Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dito schreef:en wanneer je niet op het ruiterpad rijd? Want die zijn hier bijvoorbeeld helemaal niet..
sorry .. Scum schreef:Dan vraag ik me dus ook af hoe het zit als er een hond van iemand anders de wei in rent, en mijn paard die hond een flinke trap geeft.
Ik ben de eigenaar van het paard, word ik dan de dupe van die hond die niet aangelijnd is?
Anouar15 schreef:Als ik lekker in het bos aan het rijden ben gebeurd het altijd wel minstens één keer dat er een hond achter ons aan komt rennen (soms wel een stuk of 10 als ik de uitlaatservice tref). Ik krijg hier zo langzamerhand behoorlijk de schijt van.
Soms rennen de honden alleen een stuk achter me aan, maar soms heb ik echt het idee dat hij mijn paard wil pakken. Eerst stopte ik altijd zodat de baas de hond kon pakken, maar dat doe ik niet meer, ik blijf aan de gang.
Mijn paard is niet echt bang voor honden, hij raakt niet echt in paniek, maar als een hond te dicht bij komt, te lang doorgaat of echt bedreigend over komt (van sommige honden heb ik echt het idee dat ze zo zullen bijten) dan wil hij nog wel eens een trap geven.
Hij heeft nog nooit geraakt. Maar stel dat dat wel zou gebeuren en de hond raakt gewond, wie is er dan schuldig?
Ik omdat mijn paard trapt? Of de baas van de hond omdat zijn hond losloopt terwijl hij hem niet in de hand heeft?
In het bos waar ik rij mogen honden loslopen, mits onder controle. Ik blijf altijd netjes op de ruiterpaden, heb m'n ruiterbewijs en de vergunning om in het bos te mogen rijden.
Antheman schreef:Scum schreef:Dan vraag ik me dus ook af hoe het zit als er een hond van iemand anders de wei in rent, en mijn paard die hond een flinke trap geeft.
Ik ben de eigenaar van het paard, word ik dan de dupe van die hond die niet aangelijnd is?
Heb ik meegemaakt.
Hond deed onwijs irritant.
En mooi dat mijn paard (ik dus) aansprakelijk is gesteld! Ik ben daar heel erg boos over geweest. Uitgangspunt is dat de eigenaar vh paard ten alle tijden de verantwoordelijke is.
Mijn verzekering heeft het wel betaald, maar ik vond het zoooooo oneerlijk.
? beantsje schreef:lastig, maar als jouw paard schade aanricht, ben jij altijd aansprakelijk.
Dat geldt in alle situaties, ruiterpad of niet. Zelfs al zit je zelf niet op zn rug.
Andersom is de eigenaar van de hond aansprakelijk voor alle schade die de hond aanricht.
De vraag die er ligt is dus, wie is er begonnen? De hond of het paard? Dik kans dat het op een verdeelsleutel uit zou draaien als het voor de rechter komt.
Overigens doet het er totaal niet toe of je op een ruiterpad rijdt of niet.
Wat wel belangrijk is, is dat je een ruiterbewijs hebt. Daarmee ben je als eigenaar juist in dit soort gevallen verzekerd tegen de schade aan de hond.
Anouar15 schreef:Het moeilijke bij ons is natuurlijk dat honden los mogen, mits onder controle. Ik vind het geen duidelijke regel, want hoe bewijs je of een hond wel of niet onder controle is?
Ik ga ook eens een mailtje sturen naar Goois natuurreservaat, eens kijken wat zij ervan zeggen
)