hoefijzers vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesje_waal

hoefijzers vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 12:44

hallo,

ik heb 2 kleine shetlanders erbij
en wil ze beleren voor de kar
mar dan moeten ze wel op ijzers staan
maar ik weet niet of ze ijzers hebben voor zulke kleine hoefjes
de hoefsjes zijn net 3 vingers dikte

weet een van jullie mischien of ze bestaan
of een smid die ze heeft of een winkel?

hoop wat wijzer te worden

groetjes liza

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:47

Bel eens met een paar hoefsmeden, zou ik zeggen. Ze bestaan hoor, en anders kan je nog altijd opteren voor warm beslag - dat moesten wij met ons trekpaard omdat ze een buitenmaat heeft.
Succes met je shetties!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:48

jawel mijn shetten worden ook beslagen met de kleinste ijzertjes die een smid kan krijgen en die moet ie dan nog bewerken...en iets kleiner maken

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 12:50

hey oke bedankt
en zef ook mijn eerst shet op ijzers gehad maar die heeft echt reuzen voeten bij die kleintjes vergeleken
maar ik zal eens rond bellen

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:19

waarom perse ijzertjes?

ga je zo vaak echt rijden per maand?
je zal hetzelfde betalen als een paard omdat het werk hetzelfde blijft(duur grapje per 2 maanden als je uiteindelijk toch niet zo vaak inspant als je dacht te gaan doen..)

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:31

Ik heb mijn shetlander ook rondom op ijzers staan en die hoeft maar eens in de 3 maanden naar de smid. Mijn nu 3 jarige shet krijgt ook ijzers als ze helemaal voor de wagen loopt. Ik ben blij dat mij smid het doen. Maar er zijn er genoeg die het niet willen doen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:35

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:37

Inderdaad, als je een keer of 6 in de maand op de weg gaat, dan hoefde het volgens onze hoefsmid nog niet. pas als je elke week een keer of 2 gaat.

hoefnatuurlijk is inderdaad een goeie site.

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:12

ik persoonlijk geloof niet echt in dat natuur gedoe maar dat is mijn mening

ik wil er echt vaak mee gaan rijden
en dat zal ik doen ook want mijn rij paard moet ook lke dag beweging krijgen ,dus waarom zoon shet niet
one hoefsmit die dee ook altijd mijn shet maar is er nu mee gestopt
min vriend heeft zijn diploma voor smid dus hij kan ze er zelf onder slaan
dus hoe hij alleen de ijzers en nagels en rommel te halen

texeenmaikey: net als je zegt mijn eerste shet stond 4 maanden op zijn ijzers en ik betaalde minder voor hem

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:41

Ik zou inderdaad eerst eens kijken of hoefijzers echt wel nodig zijn, als de hoeven wat afslijten is dit natuurlijk niet erg, zolang ze maar niet teveel slijten. Elke keer nieuwe hoefijzers is een duur grapje...

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:15

Lijkt me best eng om zo'n kleine hoefjes te laten beslaan eigenlijk.. Dan heb je toch ook miniatuur nageltjes nodig enzo? Ik zou het eens aan de smid vragen. Of misschien hoefschoentjes eens proberen? Geen idee of die er in shet maat zijn..

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:33

liesje_waal schreef:

Bedankt voor de stigmatisering

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 12:52

Arabesk schreef:
liesje_waal schreef:

mijn mening

mijn zus laat er ook een komen en naar mijn gevoel doet hij het zelfde
als een gewoone hoefsmid
en mijn paard zijn hoeven slijten super hard en rij veel op de weg

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:55

Arabesk schreef:
liesje_waal schreef:

mag iemand niet zeggen dat ie daar niet in geloofd? Ik geloof er ook niet in, ik heb al zoveel slechte verhalen hierover gehoord..

testebeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:57

Ik weet niet uit welke buurt je komt mijn broer is hoefsmid en die beslaat mijn shet ook en die heeft echt inimini voeten en dat krijgt ie voor elkaar

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 13:04

eindelijk mensen die achter me staan haha
testebeest:ik denk ook dat je ze voor elk ras heb klein groot dik en dun

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:50

Weer zo'n eindeloze discussie. Wanneer respecteert men hier op bokt elkaars opvattingen over NB eens, de een vind het geweldig de ander niet, whatever, zolang ieder het beste voor zijn paard wil, op wat voor manier dan ook, maakt het toch niets uit, maak je liever druk om dieren waar niets om gegeven wordt!

Soms kunnen dingen niet anders, hoe graag je ook zou willen, ik zou dolgraag mijn paard zoveel mogelijk op het land hebben, maar helaas, hier in die drassige polder is dat echt niet mogelijk en bergen geld om zelf een stukje te kopen heb ik helaas niet!

Tijd heeft ook niet iedereen, want tijd = geld en dat is iets wat sinds de euro nog harder je portemonnee uitvliegt. Tijd om het paard te laten wennen om zonder ijzers te lopen om er zo voor te kunnen zorgen dat de hoeven niet te snel afslijten. Mijn paard staat nu zonder ijzer, omdat hij herstellende is (althans dat hoop ik) van een blessure, anders had hij waarschijnlijk nu nog op ijzers gelopen. Wie verteld mij hoe lang hij gevoelig blijft lopen en dus pijn heeft. (nu denk ik zo, maar zullen genoeg mensen zijn die denken, hoe lang kan ik er niets tot weing mee en kost het mij wel geld....)

IJzers, ijzerloos, NB, regulier bekappen, wat maakt het uit, deze paarden worden iig bekapt, zijn er genoeg die niet gedaan worden en het hard nodig hebben.

Paarden staan tegenwoordig echt niet meer op ijzers omdat het zo leuk klikt op straat, vaak omdat er op dat moment en voor dat paard geen andere mogelijkheden zijn.

Wat betreft ijzers aftrappen, overleg gewoon met je hoefsmid, die heeft er verstand van en zal vast wel een oplossing weten.

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:50

Laat gewoon de hoefsmid komen, die heeft echt wel passende

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:18

Yvonniej schreef:
mag iemand niet zeggen dat ie daar niet in geloofd? Ik geloof er ook niet in, ik heb al zoveel slechte verhalen hierover gehoord..

punt 1. Het is geen geloof en het niks van doen met 'natuurstromingen' in de zin van chakra's, aura's en homeopatische geneeswijzen.

punt 2. zoveel slechte verhalen... er is op de dag van vandaag maar 1(!!!) slecht verhaal bekend. En dat verhaal is van iemand die geen geduld had.

punt 3. spelfouten...

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:39

Volgens mij kan dit topic beter omgedoopt worden in het Voor en Tegen NB-topic

Laten we iniedergeval elkaars mening respecteren, de één vindt NB ideaal en de ander houdt het gewoon bij de 'ouderwetse' hoefsmid. Geen probleem toch, ik neem aan dat iedereen gewoon het beste voor z'n paardje wil.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:51

loesje688 schreef:
Volgens mij kan dit topic beter omgedoopt worden in het Voor en Tegen NB-topic

Laten we iniedergeval elkaars mening respecteren, de één vindt NB ideaal en de ander houdt het gewoon bij de 'ouderwetse' hoefsmid. Geen probleem toch, ik neem aan dat iedereen gewoon het beste voor z'n paardje wil.

Dat is volgens mij ook wel zo loesje, dat iedereen het beste wil voor z'n paard; dat is mijn uitgangspunt ook.
Echter is het vaak zo, dat mensen dènken dat ijzers goed zijn of zelfs noodzakelijk zijn. Het is vaak een vanzelfsprekendheid, zonder dat er goed over nagedacht en overwogen wordt.
Bij de TS heb ik deze indruk ook (ze zegt "maar dan moeten ze wel op ijzers staan").
Hoezo, "moet"?

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 12:30

Bij de TS heb ik deze indruk ook (ze zegt "maar dan moeten ze wel op ijzers staan").
Hoezo, "moet"?[/quote]

omdat ik ze nu bijna 3 weken heb ze lopen nu nog niet veel op straat elke dag ongeveer een half uur (wandelen,beetje rennen)
en de hoefjes slijten redelijk snel (dus ze hebben niet echt harde hoefjes)
ik had al eens mee gemaakt voor de kar dat ik mijn paard te kort had gereden en daardoor 4 a 5 weken niet op het harde mog lopen en als hij in de bak hat gerent moets hij 10 min onder de koude kraan om zijn onderkant van de hoef te koelen
en dit wil ik graag voorkomen
want als je dit al een keer heb meegemaakt dan ben je er wat voorzichtiger in

maar idd iedereen zijn ijgemening over ijzers of niet