Brandweeroefening op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlairS

Brandweeroefening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 17:12

Vanavond hebben wij een brandweeroefening op stal.Ze komen om te kijken wat ze moeten doen in geval van brand bij ons op stal.Natuurlijk hoop ik dat het nooit gebeurd maar ik ben wel benieuwd wat voor maatregelen er bij jullie op stal zijn in geval van brand en welke voorzieningen er getroffen zijn.

Sim

Re: Brandweeroefening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:27

Wij hebben overal brandblussers en brandslangen hangen. Op verschillende duidelijke plekken zijn plattegronden van de manege, met daarop diverse vluchtroutes aangegeven, opgehangen. Daarbij hangt er nog een epistel met "wat te doen in geval van nood".
Vorig jaar in december is de brandweer ook bij ons op stal geweest om te oefenen om een paard uit de stal te krijgen ed. Dit komen ze elk jaar doen.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:32

Bij ons zijn ze een aantal keer een avond geweest, telkens een ander groepje brandweermensen die dan leerden hoe ze met paarden om moeten gaan, een paard uit de stal moeten halen en mee moeten nemen. Was erg grappig om te zien, er was 1 man altijd en die leidde het groepje dan, liet ze ook hoeven uitkrabben enzo. Dat was wel niet echt daarvoor maar wel leuk.
Vond het erg goed dat ze kwamen en gaf ook wel een veilig gevoel dat ze in geval van brand de weg een beetje bij ons weten en een klein beetje weten hoe en wat.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:33

wij hebben helemaal niks
Ik geloof alleen zo'n spuit-ding, maar die zit ergens onder de spullen weg te rotten.

Mag dit wel?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:38

Nee in principe moeten er goede blusmiddelen zijn op een bedrijf.

Zelfs als je een stallentent huurt voor een wedstrijd, ben je verplicht om blusmiddelen erbij te huren.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:47

hmm, daar zal ik eens naar vragen

Er staat maar weinig paarden, en de stal is klein, maar toch.

En als die controle krijgt is die de banketstaaf.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:54

Bij ons op de manege hangen bordjes met nooduitgangen, brandblussers en brandslangen.
Bij m'n verzorgpaard op stal hangt een brandblusser, maar dat is niet zo groot.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:04

Bij ons op stal is de boel ook goed voor elkaar.

Boven alle buitendeuren hangen bordjes waar je uit kunt op maken dat daar een nooduitgang is, er hangen brandblussers en er hangen op veel verschillende plaatsen kastjes die je in kunt slaan zo dat door het hele gebouw er een alarm af gaat.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:27

Ik heb geen idee eigenlijk, maar onze staleigenaar is brandweerman bij brandweer Limmen, dus hoop dat ie er wel over heeft nagedacht

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:36

Bij ons op stal hangt een brandblusser, en de belangrijke nummers staan op het bord.

We zijn ook niet zo'n grote stal (15 paarden)

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:19

bij ons als er brand zou wezen gaan de paarden gewoon op de wei of de bak ... en dan kun je alsnog spullen in veiligheid brengen en blussen ... tevens kun je als het erg is altijd het alarm nummer bellen .

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:28

wow, hebben jullie er ook lotus-slachtoffers bij?
(ik ben zelf lotus)

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 22:04

Ze waren vandaag met een klein groepje.Er waren 5 brandweerlieden ziek Ze waren al van plan om de 14e met de tweede groep te komen en dan worden het een stuk of 14.Evengoed wel wat wijzer geworden en zij ook.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:59

wel een goed idee... geeft je toch een wat veiliger gevoel als je snachts in je bedje ligt stel je voor er breekt brand uit, dan weten ze teminste wat ze moeten doen...
hoop dat ze dat bij ons ook eens doen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:14

Bij ons heb ik nergens een brandblusser gezien,kan zijn dat ik daar wel overheen heb gekeken
Overigens staan er paarden bij het hooi,wat ik niet slim vind
Maar 1 ding:De staleigenaars wonen er vlakbij en kunnen vanuit hun huis de manège in het oog houden

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:47

Bij ons hangen er wel brandblussers, en er is zo'n knopje waar je dat glas door moet drukken, jeweetwel .

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:31

bij mijn verzorgpaard staat helemaal niets zover ik weet ,maar die staat gewoon alleen aan huis.
Weet alleen dat als een paard weigert de stal te verlaten bij bran,d je moet doe nalsof er niets is en hem rustig moet opzadelen, zodat het lijkt alsof er niets aan de hand is.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:36

Nancy_evita schreef:
hmm, daar zal ik eens naar vragen

Er staat maar weinig paarden, en de stal is klein, maar toch.

En als die controle krijgt is die de banketstaaf.

Dat is dan controle, maar stel je eens voor hoe erg hij de banketstaaf is als er brand uitbreekt?

FlairS, goed idee trouwens, zal eens vragen of ze dat bij ons ook kunnen doen.

Anoniem

Re: Brandweeroefening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:32

De boer waar mijn paard bij staat is lid van de vrijwillige brandweer
Dus bij ons is het prima voor elkaar!

Max84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:34

Ipsilonka schreef:
Ik heb geen idee eigenlijk, maar onze staleigenaar is brandweerman bij brandweer Limmen, dus hoop dat ie er wel over heeft nagedacht

Dat heeft hij zeker ! Er is regelmatig een oefening bij ons op stal hoor Roos ! Volgens mij wel 1x per jaar ofzo ! Maar dat is doorgaans altijd 's-avonds laat. Ik ben er zelf ook nog nooit bij geweest, maar ik vind het wel prettig dat deze brandweermannen van Limmen precies weten waar onze paarden staan, hoe de situatie is en waar eventueel nog andere uitgangen zijn ! Het zal je maar gebeuren dat ze onze achterste stallen over het hoofd zien ofzo ! Overigens is mijn eigen man ook brandweerman en gaat ook wel eens mee naar stal (heeft weinig toegevoegde waarde, maartoch !)

Tip: Brandweerkorpsen zijn vaak op zoek naar geschikte oefenlocaties. Je kunt dus de commandant van het korps in de plaats waar jullie stallen zijn best eens aanbieden jullie stal als oefenlocatie te gebruiken.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:43

Bij ons op de manege hebben we laatst ook een soort oefening gehad. De brandweer leerde met paarden te lopen, en de paarden leerde door de rook te lopen. De bak was helemaal vol rook gezet, je zag geen hand voor ogen. Daar zijn we met alle paarden, door een brandweerman geleid, doorheen gelopen. Zo leerde de paarden dat ze met rook gewoon rustig mee moesten lopen.. de paarden die erg schrikachtig waren, zijn dichterbij een uitgang gezet, zodat ze niet zo lang door de rook moeten lopen als er ooit brand uit zou breken..

De foto's van die oefening zijn te zien op www.akasha-rijkunst.nl en dan onder foto's

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:47

Op stal hebben we een bluslijn die over heel het erf vrij snel kan uitgerold worden. Indien er brand is kunnen alle paarden op tijd door de 'nooduitgang' naar de overkant van de straat worden gebracht. Brandblussers hebben we een stuk of vijf van. 1in de achterste stallen (4paarden), 2 in de binnenstallen, 2 aan de buitenstallen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:09

Bij mij staat alles op het land, die ene box die ik heb staat eigenlijk altijd leeg dus heb geen speciale dingen geregeld.

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:41

Handbrandblussers zijn alleen goed, als iedereen weet hoe je ze moet gebruiken, ze jaarlijks gecontroleerd zijn en je het juiste type hebt. Anders is het maar valse veiligheid, een brandblusser is binnen enkele seconden leeg en je moet hem op de juiste maniet gebruiken. Het beste blusmiddel is toch een brandslanghaspel of desnoods een tuinslang, of bij een heel klein beginnend brandje een wollen deken of blusdeken.