Dilemma, paard verkopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Dilemma, paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:25

Ik heb 2 paarden 1 kwpn'er en een haflinger.
Mijn kwpn'er is mijn rijpaard. En hem had ik ook het eerst.
Maar omdat hij eenzaam werd heb ik er een toen 1,5 jarige haflinger bijgekocht.

De haflinger is zo 4 en mag wel wat gaan doen. Alleen heb ik geen tijd om hem te beleren. Verzorgen lukt wel maar ik heb maar tijd om 1 paard te rijden. Nou is mijn kwpn'er 14 en kan hij natuurlijk nog wel een tijdje mee maar toch zou ik in de loop van de jaren een ander paard moeten kopen.

Ook ben ik al op zoek geweest naar een bijrijder maar tot nu toe heeft dat niks geschikts opgeleverd. Mijn kwpn'er word heel sip als ie alleen staat dus er zal sowieso een paardje bij moeten.

Nu zit ik er de laatste tijd vaak aan te denken de haflinger te verkopen omdat ik hem niet zo vaak kan rijden. Vooral in de winter is dat een probleem.

Wat zouden jullie doen? Verkopen of houden?

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:30

Als je de haflinger verkoopt, komt de KWPN'er dan weer alleen te staan? Lijkt me niet echt een fijne situatie, omdat hij/zij er dan zo sipjes van wordt.

Ik zou toch proberen de Haf te houden denk ik. Is het een optie om de Haf te leasen aan iemand?

Of als dat niet kan: kun je de KWPN'er verplaatsen naar een plek met meer vriendjes/vriendinnetjes, als je de Haf toch verkoopt?

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:33

Als je echt geen tijd kan vinden hem lekker te laten werken zou ik hem verkopen,

En in jou situatie zou ik dan voor een gezeldschapspaard gaan waar bijvoorbeeld neit meer op gereden kan worden,
Jou paard blij dat die een maatje heeft,en jij hoeft neit te rijden,
Want je hebt immers te weinig tijd..

Eeerlijk is eerlijk,is voor je jonge haf ook niet leuk om weinig aandacht te krijgen,
Ik zou in jou situatie dus hem verkopen en een andere terug kopen..die dus bv alleen voor gezeldschap staat!

Succes met je beslissing

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:34

ik ga mee met Saskia9

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:35

..verkoop de haflinger en koopt er een shetje bij!...en wat hierboven wordt gezegd is ook nog niet zo verkeerd!..leas hem aan iemand!

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:38

Nou ik ben van mening dat ie er niet slechter van word als ik hem niet rijd omdat hij een vriendje heeft om mee te spelen. Maar ik denk vooral dat het een beetje dief van eigen portormonne is. Omdat hij wel alles krijgt wat ie nodig is natuurlijk.

Leasen is inderdaad misschien ook wel een optie maarja vind maar eens iemand die opzoek is naar een leasepaardje.

Mijn kwpn'er verhuizen is geen optie want ik heb de paarden achter thuis staan.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fleurtje100

Re: Dilemma, paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:44

Best veel mensen (ik ook) moeten door zelf gebrek aan ruimte hun oude paard naar een duur rusthuis doen. Ik zou mijn oude paard graag bij iemand aan huis zetten ipv het rusthuis en daar ook nog iedere maand voer, smid, veearts ed. voor willen betalen. Is dat niet een idee? Anders is een shetlander natuurlijk een stuk goedkoper in onderhoud denk ik.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:44

dit is het paardje waar het om gaat

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:47

Fleurtje100 schreef:
Best veel mensen (ik ook) moeten door zelf gebrek aan ruimte hun oude paard naar een duur rusthuis doen. Ik zou mijn oude paard graag bij iemand aan huis zetten ipv het rusthuis en daar ook nog iedere maand voer, smid, veearts ed. voor willen betalen. Is dat niet een idee? Anders is een shetlander natuurlijk een stuk goedkoper in onderhoud denk ik.

ja daar heb je ook wel gelijk in. En misschien dat ik de stal kan verhuren aan iemand. Ik heb immers alles bij huis, rijbak en weiland.

maar ik ben er gewoon nog niet uit of ik mijn haf moet verkopen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:47

Mooie haf zeg...moeilijk dilemma, als je geen bijrijdster kunt vinden zou ik denk ik zelf dan ook de haf verkopen en kijken voor een ponytje erbij. Een shet oid. Of wat fleur100 zegt, dat vind ik wel een erg mooi idee..

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:54

Ik zou het wel doen,
Ik bedoel,hij heeft een vriendje,maar ik denk persoonlijk dat je haf ook echt lekker wil werken,
Een baasje die ECHT de tijd voor hem neemt,
dat gun je hem toch?

Idd,je kan de stal verhuren dat is ook een optie,

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:07

Hey Yvvone, das moeilijk, ik denk dat je voor een shetje moet gaan (of twee geitjes) en je hafje verkopen naar een goed tehuis. Santhos die gaat ook verhuizen per 1 april en komt dan ook alleen met een shetje te staan, heb nog wel een stal leeg, maar ws ook geen tijd om er twee per dag te rijden, dus kies ik ook voor een shetje. Als dat echt niet gaat, dan haal ik een geitje of een boke, dan staan ze niet zo alleen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:08

Hmmm... Ik rij mijn Haf ook echt zelden en ik heb niet echt het idee dat het hem erg dwarszit. Het is inderdaad wel eigen keus om er zoveel geld in te pompen.

Je hebt echt een onwijze Haf, als ik er 3 had kunnen betalen...

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:37

Quellian schreef:
Hmmm... Ik rij mijn Haf ook echt zelden en ik heb niet echt het idee dat het hem erg dwarszit. Het is inderdaad wel eigen keus om er zoveel geld in te pompen.

Je hebt echt een onwijze Haf, als ik er 3 had kunnen betalen...

Ik denk dus ook niet dat mijn haf het heel erg vind niet veel te werken hij kan immers de hele dag op de wei staan bij zijn kameraadje. En krijgt wel de nodige aandacht qua verzorging enz. Hij krijgt elke dag sowieso 4 keer aandacht. Maar ik heb hem nu op stal staan. Maar hij zou ook 24/7 buiten kunnen staan. Maar dan staat ie 's nachts wel alleen buiten. Want mijn kwpn'er heb ik in de winter 's nachts wel onder dak staan.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:48

Ik heb hetzelfde gehad als jij, ik heb 9 jaar 2 paarden gehad die dikke maatjes waren. Na een lange poos twijfelen heb ik toch besloten er 1 weg te doen, en ze hebben het allebei los van elkaar ook prima naar hun zin. En ik geniet veel meer van de sport omdat het veel werk en tijd scheelt. Neem er een geitje ofzo bij....

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:58

biewie schreef:
Neem er een geitje ofzo bij....

Een geitje is totaal geen gezeldschap voor het paard,
Dat is een heel ander soort,
Doe er dan een shetje bij,

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:18

En een geit hou van knabbelen aan staarten..

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:20

Yvonniej schreef:
En een geit hou van knabbelen aan staarten..

haha precies!
dat wil je je paard ook niet aandoen denk ik

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:23

Haflinger misschien toch maar verkopen en een schaap of geit ofzo erbij zetten. Dat lijkt me wel een beter oplossing, maar in ieder geval niet je kwpn'r alleenzetten als hij er sip van word. Of miischien wilt iemand anders wel uit je buurt zijn paardje bij jou in de wei zetten omdat hij zelf geen plaats heeft ofzo..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:30

Ik vond de tip van een gezelschap paard wel goed. Ik lees het vaak op bijv. marktplaats. Er zijn mensen genoeg die met een paard zitten dat door omstandigheden niet gereden kan worden, als dit bijvoorbeeld een jonge ruin betreft heeft die eigenlijk nog niks tussen oude paarden in het rusthuis te zoeken, maar het zou voor jou wel een oplossing zijn! Mss dat die mensen eigenaar kunnen blijven en een kleine vergoeding betalen oid.
En het is zonde van zo'n leuke haf om er niks/niet veel mee te doen. Die verdiend wel iemand die er lekker mee aan het werk kan.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:37

Kris25 schreef:
Hey Yvvone, das moeilijk, ik denk dat je voor een shetje moet gaan (of twee geitjes) en je hafje verkopen naar een goed tehuis. Santhos die gaat ook verhuizen per 1 april en komt dan ook alleen met een shetje te staan, heb nog wel een stal leeg, maar ws ook geen tijd om er twee per dag te rijden, dus kies ik ook voor een shetje. Als dat echt niet gaat, dan haal ik een geitje of een boke, dan staan ze niet zo alleen.

Ik zou niet voor een geit gaan, die eten alles, dus evt. ook de staart van je paard......

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 16:52

Ik heb een advertentie geplaatst op marktplaats. Wie weet krijg ik reactie.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:10

Lamyra schreef:
Kris25 schreef:

Ik zou niet voor een geit gaan, die eten alles, dus evt. ook de staart van je paard......

Dat doet ie bij Santhos maar één keer en dan krijgt ie vliegles....

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:22

Wow wat een mooi uitzicht heb jij vanaf je bak! Nu weer ff ontopic,ik zou je haffie verkopen,hij is 4 en veelbelovend nu kan hij nog een goede nieuwe baas krijgen.Je kunt inplaats van hem een gezelschapspaard neerzetten idd,of een shetje.