Hackamore en bitprobleem bij endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firesolo

Hackamore en bitprobleem bij endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 08:40

Ik heb een probleem. Ik rijd endurance met mijn paard, al een aantal jaar, maar het bit blijft een probleem. De eerste paar wedstrijden heb ik met bit gereden, maar hij scheurt nogal snel zijn mondhoeken, zijn hele leven al, terwijl hij helemaal niet zo sterk is, maar het gebeurt wel. Ik heb nu gewoon een vrij dik appeltjesbit"" en dan is het nog, dat maakt dus niet uit. Hij is gewoon nogal druk met de start, vooral nu in klasse 2 met de massastart, en het eerste uur rijden is ie ook onwijs druk. Ik ben overgegaan op endurancerijden met een hackamore, wel een vrij zachte, met een leren riem onder de kin, want met ketting was geen succes. Dit doe ik nu al een tijdje, maar hierbij krijgt hij niet genoeg lucht als hij zich erg druk maakt, alleen na dat eerste uur gaat het goed, want dan wordt hij rustiger, iemand een goed idee voor een optoming?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:36

Is een touwhalster niet een idee? Deze halsters zijn heel licht en je kan gevoelige paarden er erg goed mee berijden, ze zijn ook niet duur. Je mag een paard er alleen nooit aan vastzetten omdat het erg sterk is en niet scheurt of knapt wanneer het paard eraan gaat hangen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:39

Kan je niet een touwhalster onder die hackamore doen. En bij het eerste groompunt die hackamore eraf halen?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:15

een gewoon bitloos hoofdstel misschien?

Diva

Re: Hackamore en bitprobleem bij endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:20

Misschien een S hackamore zoals deze:

Afbeelding

Dat is deze, maar ik heb er zo'n zelfklevende EHBO bandage omheen gewikkeld. Je hebt ze ook met neopreen neusbandje, en sommigen vervangen de ketting door een riempje.
Afbeelding

Ik kan me iig niet voorstellen dat een paard bij deze niet genoeg lucht kan krijgen.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:23

Een nobit hoofdstel , werkt achter de oren en kaken, heeft niks met de neus te maken, zit gewoon een normale neusriem aan?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:44

Wat ik mij bedenk, zit je hack wel goed, niet te laag? Dan kun je wel ademhalingsproblemen verwachten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:59