lichten aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal78

lichten aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 15:22

Bij ons op stal blijven de lichten dag en nacht aan.Ik ben het daar helemaal niet mee eens omdat ik vind dat de paarden het verschil tussen dag en nacht wel moeten kunnen zien en mijn paardje is dat bij de vorige stalling gewend dat de lichten uit gaan na het laatste voeren.Als ik er wat van zeg dan zegt een meisje bij ons op stal dat haar paarden zijn gewend om dag en nacht in het licht te staan.Wat vinden jullie daar nou van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:23

Ik vind dat raar en heel onnatuurlijk. Ik zou dat niet willen!

marianne18

Re: lichten aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:27

bij mijn verzorgpaard staat overdag het licht aan (voor extra licht) en sávonds zeg maar 1 lichtje (net zoiets als sfeerverlichting) beetje raar gezegt maar weet anders er geen uitleg voor.

Marrke

Re:

Ik ben het met Sonja eens.
Zijn er meer mensen die er bij jou op stal er zo over denken? Anders zou je er met z'n allen wat aan kunnen doen. Meestal willen ze beter luisteren als je met meerdere bent dan in je eentje

Chely

wat vreemd.....weet niet of het kwaad kan omdat paarden toch ook niet echt slapen zoals wij. Aan de andere kant lijkt mij de kans heel groot dat hun hormonale cyclus helemaal in de war raakt.

Wat zeggen de mensen van stal ervan buiten dit ene meisje?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:43

Maar WAAROM doet die stalhouder dat? Ik zie het 'aantrekkelijke' er namelijk totaal niet van in

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 16:07

nee ik snap de stal houder ook niet.Ik sta er nog niet zo heel lang maar ben toen bij hem geweest en gevraagd of de lichten ook uit mochten s'avonds na het laatste voeren.maar hij zegt dat er nog 1 staller s'avonds komt om te kijken hoe het gaat ja snap er echt niks van.Ik doe nu altijd het achterste licht uit zodat mijn paardje toch nog een beetje in het schemer staat.Maar heb liever dat ze allemaal uit gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:06

O maar bij ons blijft het licht ook aan voor mij omdat ik de laatste ben. Maar dat gaat gewoon uit als ik naar huis ga hoor.
Weet je zeker dat het 's nachts niet gewoon uit is? Ik hou het ook tot het afstallen aan!

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:06

Bij ons gaan de lichten ook gewoon uit 's avonds, altijd licht is zo onnatuurlijk, zelf slaapt dat toch ook niet lekker met een bouwlamp boven je bed???
Sommige mensen laten de lichten aan zodat de paarden denken dat het zomer is en geen extra wintervacht aan maken (behalve de
temperatuur letten paarden ook op de lengte van de dagen.)
Ook worden de lichten of van 's ochtends heel vroeg tot 's avonds heel laat of gewoon de hele nacht door aangelaten om de merries eerder hengstig te krijgen omdat ze denken dat het lente is. Dit gebeurd bij koeien ook zo. Bij paarden wordt dit vaak gedaan voor fokmerries of merries op een paardenmelkerij.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:20

De laatste doet bij ons het licht uit, er blijft een klein lichtje aan voor degene die 's avonds laat komt afsluiten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:15

Branden alle lampen volop of is het nacht verlichting? Dat maakt wel verschil. Als mijn paarden op stal komen is het al donker en gaan de lampen uit na de laatste voerbeurt (tussen 22-24u). ik vind het onzin om de lampen volop aan te houden alleen al om de energie.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:27

ja ik had het na gevraagd en dat meisje dat dus zei dat de lichten aan moesten blijven omdat haar paarden dat gewend zijn zei dat de lichten niet uit gingen het is echt zo'n bemoeial.Maar zal wel ff aan die vrouw vragen die als laatst komt of zei de lichten niet uit kan doen.Maar wou gewoon jullie mening horen omdat ik het dus belachelijk vind dat die lichten altijd maar aan zijn.In de zomer kom ik waarschijnlijk als laatst omdat ik dan s'avonds altijd rijd dus dan doe ik ze lekker uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:51

Tja, zou zelf ook niet graag met het licht altijd aan slapen enzo. Lijkt me voor het bioritme ook wel zo gezond om lampen uit te doen 's nachts...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:17

Bij ons doet de laatste van de manège de lichten uit
Meestal ben ik dat,dan sluit ik meteen de hele manège af

Bij ons worden de paarden om 18u-20u gevoerd

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:28

Bij ons zijn de lichten overdag uiteraard uit maar dan staan de paarden ook altijd buiten.
Zodra het wat donkerder word en de paarden gaan weer op stal dan blijft het grote licht aan zolang er mensen op stal zijn.
Wij hebben een kleinschalige stal.
De laatste zet de nachtverlichting aan.
Dat is een verlichting dat je nog net niet ergens tegenaan loopt

Ik vind wel dat een paard verschil moet zien tussen dag en nacht.
We doen al zoveel tegen de natuur in met paarden dus ik vind dat wat er natuurlijk kan blijven moet ook gebeuren.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:59

ja dat vind ik dus ook en daarom wil ik de lichten ook uit hebben.maar zal wel ff regelen hoop ik

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:03

Daarnaast is het ook gewoon zonde van de energie. Er is 's nachts geen mens op stal en die paarden weten de weg wel in hun stal.. Het licht uit bespaart vele euro's denk ik.

Bij ons zijn 's avonds de lichten uit. Als je als eerste komt in het donker, moet je de lichten aan doen. Ben je de laatste die weggaat, dan moet je ook alles weer uit doen. Kost je anders 5 euro, heb ik wel eens gehoord (of de ramen lappen van de boer.. )