Waarom kauwen, spelen, schuimen, ... (bit)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom kauwen, spelen, schuimen, ... (bit)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:58

Hey iedereen,

Ik vraag me wat af ... er zijn paard die gaan kauwen op het bit of er mee spelen ofzo. Verder heb je ook paarden die gaan schuimen..
Waarom gebeurd dit?

Ik heb al een paar keer gelezen als het vlokkerig wit schuim is dat het van ontspanning is, en is het zo van dat waterachtig gedoe dat het is omdat je paard gestresst is ofzo.

Maar waarom doen alleen paarden met een bit dat? Ik heb paarden in de weide, of die met een halster ofzo gereden worden nog nooit zien schuimen .. niet van ontspannen en niet van stress ... en volgens mij zijn die paarden toch ook wel ontspannen enzo ..

Dus ik vind het wat raar ...
Zou het niet kunnen dat ze gewoon reageren op dat bit, als vreemd ding? Dus dat het schuimen eerder een reactie is op het bit zelf en niet meteen iets met ontspanning e.d. te maken heeft?

Wat denken jullie?

loesje688

Re: Waarom kauwen, spelen, schuimen, ... (bit)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:01

Ze gaan schuimen door ontspanning, zeker als ze er dan ook nog eens op gaan knabbelen ('tis maar wat je lekker vindt; zo'n stuk ijzer in je waffel )

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:02

mijn paardje schuimt ook een klein beetje met halster als ik ermee rij hoor.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:06

Dat spelen met het bit is indd erg
Als ik het hoofdstel in doe hapt ie het bit vanzelf al in, vervolgens speelt ie er de hele rit gewoon mee

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:09

Zou het gewoon niet zo kunnen zijn dat ze extra speeksel aanmaken omdat ze iets in hun mond hebben? Mijn paard schuimt altijd al na vijf minuten nadat het bit in is gegaan.

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:20

loesje688 schreef:
Zou het gewoon niet zo kunnen zijn dat ze extra speeksel aanmaken omdat ze iets in hun mond hebben? Mijn paard schuimt altijd al na vijf minuten nadat het bit in is gegaan.

Lijkt me wel logisch eigenlijk.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:32

Probeer het zelf maar eens uit.......

Stop maar iets in je mond (hoeft niet het bit van je paard te zijn , mag wel als je daar behoefte aan hebt) Ga daar eens lekker opkauwen en mee spelen in je mond, dan ga je zelf ook meer speeksel aanmaken in je mond . Laat het ding ergens in je mond liggen en doe je er niks mee gebeurd er ook niks.

Als paarden iets in hun mond krijgen gaan ze er als het goed is op kauwen en dat vormt het speeksel, want voor het lichaam betekend kauwen speeksel maken, zodat het "voer" makkelijker weggeslikt kan worden en zo beter verteerd.

Inprincipe heel natuurlijk.........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:29

Dat klinkt idd logisch

Maar dan is het schuimen eerder gewoon een natuurlijke reactie op het bit, en heeft het eigenlijk niks te maken met ontspannen op zich? Allé, dat haal ik er dan uit hé

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:40

Veel paarden schuimen omdat ze niet goed kunnen slikken door een strak aangesnoerde neusriem en een ongebroken trens/stang en een enkel gebroken bit bemoeilijke het slikken ook.
En als het paard niet goed kan slikken druipt het kwijl uit z'n mond.

Als paarden ontspannen zijn gaan ze likken en kauwen met hun mond, heeft niks met het bit te maken, ook zonder bit. Eigelijk willen ze daarmee zeggen: Oke, ik ben bereid met je samen te werken.
Door dat likken en kauwen maken ze ook extra speeksel aan en dat kan een beetje gaan schuimen, maar niet zodat het kwijl uit de mond loopt.

Dus ik vind een beetje schuimen juist goed, maar niet teveel.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:28

loesje688 schreef:
Ze gaan schuimen door ontspanning, zeker als ze er dan ook nog eens op gaan knabbelen ('tis maar wat je lekker vindt; zo'n stuk ijzer in je waffel )

Volgens mij klopt dit wel

En als dat bij mij zo is; vind ik het altijd wel 'fijn' zegmaar, dat we er allebei 'aan werken' zegmaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:52

Te lezen op www.paardnatuurlijk.nl:

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strikt gescheiden. Wanneer een paard galopeert, is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt, is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kàn komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Schuimen heeft dus niets te maken met ontspanning, maar alles met wat hierboven beschreven staat.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:05

Leuk om te lezen wat jij schrijft, Jovarna.
Ik rij bitloos en af en toe neemt Anouar nog wel eens een grasspriet of takje ofzo onderweg. Als hij dan meteen door moet lopen van mij houdt hij die grasspriet/takje wel in z'n mond, maar eet hem niet op.
Ik moet altijd lachen om hem omdat er dan zo'n grasspriet/takje uit z'n mond steekt.

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:07

jaah het is een beetje verschillend volgens mij,, maar als je een peperemuntje geeft voor het rijden gaan ze ook schuimen,, niet altijd veel maar meestal wel een beetje

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:06

Dit werkt ook met een suikerklontje

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:17

Leuke theorie, op paard natuurlijk.
[denkt] kudde paarden op een weide vredig grazend schrikt van iets en gaan aan de kletter maar niet voordat ze de mond leeg gespuwd hebben hun mond afvegen en verder rennen [/denkt]

denk nu eens aan mensen/kinderen met een beugel, die kwijlen in het begin ook erger, baby's die tandjes krijgen trouwens ook, maar dat kwijlen verdwijnt ook omdat men eraan gewend raakt...

nu weet ik niet of ik verkeerd in elkaar steek maar ik kan ook niet slikken en ademhalen tegelijkertijd...

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:14

volgens mij kan niemand dat, dus alane je steekt niet verkeerd in elkaar. Als wij mensen proberen te slikken en ademen resulteert dit of wel in verslikken of in lucht in je maag.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:47

das een hele opluchting

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:38

Het hierboven geciteerde verhaal van paardnatuurlijk vind ik erg dubieus en behoorlijk stigmatiserend richting 'de gewone ruiter'. Als je goed leest, staat er namelijk: wie zijn paard met bit rijdt, is paardonvriendelijk bezig. Onzin. Een goed gereden paard dat het bit heeft geaccepteerd, kan zich prima tegelijkertijd in- en ontspannen. Het gaat er ook niet om dat het paard driftig kauwgumt op het bit, maar dat ie zijn kaak loslaat, ontspant. Het paard gaat daarbij door rustige kauwbewegingen een beetje schuimend speeksel produceren. Door dat speeksel ligt het bit prettig in de mond. De nekspieren worden door het actief (warm en soepel) worden van de speekselklieren losser, wat de ontspanning verder bevordert. Ademen doet het paard door zijn neusgaten, een goed passend bit belemmert de ademhaling en het slikken niet. Het is waar dat sommige paarden moeite blijven houden met het bit, maar dat heeft meestal te maken met algemene stress of fysieke (mond) problemen.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:44

Ik rijd mijn paard bitloos en ook zonder bit schuimt hij, dus het is gewoon uit ontspanning.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:49

Jovarna schreef:
Te lezen op www.paardnatuurlijk.nl:

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strikt gescheiden. Wanneer een paard galopeert, is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt, is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kàn komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Schuimen heeft dus niets te maken met ontspanning, maar alles met wat hierboven beschreven staat.

Ik vind hier zeker wel wat inzitten, maar waarom kouwen dan niet alle paarden op het bit?
Het paardje wat ik nu heb die kouwt zicht helemaal suf, hij maakt de raarste bewegingen met zijn mond, hij doet zijn tong uit zijn mond en maakt hele snelle kouwbewegingen.
Op mij komt dit echt over als frustratie of/en pijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:53

Maar als schuimen niks met ontspanning/of welke manier van communiceren dan ook te maken heeft waarom gaat een paard dan likken en kauwen tijdens bijvoorbeeld een join up (graag geen reacties op de join up zelf, maar even als voorbeeld)

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:14

ik weet niet wat ik van dat paardnatuurlijk moet geloven. Maar mijn paard schuimt vooral als hij lekker ontspannen bezig is. Is hij druk en gespannen schuimt hij totaal niet.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:24

Sjors schuimt ook als hij tijdens het poetsen gelukzalig op zijn halstertouw staat te knagen . Is gewoon speeksel aanmaken, net zoals ze dat met het rijden doen als ze het bit accepteren en ermee "spelen".

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:39

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, als een paard op het bit kouwt kan dat ook andere oorzaken hebben.
Het is niet zo dat als je paard op het bit kauwt dat hij automatisch ontspannen is.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:49

Ik geef aan dat mijn paard speeksel aanmaakt door op zijn touw te knauwen en dat paarden ook speeksel aanmaken wanneer ze hun bit accepteren en ermee spelen. Ik zeg nergens dat ze dan ook op hun bit gaan kauwen.