Groeit dit paard nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Groeit dit paard nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 16:45

Mijn pa staat op het punt een nieuw paard te kopen. Nu is zijn oog gevallen op een ruin (Brabants Trekpaard - ofte Bels) van 3 jaar en 9 maanden.
Zijn 'officiële' hoogte kennen de huidige eigenaars niet, maar onze amateuristische meting (met rolmeter in de weide) zegt 1,60m.
Zijn vader was 1,73 m.

Mijn vaders vrees is een beetje dat dit paardje te klein blijft voor hem (hij is nogal struis (niet dik ) en 1m80).
Ik meen dat schofthoogte vererfbaar is langs vaderskant, kan iemand mij daar zekerheid over geven?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:51

Het kan makkelijk zijn dat dit paard nog groeit, maar hoeveel is moeilijk te zeggen.
Ruinen groeien iig door tot hun 6de.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:57

Wendy schreef:
Het kan makkelijk zijn dat dit paard nog groeit, maar hoeveel is moeilijk te zeggen.
Ruinen groeien iig door tot hun 6de.

idd dit kun je moeilijk met zekerheid zeggen

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:01

Dat ligt er natuurlijk ook aan wanneer dat hij een ruin is geworden,!!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:02

Mijn paard, een tuiger, is geruind een maand voor hij 3 werd. Daarna is hij nog 7 cm gegroeid.
De kans is groot dat dit paard nog wel doorgroeit. Bill was pas klaar met zn 7e jaar.

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:06

mn paard en de meeste van zijn broertjes enzo zijn bijna allemaal groter als de vader. Hij wordt dit jaar 6 maar is volgens mij nog gegroeid de afgelopen tijd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:06

Een man van 1.80 is echt niet te groot voor een trekpaard van 1.60 hoor Je moet ook naar de breedte kijken, niet alleen naar de hoogte

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:10

Een bels is een erg breed paard dus een ruiter van 1.80 zal niet snel misstaan.Hij zal vast nog wat de hoogte ingaan,maar hoeveel is niet te voorspellen.Als hij nu 1.60 is,op bijna vier jarige leeftijd,zal hij zeker geen 15 c.m meer groeien.Het meetlint waar je het over hebt,is niet echt betrouwbaar.We hebben het hier ook met div. paarden gedaan en het kwam eigenlijk nooit uit.Hier hebben we ook een maatstok,zodat we het zeker weten.Kijk of je een maatstok kan lenen van iemand zodat je zijn maat zeker weet.Succes met meten.

Noiske

Re: Groeit dit paard nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:23

Ik vind ook niet dat mijn pa zou misstaan op dit paard, maar zijn vorige Brabantse merrie was 1,75 m... Vrij imposant dus...
Dit paardje ziet er nog wat slungelachtig uit, maar is verder wel wat we in gedachten hadden. We willen hem gerust nog wat groeitijd gunnen maar jammer dat je nooit zekerheid hebt hoe groot ze worden tot ze effectief volgroeid zijn...
Maar blijkbaar is iedereen het er hier toch over eens dat hij wellicht nog wat zal groeien.

In elk geval bedankt, nu kan ik toch weer met een extra argument naar mijn pa bellen!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:52

Ja als je van een paard van 1.75 naar een paard van 1.60 gaat is dat natuurlijk een wereld van verschil.Aan de andere kant,als jullie vinden dat dit paard alles is wat je zoekt zou ik het zeker doen.Laat je het ons nog weten wat jullie besloten hebben?Ik ben benieuwd.

Noiske

Re: Groeit dit paard nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:09

Paardje is gekocht!
Normaal gezien staat hij zaterdag al bij ons in de wei.

We gaan er van uit dat Tornado toch nog een 5-tal cm zal groeien. Ook in de breedte zal hij nog wat uitzetten zodat alles iets meer geproportioneerd wordt.

Sowieso ben ik van mening dat mijn pa geen supergroot paard meer moet nemen. Hij wordt een dagje ouder en dan maakt 10 cm wel degelijk een verschil bij het opstijgen

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:17

@aerdenhout1: Die 15 cm kan wel hoor...Ik heb een levend voorbeeld. Ik kreeg hem op 3jarige leeftijd(1.58). Hij is nu bijna 11 en 1.73.

De vorige eigenaar verkocht hem omdat hij te klein bleef(thja als je nooit ontwormt... eigen schuld dikke bult en ik heb er een mooi sportpaard aan overgehouden )

Ts: Heel veel plezier met jullie aanwinst en we willen wel foto's natuurlijk

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:00

Stella bella gefeliciteerd met je nieuwe paard!!!

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:12

Ik kocht ook een 2,5 jarige ruin. Toen gemeten op 1.64 en nu
zeker 1.72 (bijna 5 jaar) Dus het kan inderdaad nog dat er enkele centimeters bijkomen.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:51

Even voor alle duidelijkheid,de bels is bijna vier en de paarden van wizewo en udo waren allebei nog geen drie,dat maakt een wereld van verschil.En natuurlijk zijn er uitzonderingen,zoals gezegd als het paard een slechte jeugd heeft gehad kan hij(of zij) toch nog een heel end groeien.Maar een paard van bijna vier groeit geen 15 c.m meer.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:10

Sorry, maar die van mij was echt al drie. In de winter van dat jaar (ook bijna vier, maar toen niet gemeten) paste hij nog met groot gemak in een 185-deken, 2-3jaar later had ik echt een 205 nodig. Nu had die van mij, zoals al eerder gezegd is, gewoon een achterstand ingehaald door ontworming, maar mijn punt was dat het biologisch wel kan. Alleen is het niet aan te raden het zover te laten komen...

Nu hoeft dat helemaal niet het geval te zijn bij dit paard, denk eerlijk gezegd ook dat het er niet van komt. Het paard van de TS zal betere ex-eigenaren gehad hebben. Maar het bestaat.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:33

Ik had hier laatst een topic over gestart waar heel veel reacties in zijn gekomen, over 'hoe groot waren jullie paarden als 3 jarige en nu' ..

Daaruit bleek dat er zeker nog wel 6 cm bij kan komen van hun 4de tot hun 6de, maar meer eigenlijk niet (behalve 1 of 2 uitzonderingen), van hun 3de tot hun 6de kwam er soms nog wel 10 cm bij, maar over het algemeen ook niet meer..

Maar idd, een trekpaard moet nog helemaal uitbreden, dat zal die in dit jaar gaan doen, en natuurlijk zal er nog wel wat hoogte bij komen maar ik denk niet dat ie dan de 1.70 haalt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:53

Mijn eerste was vier, 1.62 en is uiteindelijk naar 1.69 gegaan.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:39

Hij zal waarschijnlijk nog wel enkele centimeters groeien , hoeveel is altijd afwachten .
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ! En wij willen foto's !!