Waarom ben je begonnen om met sporen te rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hartjesdief

Waarom ben je begonnen om met sporen te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 22:26

Ik vroeg me af voor de mensen hier die met sporen rijden,Waarom ze met sporen zijn gaan rijden?

Op mijn verzorgpony rijd ik met sporen omdat de eigenaar ook met sporen rijd en hij dus niet op mijn been reageert als ik zonder sporen rijd.Datis erg vervelend met wedstrijd

Maargoed...nu jullie:

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:35

Ik heb Indy een tijdje met sporen gereden omdat ik haar als manegepony heb gekocht. In haar geval betekende dat dat ze totaal niet reageerde op beenhulpen. Inmiddels rij ik niet meer met sporen in principe.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:44

Ik heb mijn paard gekocht toen hij in totaal 15x was bereden. Alle 15 keer met slof om en wielspoor aan de laars. Hij reageerde dus echt nergens meer op behalve spoor in de buik iedere pas.

In het begin heb ik hem op een knopspoortje gereden, omdat ik hem echt niet naar voren kreeg. Inmiddels zijn we wat maandjes verder en is gelukkig het spoor er helemaal af en gaat het steeds beter.

Dus kortom waarom ben ik met sporen begonnen: pure onmacht, omdat ik er geen beweging in kreeg door slecht gebruik van de sporen door de vorige ruiter.

Juco

Re: Waarom ben je begonnen om met sporen te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:46

Omdat ik M ging rijden. En het dan dus verplicht is en ik mijn paard niet wilde overvallen op wedstrijd.

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:49

ik rij soms naast mijn verzorgpaard op een paard bij ons op stal, die rijd ik ook met sporen en zweep. niet om hem helemaal in elkaar te rossen, maar als hij al weet dat je sporen om heb en vooral als je een zweep bij je heb, dan gaat ie wel gebruiken doe ik de zweet maar weinig. en de sporen, tsja, ik zie het van de zonnige kant, anders moet ik wel erg hard drijven om hem een beetje redelijk naar voren te rijden, met sporen is voor hem en voor mij prettiger hij is liever lui dan moe af en toe

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:08

Juco schreef:
Omdat ik M ging rijden. En het dan dus verplicht is en ik mijn paard niet wilde overvallen op wedstrijd.

bij mij dezelfde reden.

ik rij nu om en om met sporen dressuur.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:14

Om het geheugen van die lamzak eventjes op te frissen

En sindsdien geldt: beter mee verlegen, dan om verlegen! Ik vind het fijner dan een zweepje.

Springen en buitenrijden doe ik wel zonder.

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:15

Omdat het paard niet goed genoeg op mijn been reageerde.
Dan kun je beter 1 keer duidelijk vragen met spoor, dan 1000 keer half vragen zonder spoor.
Overigens rij ik western, maar dat maakt niet uit.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:26

Juco schreef:

Is het verplicht om dan met spoor te rijden?
ik rijd zelf niet met spoor, omdat Zenith goed naar mijn benen luistert .

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 07:50

Ja, als je M start MOET je mét sporen (mogem hele kleintjes zijn) en moet je ZONDER zweep....

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:14

Omdat ik de kracht niet kan opbrengen om hem zo af en toe even door te drukken. Met een spoortje kon ik die even gebruiken en hoefde ik geen kracht te zetten als dat nodig was.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:17

Ik heb zwakke benen, en rijd met kleine knopspoortjes. Alleen op mn eigen pony trouwens, niet op de anderen..

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:20

Ik rijd niet met sporen, vind het onzin. Ik pak een zweepje erbij.
Ik rijd alleen op jonge paarden, en zal ze heel zelden gebruiken. Enkel heel soms om hulpen te verfijnen. Maar goed ik rijd meestal thuis gewoon B-nivo met die paarden dus is dat niet nodig
Straks is zo'n paard verkocht en dan willen ze een keer L /M starten en dan willen ze de sporen als verfijning gebruiken en dan is zo'n dier totaal afgestompt.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:59

Omdat ik het lekkerder vind dan een zweepje. En om kleinere beenhulpen te kunnen geven.

En bij een van mn paarden inderdaad omdat ik te weinig kracht heb om hem door te drukken. Hij was eerst totaal niet aan mn been, nu gaat het al beter.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:39

ik heb twee of drie keer op Ufania met spoortjes gereden, omdat ze niet helemaal goed voor mijn been was en ze als de dood is voor de zweep (wat ik zelf fijner vind, omdat mijn benen niet goed stil liggen). maarja, Ufaan reageerde totaal niet goed op sporen, ze ging er super gespannen van lopen en naar mijn benenhulpen slaan.
ravenna (mn bijrijdpony) heb ik ook een tijdje met sporen gereden omdat de eigenaresse ook met sporen reed en Raven dus niet goed meer naar mijn beenhulpen luisterde. gelukkig is dr eigenaresse weer overgestapt op de zweep en geen sporen meer, dus is ze weer wat makkelijker voor je been zonder die sporen...

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:46

Vroeger alleen op belangrijke wedstrijden, om die extra power/kracht er nog even uit te halen zodat hij bij de laatste hindernissen zijn benen niet laat hangen.
Maar als je niet ervaren bent met springen vind ik dat je geen spoor met springen moet gebruiken. (ik vind trouwens sowieso dat je geen sporen moet gebruiken als je niet ervaren bent, maar dit gaat even over springen)
Zeker weten dat je dan voortdurend zit te prikken, omdat je als houvast je been toch veel sterker klemt dan normaal.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:57

Met springen zou ik inderdaad geen sporen omdoen. Zo ervaren ben ik niet in het springen.. Denk dat mn paard de hele bak doorvliegt dan.

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:58

fijn voor je paard dat je jezelf zo goed kent!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:04

ik rij ook met sporen.omdat ze anders moeilijk op de beenhulpen reageerd....en heb soms te weinig kracht met mijn benen..

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:13

Ik rijd met sporen omdat mijn paard anders snel naar binnen valt, en niet altijd op mijn been reageert.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:14

Om te kijken of het verschil zou maken, en ja het geeft net dat kleine beetje extra wat ik met een zweepje niet kan krijgen. Maar ik rij maar soms met sporen, het mag niet gewoon worden voor haar

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:15

Ik heb totaal 2 of 3 keer met sporen op mijn toenmalige paard gereden .. En dat deed ik omdat ze echt door mijn been heen liep en dat wou ik er uithalen d.m.v. sporen En dat ging best goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:22

Ik ben met sporen gaan rijden omdat ik M1 start.
Dan zijn ze verplicht!
Ik rij wel alleen met sporen tijdens de wedstrijden, in mijn training draag ik ze nooit!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:23

Ik moest het van een internationale jury ( die was komen kijken naar ons omdat ik naar NHB deurne wou ) om de hulpen iets of meer te versterken.

Bij mijn paard ben ik niet van plan om met sporen te rijden,tenzij we al wat meer op niveau zijn.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:27

Ik rijdt met knopsporen omdat ik door herniás in de rug total geen kracht in de benen heb.