Laten wennen aan water....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Laten wennen aan water....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 09:40

Ik weet niet of deze vraag al eerder gesteld is, maar ik kon er nergens iets over vinden....
Mijn merrie heeft 4 hoge witte benen en is bang voor water....Lekker handig dus. Ze durft niet door plassen, ookal komt ze net van de wei. Als ik haar dwing gaat ze uiteindelijk wel door de plas.
Maar nu het volgende dilemma, hoe leer ik haar dat water uit de slang niet eng is....Ze is niet echt bang voor de slang, daar loopt ze zo over heen of langs, maar zodra er water uitkomt is ze bang. Haar in de hand houden is niet te doen, ze neemt de benen en is met haar 3 jarige lijf van 1.70 meter hoog nog zo onbezonnen lomp en sterk...Niemand houdt haar....
Emmertje met spons gaan wel aardig, maar als ik een verzadigde spons ter hoogte van haar knie uitknijp, dan slaat dezelfde paniek toe als met de slang.....
HELP!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:15

Ik ken een man met twee hafjes die bang waren voor water. Die man heeft ze toen eerst geleerd om over een groot blauw zeil te laten lopen, en toen ze dat durfden, gingen ze ook door het water. Misschien dat dat helpt.
En verder veel oefenen en heel veel belonen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:47

vastbinden tussen 2 touwen, en zorgen dat je ver genoeg staat.
naast haar voeten richten, laat haar maar springen en doen, tot ze stil blijft staan (zet niet teveel druk op, een heel fijn straaltje is voldoende)
als ze blijft stilstaan richt je op haar hoeven, weer hetzelfd verhaal.
en zo ga je hoger en hoger, ze zal wel beseffen dat het haar geen kwaad doet.

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 13:05

dutske schreef:
vastbinden tussen 2 touwen, en zorgen dat je ver genoeg staat.
naast haar voeten richten, laat haar maar springen en doen, tot ze stil blijft staan (zet niet teveel druk op, een heel fijn straaltje is voldoende)
als ze blijft stilstaan richt je op haar hoeven, weer hetzelfd verhaal.
en zo ga je hoger en hoger, ze zal wel beseffen dat het haar geen kwaad doet.

Klinkt als een goed plan....Maar dan moet ik eerst zo een ruimte zien te fabriceren. Dank je...

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:09

Is idd het handigste, denk ik. Een verzorgpaard is ook bang voor water,
maar als we gewoon direct de slang aanzetten op z'n benen vind hij alles prima.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:17

zorg er wel voor, dat er veel ruimte is, dus dat als het paard toch panikeert, dat er niks staat waar hij zich aan kan verwonden, en vooral dat jij weg kan indien het nodig is, zodat je niet geplet staat!
succes!

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:32

Haha ik kan me ook ellende herinneren. Ik kon hem ook niet vastzetten buiten bij het afspuiten maar de eerste paar keer heb ik iemand laten vasthouden en dan inderdaad een slap straaltje en dan naar beneden naast de voetjes richten en dan de hoefjes, dan steeds een beetje hoger.. Ik kreeg het meestal voor elkaar om een gedeelte van 10 meter nat te maken omdat ie steeds naar achter liep maargoed na een tijdje ging het wel beter en ging het prima alleen en schrok ie alleen van de eerste aanraking met het water en bleef ie daarna wel stil staan. dat wordt nu op mn nieuwe stal weer een nieuw dillemma want nu is de afspuitplek binnen en staat hij vast dus dan kan ie niet meer heen en weer (wel omhoog ) maar dat heb ik nog niet geprobeerd

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:44

Iniedergeval zelf rustig blijven en langzaam laten wennen. Misschien kan je het eerst met een spons proberen, dan is hij al aan het 'nat'gedeelte van het wassen gewend en dan komt de rest ook wel