Vrachtwagen zwaarder 12000kg Eurovignet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Vrachtwagen zwaarder 12000kg Eurovignet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:30

Wij willen miss een vrachtwagen gaan kopen in de toekomst, maar moet je dan eurovignet betalen voor vrachtwagens boven de 12000 kg?? Want ik geloof dat dat namelijk een behoorlijk bedrag is..Het is iig niet niks.

Reacties mogen uiteraard ook via pb

Mijn vader vroeg me deze vraag te stellen hier op bokt, dus ik weet niet of ik alles goed gevraagd heb haha

Bedankt!

ikke

Re: Vrachtwagen zwaarder 12000kg Eurovignet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:41

Context graag?
In NL kun je particulier gewoon een vrachtwagen kopen, wegenbelasting betalen, verzekeren en rijden maar. Zolang je alleen eigen goederen vervoert legt niemand je een stro breed in de weg, al koop je er een van 40 ton MTM.
Wat je vader waarschijnlijk bedoelt is de extra toeslag zoals die nu in Duitsland geldt. Neem even contact op met de douane, die geven ze uit en zouden dus moeten weten of je 'm nodig hebt en wat ie kost.

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 23:08

Het gaat erom dat als je met de vrachtwagen zwaarder dan 12000kg over de snelweg wil rijden..Je moet dan schijnbaar een eurovignet aanvragen en dat kost dan 8 euro per dag..Mijn vader zijn vraag was dus hoe andere mensen dit doen...Of die dat ook betalen, of niet hoeven te betalen..

Heb hem namelijk net eventjes snel gevraagd wat ie nou precies bedoelde en wilde vragen

Iig bedankt voor je reactie!

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:18

Als je een C rijbewijs hebt zonder chauffeursdiploma (en zonder E achter C) dan mag je bij uitzondering een vrachtwagen besturen boven de 12000kg, mits dit minder is dan een aantal uur per week (en dit dus niet onder beroepsverkeer valt)
Met deze regeling mag je alleen eigendommen vervoeren (en dus geen paarden voor een handelsstal ofzo, alleen eigen paard(en) ) en de vrachtwagen moet aan een stuk zijn, en dus geen oplegger....
Geloof dat je deze uitzonderingsregeling aan kan vragen bij de gemeente....maar dat weet ik niet zeker....
Succes

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:43

Kel2004 schreef:
Als je een C rijbewijs hebt zonder chauffeursdiploma (en zonder E achter C) dan mag je bij uitzondering een vrachtwagen besturen boven de 12000kg, mits dit minder is dan een aantal uur per week (en dit dus niet onder beroepsverkeer valt)
Met deze regeling mag je alleen eigendommen vervoeren (en dus geen paarden voor een handelsstal ofzo, alleen eigen paard(en) ) en de vrachtwagen moet aan een stuk zijn, en dus geen oplegger....
Geloof dat je deze uitzonderingsregeling aan kan vragen bij de gemeente....maar dat weet ik niet zeker....
Succes

Kleine opmerking: E bij C heeft niks uit te staan met chauffeursdiploma.
Zonder chauffeursdiploma mag je tot 7500kg MTM altijd rijden, ook bedrijfsmatig en gelden er geen beperkingen in de tijdsduur.
Boven 7500kg MTM mag je je eigen spullen vervoeren in je eigen vrachtwagen en zonder commercieel doel. Of je hiervoor aanhangers of opleggers gebruikt, speelt geen rol, zolang ze maar je eigendom zijn en je over het juiste rijbewijs beschikt (C-E).
Daarnaast mag je commercieel een vrachtwagen rijden, echter dit is aan zulke strenge regels gebonden, dat het geen praktisch nut heeft (max. 12 uur per week, verdeeld over minimaal 3 dagen, of zoiets).

vriesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:56

Het is heel simpel: Ook wij hebben een paardenvrachtauto waarbij de totale massa boven de 12000 kg uitkomt. Het eurovignet is alleen verplicht als je gebruik gaat maken van de snelweg. Je kunt deze per dag aanvragen en kost dan 8 euro.
Je moet je éénmalig aanmelden bij de belastingdienst (bureau motorrijtuigenbelasting), en die geven je dan een klantnummer. Hiermee kun je elke keer per fax of via internet een eurovignet aanvragen. Deze krijg je dan de volgende dag, of de dag daarna thuisgestuurd. Moet je dezelfde dag nog de weg op, dan kun je je faxaangifte of een uitdraai van de internetaangifte meenemen.
Heb je het eurovignet niet aangevraagd, en er volgt controle, dan is dat een administratief vergrijp, en dat kost een hoop centen.

Kijk anders hier even, daar staat alles uitgelegd:

http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-66.html

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:15

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:28

De meeste vrachtwagen voor het vervoer van paarden halen die 12 ton bij lange na niet... Wij hebben onze vrachtwagen "terug ;aten keuren" tot net onder de 12.000 kg. Hierdoor is een eurovignet niet nodig.

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 10:39

Iig al heel erg bedankt voor al jullie reacties. Dat over dat aanvragen voor als je over de weg rijd, dat wisten we al, maar daar is dus boven de 12 ton niet onderuit te komen..Ik zal strax mijn vader eens naar de bovenstaande sites laten kijken, reacties zijn uiteraard nog welkom

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:57

Ik heb het nog eens naast elkaar gezet: Een bestelauto van 2000kg (B-rijbewijs) kost een particulier 1304 euro per jaar. Een vrachtwagen tot 15.000kg MTM kost 232 euro per jaar. Tel daar 960 euro aan toeslag bij (jaartarief) en je zit op 1192 euro.
Kijk hier voor de tarieven wegenbelasting van vrachtwagens. Let hierbij op de uitvoering met koppelinrichting (trekhaak) en/of luchtvering! http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... l#P44_5051

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:44

ikke schreef:
Ik heb het nog eens naast elkaar gezet: Een bestelauto van 2000kg (B-rijbewijs) kost een particulier 1304 euro per jaar. Een vrachtwagen tot 15.000kg MTM kost 232 euro per jaar. Tel daar 960 euro aan toeslag bij (jaartarief) en je zit op 1192 euro.
Kijk hier voor de tarieven wegenbelasting van vrachtwagens. Let hierbij op de uitvoering met koppelinrichting (trekhaak) en/of luchtvering! http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... l#P44_5051

En vergeet voor het gemak het behalen van een C rijbewijs niet! Dat komt het kostenplaatje heel anders te liggen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:01

Ja, maar als je meer dan 3500 kg auto+laadvermogen nodig hebt zul je dat papiertje toch echt moeten hebben

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:27

og meer bedankt voor de reacties