnd
- verder heb ik nog niet geïnformeerd

Stal 2:
- binnenbak
- buitenbak
- was/poetsplaats
- weidegang (binnen/buiten zetten 20 euro p. mnd extra)
- bos en duinen dichtbij
- springmateriaal aanwezig
- 180 euro p. mnd. voor pony

Nu kan ik kiezen om of Urselin in Nederland te stallen, zodat ik kan trainen en eventueel nog wedstrijden kan rijden. Of ik kan er een paard bij nemen en daar wedstrijden mee rijden. Voor Urs zoek ik dan een verzorger (en ze blijft dan in Poppel staan).

Aan de ene kant zou ik met Urs verder willen, maar aan de andere kant is het verstandiger om op een paard verder te gaan (omdat urs een pony is en niet één van de makkelijkste). Op rijniveau zijn we echt slecht, maar dit komt doordat er geen rijbak is en ik moet nog een nieuw zadel. En ik hoop dat als ik meer kon trainen (en fatsoenlijk kon trainen in een rijbak) dat het rijniveau omhoog zal gaan.
Maar ik wil Urs niet 'verwaarlozen' (ook al heeft ze dan een verzorger) en ik weet dat ik nooit zo'n band zal krijgen met dat paard, als dat ik met Urs heb.

Hebben jullie misschien tips of wijze adviezen?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:22

Lastige situatie.
Was het niet makkelijker geweest om vanaf het begin af aan een stal dichterbij te zoeken?

Bij de 2 stallen die je noemt, je kan het beste kijken welke stal bij jouw past, ga er bij alletwee meerdere keren eens langs en neem alles wat er gebeurd en alle faciliteiten die er zijn rustig in je op.
Maar kijk ook naar wat jij belangrijk vind voor jouw en je pony/paard plus de kosten.

Succes in ieder geval!

Twaalf

Re: Stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:25

Ja, dat was slimmer geweest. Maar dan had ik Urselin nooit gehad.
Ik ging toevallig een keer mee met een vriendin die haar verzorgpony 'kreeg' (die mensen gingen verhuizen naar een kleiner huis) en ze kon die pony bij een kennis van die eigenaren stallen.
En toen vroeg ik een keer of hij wist of er ergens nog een pony te koop stond en hij wist dat de overbuurman een pony te koop had staan. En dat was Urs, dus vandaar dat ze daar altijd gestaan heeft.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:35

Tsja,, wel moeilijk. Ik zou er sowieso eerst geen extra paard bij nemen. Zoals je zelf al zegt hebben jullie nooit echt de kans gekregen om fatsoenlijk te rijden. Ik denk dat ik voor de stal van 100 p/m zou gaan, gewoon omdat 180 me veel te veel zou zijn.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:40

Je moet nu zelf mesten, maar komt maar 1 keer per week bij je paardje? Waarom heb je dan een paard? Ik zou echt gek worden als ik mijn paardjes niet iedere dag zie. Je begint al meteen over wedstrijden, terwijl je deze maar 1 keer in de week kunt rijden. Ik zou een stal dicht bij huis zoeken en van daar uit verder gaan met jer paardje, je zegt nu zelf dat het heel erg slecht gaat, dat je een nieuw zadel nodig hebt (ik koop dan een nieuwe en blijf niet met een slecht passend zadel rijden). Het zal beter gaan (ook jullie band zal versterken) als je iedere dag iets met je paardje gaat doen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:48

Ze staat (zoals gezegd) heel de dag op wei, dus smerig is het niet.
En stel dat ik niet kan komen, dan mest de boer voor mij uit (mits ik het vraag natuurlijk).
Ik heb van mijn twaalfde tot mijn veertiende/vijftiende bij de ponylcub gereden en trainde daar ook. Training was dan op zaterdagochtend, dan uitmesten en daarna in de namiddag naar privéles. En zondag natuurlijk wedstrijd.
En met dat zadel rij ik de laatste tijd zowieso weinig (zit voor mij ook slecht), vanwege slecht weer en ik wandel graag met Urs.
De reden dat ik nog geen nieuw zadel kan kopen, is het regelen met de zadelpasservice en beschikbaarheid met de wei.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:32

lastige situatie, ik zou het wel weten als ik jou was haalde urs dichter bij huis en besteede meer aandacht aan haar op die manier.

Nanouschka_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:33

ik zou geloof ik gewoon maar je pony houden, een nieuw paard kost veel tijd om aan te wennen en het is altijd maar afwachten hoe het bevalt

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:04

Als ik jou was zou dit helemaal geen lastige situatie zijn..

Ik zou er GEEN paard bij nemen. Ik zou lekker dichter bij jhuis gaan staan. Kijk bij alle twee de stallen wat het precies is, wat voor volk loopt daar rond hoe is het voor je paard is het beter af dan waar het nu staat?? Stel jezelf de vraag of jullie er alle twee op vooruit gaan. DE stal met de meeste + punten zal ik kiezen als daar natuurlijk nog plek is.

Daarna lekker aandacht besteden aan je paardje!!!

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:07

ik ga mee met This_is_me

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:36

Ik zou er zeker geen tweede paard bij nemen.

En sorry dat ik het zeg, maar ik vind ook niet dat je kan verwachten van een paard dat 1 x in de week wordt gereden het super goed doet op wedstrijden. Ik vraag me dan al snel af waarom je een eigen paard hebt.

Advies:

Haal haar lekker naar Nederland en ga hier met haar trainen. Uit het slechtste paard valt nog iets te halen met rijden. En zo dramatisch zal ze niet zijn, anders rij je er nu ook geen westrijden mee.

Succes!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 19:48

samantha5 schreef:
Ik zou er zeker geen tweede paard bij nemen.

En sorry dat ik het zeg, maar ik vind ook niet dat je kan verwachten van een paard dat 1 x in de week wordt gereden het super goed doet op wedstrijden. Ik vraag me dan al snel af waarom je een eigen paard hebt.

Ik heb vroeger met haar wedstrijd gereden, dat is alweer zo'n vijf jaar geleden (sinds de laatste wedstrijd). Toen deed ze het ook redelijk. Vroeger trainden we ook dressuurmatig en kon ik nog op het terrein van de club, maar aangezien ik geen lid meer ben, mag ik daar ook niet rijden.
Nu gaat het slecht, omdat we bijna niet (kunnen) rijden.

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:14

pcies en als je strax een goed plekkie hebt waar je lekker kan trainen word het misshien nog eens wat. Ik had ook nooit gedacht dat ik met maris wedstrijden kon rijden en we hebben nu ook 10 winstp. in de B... Suc6 er mee hoor