Als de paarden het gras weer op gaan hoe doen jullie dat?.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Als de paarden het gras weer op gaan hoe doen jullie dat?.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 17:43

Krijgen ze bij jullie gelijk het hele land of zetten jullie stukje af.
Staan ze alleen op het land of samen. Ik heb 2 paarden vorig jaar had ik ze samen op een land. Maar ze kregen er steeds een klein stukje erbij. Dus begin stuk was kaal en elke dag een beetje erbij. Nu joeg de een de ander steeds weg zodat mijn oudje nogal mager werd.
Nu vroeg ik me af als ik ze nou samen op het hele stuk zet dan hoeven ze ook geen ruzie te maken over het gras, zou dit dan beter gaan. of zou dan de een de ander nog steeds wegsturen.

jessica

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:14

mijn verzorgpony's staan met z'n 2tjes op het land en er word geen stuk weide afgezet maar ze staan in de winter ook altijd op het land (ze hebben een inloopstal, maar ze zitten vaker buiten dan binnen )

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:21

Wij gooien ze in groepen van 6 op het land.
Ze krijgen direct een groot stuk, maar mogen er de eerste dag maar een half uur tot een uur op.
Langzaam opbouwen.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:03

De helft afzetten en dan om de zoveel tijd afwisselen om het stuk bij te laten groeien.

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:07

Onze paarden gaan gewoon op het hele weiland alleen wat sjoert zegt elke dag een uurtje langer.
Dus de eerste dag ongeveer een uur en daarna elke dag met een uur erbij en dat een week lang daarna blijven ze de hele dag erop.
Alleen bij ons gaan ze s'avonds weer eruit omdat ze anders bij ons ontploffen

Anoniem

Re: Als de paarden het gras weer op gaan hoe doen jullie dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:10

Bij ons gaan ze ook iedere dag een uurtje en dan steeds langer tot ze er 24uur op staan.En dan blijven ze er tot november ongeveer.Ligt een beetje aan het weer.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:11

Bij ons staan ze nu wel buiten maar niet op gras, vanaf dat de eerste merries uiter beginnen te vormen verhuizen ze naar de serre wei. Maar die eerste wei daarvan is al zo kapot dat er nog maar heel weinig gras staat, dan krijgen ze no hooi bij, zodat na de bevalling de buik ook kans krijgt om weer in te trekken. En dan gaan worden ze verspreid op verschillende weien. Hangt af van de grootte met hoeveel ze staan, in de weien niet hier in het dorp meestal per 2 of 3 (+ veulens) in de weien aan de stal kan dat aantal wel oplopen tot 6 (+ veulens)

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:31

Wij laten ze eerst een half uurtje aan het halster 'uit' dus even op het gras in de tuin. de week erna zetten we een stukje af, bij de opening van de bak; kunnen ze evengoed rennen. elke dag een vierkant metertje erbij.

Dit doen de eigenaren, zelf zou het me iets teveel werk zijn..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:45

Hier ook iedere dag/2dagen een stukje erbij, en ze staan er met een stuk of 4 in dan. Is ook makkelijk voor het weghalen van de mestballen, omdat ze alleen maar in het verse stukje lopen iedere keer hoef je niet heel de wei af te gaan zoeken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:10

Als ze voor het eerst de wei op gaan, hebben we ze eerst al overdag in de paddock gehad en zorgen we dat ze relatief goed "vol" zijn van hooi (gevoerd gedurende de hele dag). Dan gaan ze pas op het laatst 1uurtje de wei op, wel een groot stuk zodat ze de ruimte hebben om uit hun dak te gaan. En dan bouwen we het elke dag met 1 a 2 uur uit.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:14

bij mij staan de paarden zomer en winter in de wei. Maar zomers gaan ze alleen op de plekken waar weinig gras staan. Word dan afgezet! En dan ook minder kans op bevangenheid! (mij verteld)

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:17

Mijn vz-pony gaat in d'r eentje, kan niet veel met andere samen. Ze gaat gewoon op het hele land.. eerste dag 1 uur, volgende dag.....

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:20

Bij ons gaan ze het hele jaar door naar buiten, en dankzij mijn vriend (aanleg van weilanden en bakken) hebben ze ook het hele jaar gras. Een pas ingezaaid stuk gaan ze wel systematisch in: een uurtje, na enkele dagen anderhalf uurtje ... en dan weer terug naar hun gewone wei met "oud" gras.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:53

Het hele land, maar een paar uurtjes per dag en dat opbouwen..

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 17:40

Denken jullie dat als ik mijn 2 paarden straks samen op het hele land zet dat ze elkaar dan niet in de manen vliegen.
Vorig jaar hadden ze vaak ruzie om het gras maar toen kregen ze elke dag maar steeds een beetje erbij. Nu wil ik ze dus het hele land geven, wel met opbouwen natuurlijk. Ze staan nu naast elkaar maar dan met een draadje ertussen.
Wil dan wel 2 landjes houden en dan steeds afwisselen. Als het ene land op is naar het andere stukje. Zou het zo leuk vinden als ze samen konden staan. Maar mijn ene is nogal dominant en de ander een zoetje. Maar dat vechten ze toch onderling vaak wel uit.

jessica

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:43

De hele wei in één keer, maar dan wel langzaam opbouwen! Ze staan trouwens soms in de winter ook gewoon in de wei, als de grond niet te drassig is ofzo

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:21

voor het wei seizoen begin ik met opbouwen. ik laat hem eerst aan de hand wennen. begint met 10 min en bouw ik stukje bij beetje op.
hij gaat de 1e dag land er ook maar een uurtje op en dat bouw ik ook weer op.

als ik hem gelijk erop zou zetten voor de hele dag weet ik zeker datie plat ligt met koliek. voorkomen is beter dan genezen. en trouwens tis goed voor de band met willem ff lekker tijd nemen om een stukje met hem te gaan grazen

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:06

Nog even over het samen zetten of niet, zou ik ze samen in het land doen of toch apart met een draadje ertussen. Ze krijgen een heel lang stuk. Denk zo'n 10 meter breed en wel ongeveer 70 meter lang. hoe zouden jullie het doen. In het stukje hierboven heb ik al gezegt hoe mijn paarden zijn.
Zaterdag gaan ze voor het eerst even wennen.

Jessica

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:13

De shetten staan nu nog op een afgezet deel. Als het weiland weer droog is en er weer meer gras is gaat de schrik weg en hebben ze het hele weiland.

Het gras is dan al goed kortgehouden door de schapen, dus minder kans op bevangenheid.
Jive staat op de manege en dan bouwen we dat langzaam met hem op. Steeds een dag langer op het land, zodat hij er van de zomer fulltime op kan.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:17

Maar zou jij ze samen zetten of niet. De ene is aardig dominant en de ander laat zich gauw weg jagen. Vorig jaar stonden ze even samen maar toen stonden ze op een kleiner stuk en kregen ze elke keer een stukje erbij. Toen joeg de ene de ander steeds weg. Maar nu ben ik van plan om het land in tweeen te splitsen zonder elke dag een stukje bij te geven. Wat zou jij doen.

Jes

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:04

Bij ons gaan ze al iedere dag naar buiten, er zijn 3 weides waar ze in kunnen. Er wordt dus niets afgezet.

Op vorige stallen kregen ze gewoon een heel stuk, zonodig opgebouwd tot dag en nacht of hele dag.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:50

Ze staan nu nog op de winterwei, gaan dagelijks naar buiten. Verhuizen straks naar een nieuw stuk land

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:37

Ik zou ze gewoon samen zetten.Ik denk dat je vorig jaar een te klein stukje er steeds bij hebt gegeven.Ik heb ook 2 pony's en de ene is de baas over de andere maar als je ze genoeg ruimte geeft kunnnen ze wel naast elkaar eten.

Als je ze nu op het hele stuk land zet hebben ze genoeg te eten en zullen ze niet gaan ruzie maken om eten er is genoeg voor beide.Ik zou wel zorgen dat je genoeg overhoud om te verplaatsen ik zou het stuk denk ik in 3 delen verdelen.Zeker in de zomer als het een tijdje erg droog is dan groeit het gras bijn niet meer en heb je denk ik aan 2 stukken niet genoeg maar je kunt natuurlijk dan ook hooi bij gaan voeren.

Die van ons gaan met zijn allen tegelijk het land op ik denk dat we 1 grote groep hebben met 20 paarden en dan hebben we nog 4 kampjes met kleine groepjes voor paarden die niet in de groep kunnen staan.Of eigenaren die het niet durfen om ze in de groep te zetten.Wij laten ze eerst een uur staan en elke dag een beetje langer.S'nachts staan ze binnen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:32

bij ons gaan ze normaal gesproken op 1 mei in groepen ( groep merries, groep ruinen) het land op, 24/7 . Ze staan nu overdag buiten op de plaat en ;s nachts op stal.
opbouwen doet de boer niet aan, dan moet ie al die paarden weer binnen halen en het is wel ff fietsen voor je bij de wei bent.

Vreemd genoeg gaat het altijd goed......

De weilanden zijn wel al afgegraasd door koeien
Vanwege het te koude en te natte weer, zal het dit jaar veel later dan 1 mei zijn, helaas

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:35

Bij ons gaan ze in een groepje de wei op, ze krijgen dan gewoon het hele land.

We bouwen eerst langzaam op.. De eerste dag een uurtje en dan opbouwend zodat ze na een week of 3 de hele dag er op kunnen..