Fries als dressuurpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Fries als dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 05:00

Hallo,
Ik wil graag een eigen paard gaan kopen om dressuur mee te gaan rijden. Is het onverstandig om een Fries te kopen? Het is mijn bedoeling om ook wedstrijden enzo te gaan rijden en om minimaal tot Z2 niveau te kunnen komen, maak ik het mezelf en mn paard dan te moeilijk als ik besluit om een Fries aan te schaffen? Ik vind het niet erg om er wat langer over te doen dan met een KWPNer! Wat vinden jullie?

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 07:43

Heb zelf pas een fries gekocht en mensen om mij heen hebben er 1 en die rijden ook wedstrijden hoor fries kan echt waar ook dressuur lopen alleen hoor je wel eens dat sommige jury leden het niet waarderen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:06

Als je zelf een bovengemiddelde amazone bent is het prima te doen. Er lopen zelfs friezen in de GP en Saskia Meinema heeft er zelfs diverse zo hoog gehad.

Bedenk wel dat je 2 keer zo goed moet zijn als bij een "normaal" dressuurpaard en dat je Fries ook over een bovengemiddeld talent moet beschikken. De meeste stranden hier in de L2, niet zo gek als je bedenkt dat er daarna echt op achterhand gebruik gelet moet worden.

Of het verstandig is kan je dus alleen zelf weten, ben jij er goed genoeg voor? En heb je de meerprijs, voor een echt getalenteerde Fries, ervoor over!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:10

geen probleem , een fries, bij onze vereniging rijden we eigenlijk aleen maar met friezen, als ik eens een kwpn er meeneem , kijken ze pas raar op,
met een fries heb je net zoveel potenties om z of hoger te worden, als met een kwpn.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:54

zeker de "moderne" friezen zijn hartstikke goed op te leiden hoor !!
een kennis van me rijd ook ZZ met haar frieze merrie.
als je een ouderwets model neemt kan het wel heel moeilijk worden.

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:03

Er zijn genoeg friezen die hoog dressuur lopen. maar het blijft een juyysport dus kans bestaat dat de jury je erop afrekent.. anderzijss kunnen ze het ook juits mooi vinden.. bij ons in het dorp woont een vrouwtje met vier friezen lopen allemaal Z of hoger..

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:09

Friezen kunnen zeker dressuurpaarden zijn.
Gewoon goed bij de aankoop kijken of het dier aanleg heeft, net als je doet bij de aankoop van een jong KWPN paard.
Tegenwoordig heb je veel rijtypisch gefokte friezen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:10

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:54

Zie de link van Sjonniej, hier een slotje