in de buik trappen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:44

Terugbijten met m'n tanden doe ik ook echt niet, kom op zeg, hoef geen mond vol haren en nog het risico lopen dat ik m'n tanden kwijtraak ook als hij iets lomps doet, nee hoor, daar pas ik voor.
Wat wel heel effectief is en volgens mij ook wel overeenkomsten vertoond met bijten: velletje pakken in z'n hals, goed hard knijpen en dan een slag omdraaien, dat voelen ze wel hoor! En reken maar dat je dat snel kunt doen!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:47

Over dat bijten: Je hoeft niet perse met je tanden te bijten. Als je met je vingers even een velletje van je paard beetpakt en een stukje omdraaid of hem flink knijpt, dan voelt dat hetzelfde als bijten. Bijten doen paarden onderling ook naar elkaar.

Even over dat schoppen. Als mijn paarden wat uithalen, kunnen ze ook een schop krijgen. Maar dan krijgen ze 1 goeie en niet een paar achter elkaar.

Mijn pony is door de fokker net zolang in z'n buik getrapt, tot hij door zijn benen zakte en op de grond lag. Boos! En dat moet heel wat geweest zijn, want hij geeft zich niet zo gauw over.
De vorige eigenaar van m'n pony heeft het een hele tijd toegestaan dat hij tegen hem opsprong en zijn hoefen over zijn schouders legde, om zo lekker geknuffeld te worden.
met een veulentje is dat nog te doen, maar als er op een gegeven moment 200 kg. tegen je opspringt, vindt je dat niet meer zo leuk. Hij heft advies gevraagd aan de fokker en die zou het hem wel even afleren. Dit is wel gelukt, maar dat is ook het enige. Hij had dus van die legerschoenen met stale neusen aan en heeft hem gewoon net zolang getrapt tot hij op de grond lag.
Met als gevolg dat hij als hij zich door mensen bedreigd voelt, erop los mept en bijt.
Dus kijk wel uit dat je niet te ver gaat.

voor de rest vindt ik dat je een paard best mag afstraffen door hem een schup te geven. Er zijn nou eenmaal paarden die niets om een tik geven en die dit nodig hebben.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 22:00

He Odis , wat een rotverhaal !! Huilen

Dat vind ik nou erg ,
het arme beest weet geeneens wat 'ie fout doet ,
hij is alleen maar lief aandacht aan het zoeken en doet iets wat 'm
GELEERD is !
En wat krijgt 'ie terug voor die lieve knuffel ?
Een reeks gemene rotschoppen !!!

Nee daarvan krijg je vertrouwen in de mens Misselijk .

Domme zet van die vorige eigenaar zeg Boos! Frusty .

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 22:02

ik schop ook wel eens... bij ons op stal staat een pony en die valt aan als je een andere pony uit de wei wilt halen... als hij op mij afkomt en ik er bij kan krijgt ie een schop. ant daar ben ik gewoon absoluut niet van gedient.

als ik met een pony aan de hand loop (aan het halster) en hij gaat staken, geef ik eerst met mijn hand een mep onder op zijn buik, en als hij dan nog staakt krijgt ie een schop.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 22:03

odis schreef:
Over dat bijten: Je hoeft niet perse met je tanden te bijten. Als je met je vingers even een velletje van je paard beetpakt en een stukje omdraaid of hem flink knijpt, dan voelt dat hetzelfde als bijten. Bijten doen paarden onderling ook naar elkaar.

Even over dat schoppen. Als mijn paarden wat uithalen, kunnen ze ook een schop krijgen. Maar dan krijgen ze 1 goeie en niet een paar achter elkaar.

Mijn pony is door de fokker net zolang in z'n buik getrapt, tot hij door zijn benen zakte en op de grond lag. Boos! En dat moet heel wat geweest zijn, want hij geeft zich niet zo gauw over.
De vorige eigenaar van m'n pony heeft het een hele tijd toegestaan dat hij tegen hem opsprong en zijn hoefen over zijn schouders legde, om zo lekker geknuffeld te worden.
met een veulentje is dat nog te doen, maar als er op een gegeven moment 200 kg. tegen je opspringt, vindt je dat niet meer zo leuk. Hij heft advies gevraagd aan de fokker en die zou het hem wel even afleren. Dit is wel gelukt, maar dat is ook het enige. Hij had dus van die legerschoenen met stale neusen aan en heeft hem gewoon net zolang getrapt tot hij op de grond lag.
Met als gevolg dat hij als hij zich door mensen bedreigd voelt, erop los mept en bijt.
Dus kijk wel uit dat je niet te ver gaat.

voor de rest vindt ik dat je een paard best mag afstraffen door hem een schup te geven. Er zijn nou eenmaal paarden die niets om een tik geven en die dit nodig hebben.


Dit is dus typisch een geval dat om een opvoedingsfout recht te zetten er heel hardhandig opgetreden moet worden.
In het geval van jouw pony zal het de keus tussen de correctie geweest zijn, of de slager....

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 09:38

Een schop of knauw is ok als je maar eerlijk blijft...

Bij dreigen doe ik niet veel behalve zeggen van stel je niet zo aan Knipoog , maar doelgericht trappen of bijten moet ik niet hebben...

En terug trappen of bijten volgens de natuur is veel effectiever en eerlijker vind ik...
Durf te straffen maar hou het netjes en blijf eerlijk tegenover je paard...

Ik heb mijn katten ook opgevoed met 'bijten' (gniepen dus), maar wel op een eerlijke manier, en ze zijn er niet valser of banger van geworden, erger nog ik heb van een wilde mensschuwe kat een poezelig schootkatje gemaakt en de andere katten zijn ook superkroelig...

Liever een effectieve trap dan elke keer te lopen etteren met een paard wat over je heen walst als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:28

Citaat:
of een tik op zijn snuit...


Sorry hoor, maar ik geef mijn paard liever een keer een schop in haar buik als ze stierlijk vervelend is dan een tik op haar snuit. Ze reageert namelijk heel fel op armbewegingen en als ik haar een tik zou geven, is ze meteen ontzettend kopschuw.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:54

Cassidy schreef:
Terugbijten lijkt me ook niet echt slim. Ik denk dat je een gerichte trap sneller kunt plaatsen dan een paard terug te bijten.

Ik denk ook dat er een heleboel mensen het feit dat ze een paard bijten gewoon lopen te verzinnen. Zo onder het oogpunt: Oog om oog, tand om tand?


Tja, ik heb 't dus wel een keer gedaan. 't paard beet naar mij (zo'n dreigbeet) en ik reageerde op die manier naar hem, had ik ineens z'n neus tussen m'n tanden }>. Geen idee wie er verbaasder was, hij of ik, maar in ieder geval heeft ie 't nooit meer geprobeerd. En daar gaat 't toch maar om!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:15

Camilla bijt gelukkig niet.. Ik kan gewoon mijn hand in haar mond steken dan gaat ze sabbelen, maar bijten.. Nooooit meer! Toen ik haar net 2 weekjes thuis had heeft ze me een keertje redelijk hard in mijn hand gebeten, Ik heb haar toen echt flink gestraft en nu doet ze het gewoon niet meer.. Ik straf pony's die bijten altijd met mijn nagels in de oren.. Dus idd dat terugbijten, maar niet met mijn tanden.. Maar ik knijp terug in het oor.
En ik geef ook heel vaal een stomp in de buik.. Bij camilla is t bijna nooit nodig.. En nu doe ik t sowieso niet met dat veulen.. Schijnheilig Maar ik ehb wel eens gehad dat Camil mij tegen de muur duwde en ik echt klem stond (op de wasplaats was ik haar maantjes aan het trekken, vind ze niet fijn..) met duwen lukte t niet dan ging ze alleen maar terugduwen.. Dus heb ik haar gestomt in haar buik en ze wist niet hoe snel ze zich weg meost draaien.. Heeft dus wel geholpen. Maar ze is meestal gewoon heel braaf bij het poetsen en zadelen e.d. Dus dat heeft ze bijna nooit nodig..

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:25

Als bij mij in de wei een van de paarden vervelend doet tegen een hogere in rang krijgen ze een trap. Wel raak maar zonder te verwonden.
Als ik mijn paard, die de leider is in de wei, straf geef ik ook wel eens een trap. Dat verstaat hij heel goed en veel pijn doe ik hem echt niet, zoveel kracht heb ik niet. Als ik hem een tik geef doe ik mezelf vaak meer pijn dat hem. Dat velletje draaien heb ik ook wel eens gedaan.

Ik straf bij voorkeur met mijn stem maar soms is dat toch echt niet genoeg. Mijn paard en ik moeten samen verder kunnen zonder dat hij over me heen gaat lopen. Als dat gaat gebeuren omdat ik bang ben dat ik hem pijn doe heb ik binnen de korste keren een verpest paard en dat vind ik vele malen erger dan af en toe een terechte straf.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:14

Tja, het ziet er idd niet zo leuk uit, maar heel af en toe is het gewoon nodig. Babet heb ik nog nooit een schop hoeven geven, gewoon omdat het niet nodig was. Luzzo (haar zoon van twee) heb ik laatst geleerd voetjes geven etc. Hij had er niet zo'n plezier in, want toen ik met zijn achterbeen bezig was, trapte hij echt gericht naar me. Toen heb ik hem ook een schop gegeven, kom nou zeg. Ik laat mezelf niet schoppen, ik ben toch niet gek??

Wel vind ik dat er niet zomaar schoppen uitgedeeld hoeven te worden. Als een paardje niet stil wil staan, zou ik hem NOOIT schoppen. Een tik op de kont is dan echt wel afdoende hoor. Maar zoals in mijn voorbeeld van hierboven, toen Luzzo echt gericht naar mij trapte, dan vind ik het wel nodig. Het is gewoon veel te gevaarlijk als je dat soort zaken niet direct afstraft.
Een paardje dat angstig is en rare dingen gaat uithalen, zal ik ook nooit schoppen, dat maakt het allemaal alleen maar erger....

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:29

Ik heb ook wel eens een paard een schop gegeven.
ALs het maar terecht is heb ik er opzich geen probleem mee.
Beter 1 x goed straffen dan 10 kleine tikjes of " ho nou, hou eens op"
Daar luisterd een paard heus niet naar.
Tuurlijk verschilt het per paard wat ie kan hebben.
Ik hoef nimro echt niet een tik op zn kop te geven want dan is ie meteen 2 uur niet meer aan te raken daar. Hij is gewoon gevoelig, dan moet je er anders mee omgaan.
Mijn vorige paard is een heel ander verhaal, da's gewoon een bosetter!!
En die had dus af en toe een goede tik/schop nodig.

En als je dan schopt doe ik t niet met de punt van mn schoen maar meer een beetje vlak zeg maar.

En over dat bijten, ik denk niet dat er ook maar iemand echt terugbijt maar zoals al eerder gezegd, een velletje pakken en omdraaien werkt ook heel goed.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:51

ik geef een flinke trap als niks meer helpt, en dan ook nog eens met een platte zool. Want met punt is een stuk gemener en met platte zool doet ze aan de moeder denken toen ze nog veulen waren! En dan houden ze zich bij mij wel gedeist!!!!!!!!! Gelukkig komt het (bijna) nooit voor dat ik een trap hoef uit te delen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:53

Als een paard bijt, dan bijt ik terug of ik geef hem een schop met de zijkant van mijn schoen onder zijn hol. Daar zitten namelijk spieren en dat voelt net zo goed, maar het lijkt me iets veiliger. De buik is nu eenmaal kwetsbaarder.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:00

over mijn eerdere verhaaltje, Ik heb haar toen ik haar net een paar maanden had en ze mij een keer beet gewoon terug gebeten in haar oor,
geloof t of niet, maar t is echt waar! Ze beet mij en hield haar hoofd laag en toen beet ik dus terug uit een reflex, zonder dat ik zo snel besefte wat ik deed Frusty Maar heb haar echt niet tot bloedens toe gebeten hoor! Lips are sealed Maar velletjes in de hals of een kneepje in t oor zijn ook heel effectief tegen k*t gedrag!
Mijn instrukteur heeft trouwens mijn pony ook een keer een flinke trap onder zn kont gegeven, toen keek ik wel ff verbaasd want ik was echt nog zo'n penny meisje dat een paard nog nooit een trap had gegeven, maar sindsdien ben ik ook wat harder gaan aan pakken en reken maar dat t effectief is!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:36

Natuurlijk kan je een paard wel eens een schop geven als hij vervelend is, dat heeft meer effect dan met je vlakke hand een klap op zijn hals geven hoor! En op zijn neus slaan doe ik liever alleen als hij ook echt iets met zijn hoofd doet, dus bijt ofzo. Maar ik vind het echt klinklare onzin dat je een paard geen schop zou kunnen verkopen. Ga een keertje tussen de hengsten werken, dan piep je wel anders, want het KAN gewoon niet anders dan. Het is of een schop geven, of alle kanten opgesleurd worden en gruwelijk in de zeik genomen worden door een paard!

Ze zijn toch niet van suiker?

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

ok dit is serieus niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:49

DAAR krijg je lekekre paarden van als je ze begint te trappen. Jezus we mogen al blij zijn dat ze toelaten dat we erop mogen blijven zitten! Ze kunnen er ons zo vanaf gooien. Ik heb geleerd in mijn les als een paard iets neit wil ga je een iets doen waardoor hij geen keus heeft (dus omzetten: ze kop naar juh toetrekken) MAAR SCHOPPEN! moet je voorstellen dat je een paard bent en je eienaar mag op je zitten DOE 1 fiets DING VERKEERD krijg je meteen EEN SCHOEN IN JE BUIK NEE DAS LEKKER! jezus man...GEBRUIK JUH VERSTAND! en dan zeggen jah maar ze hebben ene ribeekast...maar die hebben ze neit over heel hun buik er zit ook nog een maag! ik vind het echt zo dom...kan je nix beters verzinnen! EN IK BEN GEEN PENNY MEISJE! je moet je paard gewoon duidenlijk belonen en af en toe een tik (wel op zuh neus) MAAR SCHOPPEN!
nou sorry dak zo uitviel maar ik ben dat gewoonj niet gewend ik heb mijn paard al van jongs af en en hij is heel erg lief daardoor geworden.
doeg!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:56

ok het laatste bericht was wel een bietje overdreven....je mag wel schoppen maar alleen alst echt nodig is en met juh plattezool....
Maar ik ben zelf nogal met natural horsemanship bezig. Dat verklaart alles.
sorry...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: ok dit is serieus niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:00

celinde schreef:
(dus omzetten: ze kop naar juh toetrekken)

en dan zeggen jah maar ze hebben ene ribeekast...maar die hebben ze neit over heel hun buik er zit ook nog een maag!

af en toe een tik (wel op zuh neus)


Nee, das lekker, met een stuk ijzer in z'n mond sjorren....

Anatomie is ook niet echt een sterk punt van je geloof ik....

En de neus van een paard is minder gevoelig dan z'n pens, dus daar mag je wel op slaan???

Toch wel een vrij hoog penny-gehalte.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ok dit is serieus niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:12

celinde schreef:
ik heb mijn paard al van jongs af en en hij is heel erg lief daardoor geworden.


Juist omdat jij je paard en je paard jouw al zo goed kent en jij haar waarschijnlijk hebt opgevoed en min of meer konsekwent bent geweest zal ze precies weten wat ze aan je heeft en hoever ze kan gaan.
Met paarden die heel dominant zijn en die je niet zo goed kent (mijn paard kende ik wel heel goed maar ze blijft me af en toe toch verrassen) zijn af en toe hardere maatregelen nodig.

En, en dit is niet alleen mijn mening, met een paard die heel dominant is en bloedlink uit de hoek komt valt er met Natural Horsemanschip in gevaarlijke situaties weinig te beginnen.

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:21

Hoi
je kan hier een heel probleem van maken, een groot probleem zelfs. Maar als je pony lief is beloon je hem toch ook, dan is straffen ook nodig. Een trap(je) is dan ook niet erg, beter als een tik op zijn neus want dan worden ze (zoals hier in deze topic al vaak gezegd is) kopschuw.