ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:31

ik zit in het moment erg in dubio, en ik had nooit gedacht dat ik deze vraag zou stellen, maargoed.
ik rij een jonge boulonnais bij, net onder het zadel, stap, stuur en rem zit er net op, zelf zadelmak gemaakt.
nu is het zo dat dit paard verschrikkelijk lomp is.
walst over alles, door alles, en over iedereen, met bit, zonder bit, touw over neus, door de mond, niks helpt.
enkel voor de kar,liverpoolstang op het 2 de gat) is ze goed te houden.

onder het zadel loopt ze lichtjes gezegd dwars door het bit heen, gewone enkelgebroken watertrens.
nu is het bit wel iets te groot (17.5) maar dat is enkel omdat er aan geen tussenmaat te raken is...
ik heb er maandag mee weest rijden, en ik moet tot men schaamte toegeven dat er aan de ene kant van haar mondhoek een rauw plekje zat (is me nog nooit voorgekomen! normaal ben ik erg zacht in mijn hand, maar dit paard loopt er zo door dat je wel haard moet zijn, of het is levensgevaarlijk)
ze heeft een erg hoge pijngrens, en ik ben serieus aan het denken om er een scherper bit in te hangen, liefst een war ik met 2 teugels kan rijden, zodat de bovenste teugel de trens is, en de onderste teugel wat hefboom is.
welk bit zouden jullie aanraden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:35

Kan je dan niet met de Liverpool rijden? Dat zou mijn keuze dan worden omdat ze dat bit al kent.

Bit voor met twee teugels moet ik aan een Pelham denken, maar daar heb ik geen ervaring mee eerlijk gezegd

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:05

liverpool is te overwegen.
maar het andere paard is ingereden met de liverpool, maar loopt veel losser op de watertrens.
ik heb graag een gebroken bit, zodat ik wat onafhankelijker kan inwerken, op een liverpool kunnen ze zich nog vrij gemakkelijk vastzetten naar mijn gedacht.
daarom liever iets gebroken, dat op de bovenste teugel gewone trenswerking heeft, en enkel op de onderste teugel hefboom.

wat is de inwerking precies van een pelham?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:33

Elk paard verschilt Omdat een ander paard losser loopt op een watertrens betekent het niet dat alle paarden dat automatisch doen

Gebroken bit in combi stangwerking klinkt mij feller in de oren dan een simpele stang om eerlijk te zijn

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:56

ook als je de stang er als 2 de teugel bijhoudt?
het is dus ehct de bedoeling om zoveel mogelijk op trensteugel te rijden, en enkel "in te grijpen" met de onderste teugel als het gevaarlijk wordt (zowel voor mij,als vor het paard/andere paarden of derden)

heb je met stang niet dat je automatisch altijd een hefboom hebt?
ik ken dus totaal niks van stangbitten, en nog minder van de werking ervan...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:58

Je hebt ook stangen met 1 enkele ring, daar heb je bijvoorbeeld geen hefboom mee. Steek je de leidsels op een van de sleutelgaten, dan heb je inderdaad wel een hefboomwerking, de mate van inwerking hangt dan weer af van hoe strak je de kinketting indoet, en op welk leidselgat je leidsel zit.

Wellicht trouwens wel dat een pelham voor jou goed werkt, maar ik heb daar dus geen ervaring mee... Je kunt desillies of Leonoor eens pb'en, het staat me bij dat die met pelham rijden, maar ik ben er niet zeker van.

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:25

ik heb een tinker die zo is en ik rij hem in de training vaak op de liverpoolstang en wissel dit wel regelmatig met de stang en trens.
Dit spaart mij m'n armen en het paard z'n mond en we hoeven niet steeds met elkaar in gevecht.