voor het eerst naar het strand met jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

voor het eerst naar het strand met jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:54

Ik ga zondag met nog 2 paarden voor het eerst naar het strand toe.

Hebben jullie hier ervaring mee en willen jullie die ervaring met mij delen

Ik kan bescherming voor onderweg lenen en ze gaat in een vrachtwagen of trailer (word wel haar eerste keer)

Doen jullie het zadel al op in de trailer of pas als je bij het strand bent.

Hoe doe je dat met het hoofdstel in doen?

Hoe groot is de kans dat als je normaal een super koele pony hebt in de bak en met langs de weg rijden dat ze helemaal gaat flippen op het strand?
Ze is 4 jaartjes jong.

Doen jullie peesjes om op het strand?

Ik ga wel rustig aan doen dus
niet crossen of zo ik wil niet dat ze denkt :
oh strand en dat ze weg is.

Hebben jullie tips en advies nou brand maar los

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:56

Wij wonen aan het strand vorige week ben ik voor het eerst met me 4 jarige hengst op het strand wezen rijden heb gewoon rustig baaf paard meegenomen en zo zijn we stuk gaan stappen toen dat goed ging stukje draven en galopperen ( handgalop) hij was veder er braaf doe gewoon peeskappen om hoor.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:01

Zadel en hoofdstel in de vrachtwagen/trailer hangen of in de auto.
Dan zou ik het halster om dr hals heen gooien en de teugels.
Gewoon omdoen zoals je normaal doet en niet gaan stressen, zo van: 'Oh oh, straks loopt ze weg.'
Niet meteen crossen, want dan zal ze de volgende keer gaan denken dat ze daar mag crossen.
Niet zo zenuwachtig zijn hoor, het lukt je echt wel.

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:06

Rustig en niet stressen,
voor de zekerheid een martingaal omhangen?
Als je er vaker mee rijd dan..

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:27

Natasja_ schreef:
Rustig en niet stressen,
voor de zekerheid een martingaal omhangen?
Als je er vaker mee rijd dan..

Ik rijd nooit met martingaal en die heb ik ook niet.
Maar behalve het advies om niet te gaan stressen hebben jullie nog meer adviezen.

MissM

Re: voor het eerst naar het strand met jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:35

Gewoon lekker gaan rijden

De meeste paarden die voor het eerst op het strand komen zijn daarvan erg onder de indruk en zullen eerder afwachtend zijn dan dat ze wegrennen of gek gaan doen. Wees bijvoorbeeld niet verbaasd als je paard stomverbaasd naar de golven gaat staan kijken, en de verschillende kleuren zand kunnen ook erg spannend zijn

Peesbeschermers om kan nooit geen kwaad, ik weet niet hoe de starndafgang is, maar als die wat steil is, dan is dat voor een jong paard wat moeilijker en dan kan ze zichzelf niet aantikken.

Als je paard normaal met buitenrijden braaf is zonder martingaal zou ik die nu ook niet omdoen (je rijdt er al nooit mee zeg je). Alleen als je denkt dat ze er vandoor wil gaan vind ik het altijd wel een handig hulpmiddel, je hebt dan net even meer te zeggen.

Het belangrijkste is: lekker genieten, je zult zien dat het dan allemaal goed gaat!

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:36

ik zou in iedergeval alsj e voor het eerst gaat alleen lekker stappen..!!
heb ik ook gedaan en het is een aanrader ...
hij moet weten dat het strand niet alleen is om te racen.
want als hij iets aan zijn benen hoevev enz heeft kan je tenminste rustig door de zee stappen zonder bang te zijn dat hij ervandoor gaat omdat hij wil rennen..!!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:39

Het voordeel wat ik wel heb is dat mijn pony wel gewend is aan eindeloze vlakte's.
Wij mogen ook op het land rijden en dat land is zzzzzzzzoooooo eindeloos dus dat zal op het strand wel een voordeel kunnen zijn.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:58

Ik wil van 't weekend ook voor het eerst met mijn 4-jarige naar het strand gaan... alleen ga ik dat wel alleen doen. Ik heb wel geprobeerd gezelschap te regelen, maar die haken steeds af. Nu is mijn vader er hoe dan ook wel bij hoor, want die rijdt de trailer voor me.

Ach, mijn paard stapt braaf en zéér graag de trailer op. We hebben al aardig wat buitenritten gemaakt, waarbij hij altijd erg nuchter reageert, en eigenlijk nooit heel heftig heeft gedaan bij nieuwe ervaringen. Hij is heel erg op mij gericht, en hij gaat al braaf alleen naar buiten, en heeft er ook geen moeite mee om bij andere paarden vandaan gereden te worden.

Ik vind het erg spannend, maar ik maak me dr verder nog maar niet te druk om. Ik redeneer zo van: die eerste keer is hij compleet overdonderd en bij afwezigheid van andere paarden zal hij zich juist meer op mij richten.

Vooraf heb ik me er al wel van overtuigd dat hij zonder enig probleem op de trailer stapt. Verder wil ik hem eerst nog kennis laten maken met de transportbeschermers, zodat hij dat niet als vreemd gaat ervaren. Ik ga hem in de trailer (anderhalf-paards) aan het strand opzadelen, zodat hij niet ongemakkelijk met zadel getransporteerd hoeft te worden. Hij krijgt zijn peesbeschermers om, een water en winddichte uitrijdeken op zijn rug. Het hoofdstel gaat ook gewoon simpel in voordat de klep omlaag gaat. Wellicht laat ik zijn halster er onder om… dan kan hij nog gemakkelijk bij een touw vastgehouden worden…

Op zich is een martingaal ook nog wel een idee… maar als het je meer vertrouwen geeft kun je ook nog een bokriem om zijn hals doen (een beugelriem of halstertouw) dan heb je nog iets extra’s om je aan vast te grijpen als hij zou bokken…

Probeer het vooral leuk en ontspannen te maken, voor jezelf én je paard!!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:08

Ik heb trouwens met mijn paard nog nooit met martingaal gereden, er is immers nooit aanleiding toe geweest. Soms wil hij wel wat met zijn hoofd omhoog komen, maar dat is dan meer als hij iets te moeilijk vind worden…. Met buitenritten is dat eigenlijk nooit voor gekomen…

Zou het slim zijn om er nu wel eentje om te doen?

En door verschillende mensen wordt hier geopperd om alleen maar te stappen… Dat vind ik zo zonde! Hij mag natuurlijk niet zelf beslissen om harder te gaan, maar als hij braaf is in stap wil ik hem juist laten zien hoe fijn het is om over het strand te draven en te galopperen… volgens mij hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je hem daarmee verziekt… als het te allen tijde maar jou eigen tempo is!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:15

Gewoon normaal doen, doet je paard dat ook.

Hoofdstel op dezelfde manier als op wedstrijd, halster om de nek en dan het hoofdstel in.
Bescherming op de veewagen krijgen ze hier áltijd, dus ook naar het strand.
Bescherming op het strand zelf niet, ik heb met rijden nooit bescherming. Alleen met marathonwedstrijden.

xoxsannexox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:45

Mijn pony is altijd heel druk en doe dan ook alvast het hoofdstel in de trailer aan! Zodat ze zeker niet kan weglopen! Iemand houd haar dan vast en dan leg ik het zadel erop.... Toen ik voor het eerts naar het strand ging ging ik met nog 2 andere pony;s en ze vond het echt geweldig! Ze vond het ook helemaal niet eng en ging met galop gewoon achter de andere aan! Het is echt heel leuk! heel veel plezier en ene fijne dag!

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:17

Naar het strand is echt een super leuke ervaring
Niet schrikken als je paard/pony wat kijkerig is. Ze moeten het even allemaal bekijken. Mijn pony (die normaal overal in en doorheen loopt) durfde de zee niet in en vond de golven eng, want dat kwam op hem af Verder was het niet veel anders als gewoon buitenrijden. Lekker stappen, draven galopperen. Alleen inderdaad kunnen ze de verschillende kleuren zand eng vinden, en sommige stukken zand zijn soort van "gehobbeld" omdat met de vloed het water daar is geweest. Dat kunnen ze ook beetje spannend vinden.
gewoon rustig blijven en doen of je op een normale buitenrit bent.
Veel plezier

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:23

Samen in een groepje
En wees rustig!

Have fun!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:04

Zoals MissM zei: gewoon lekker gaan rijden

toen ik met mijn vierjarige voor het eerst het strand op ging zijn we zonder begeleiding van een ander paard geweest. Transportbeschermers om, halstertje om in de trailer (geen hoofdstel) en pas op de parkeerplaats opzadelen. Handig is het dan natuurlijk wel als je iemand hebt om je pony vast te houden, heb je dat niet, dan zou ik alvast het zadel en de beschermers omdoen.

Verder gewoon lekker gaan rijden, een drafje en een galopje kan echt geen kwaad, zolang jíj de baas bent en het in de hand houdt!

Veel plezier!