Fijn buitenrij-zadel (holle rug)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Fijn buitenrij-zadel (holle rug)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:49

Mijn paard heeft van nature een vrij holle rug en daardoor past niet zomaar elk zadel.
Nu ligt ons huidige zadel niet lekker en zijn we dus op zoek naar een nieuwe.

Het zadel moet fijn zijn om meerdere uren in door te brengen, ringen voor zadeltassen hebben en uiteraard goed liggen op de rug van mijn Fries.
Het liefst zoek ik een zadel in de prijsklasse rond de €500/600,-, maar dat is een moeilijke opgave ivm zijn 'probleemrug'. Ik moet 'm uit m'n eigen zak betalen, dus kan me geen zadel van €1000,- veroorloven helaas..

Dus wie heeft ervaring met een fijn 'buitenrij-zadel' dat goed ligt op een holle rug?

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:18

die ringen kan je aan ieder zadel laten maken, zelfs spring zadels als dat zou moeten. dus daar zou ik niet te veel op letten.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:22

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:29

Volgens mij heeft ze die net getest... is het nog gelukt om aan een swayback pad te komen?

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:37

Probeer eens aan een 2e hands zadel met ronde kussens i.p.v. keilkussens te komen. Voor mijn Tinker met een overbouwde en wat holle rug heb ik een Daaleman dressuurzadel met korte, ronde kussen weten te vinden voor weinig geld. De extra ringen kun je er altijd nog bij een zadelmaker aan laten zetten.

Drunksheep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:41

Mijn pony heeft ook een holle rug en toen zijn we naar de Divoza geweest om op te meten, maar we zijn op de duurste [wel tweedehandse] zadel uit gekomen, een Passier. Ze hebben een lekkere zit en meestal een uitgesneden boom.
Oja, als je je paard aan de teugel rijdt krijgt 'ie vanzelf een mooiere rug

unamie

Re: Fijn buitenrij-zadel (holle rug)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:06

koop een 2e hands merk zadel stubben /kn/ passier /barnsby
en laat het zadel aan aapassen door van triest uit meppel (meet ook de rug van je paard op)
dat kost ongeveer 150/200 euro
dan heb je voor weinig een op maat gemaakt zadel dat ECHT goed past
ringen kun je aan ieder zadel zetten

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:11

Bij mijn paardje met dergelijke rug past County heel goed, een tweedehandse kun je vast wel aanschaffen met jouw budget .
Op Sheldon lag de Barefoot niet lekker die ik overwogen heb nadat zóveel zadels niet lekker lagen. Met die County heb ik een mooie oplossing gevonden, zit voor mij ook lekker

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:22

Sjors heeft ook wel een beetje een holle rug gekregen, en hij heeft onwijs snel last van zijn rug (op z'n 1,5 al ingereden, dravers he) dus heeft de eigenaar een Euroriding Luxor gekocht(op maat). Kim, ik raad je echt aan om zo 1 te kopen, zit echt héerlijk! Alleen de prijs...
Misschien een leuk 2ehandsje?

Nijnefijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:21

Naomi21 schreef:
Bij mijn paardje met dergelijke rug past County heel goed, een tweedehandse kun je vast wel aanschaffen met jouw budget .
Op Sheldon lag de Barefoot niet lekker die ik overwogen heb nadat zóveel zadels niet lekker lagen. Met die County heb ik een mooie oplossing gevonden, zit voor mij ook lekker

Ik hoor heel veel dat de barefoot niet voldoen aan verwachtingen.
dat is voor mij wel een teleurstelling, maar denk je dat dit echt iets over de barefoot in het algemeen zegt? Of denk je dat ik het wel kan proberen?

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:29

@Nijnefijn: over t algemeen zou ik niet willen zeggen.
Mijn paardje heeft gewoon echt een heel moeilijke rug, ik heb ook ong alle topmerken aan boom-zadels erop gehad en die pasten ook gewoon niet.
Ik zie geen foto's in je profiel, dus ik weet niet wat voor bouw jouw paardje zal hebben. Maar Sheldon heeft een ietsje ingezakte rug; hij is van voor gewoon hoger dan van achter, daarom zal t gros van de zadels (dus ook Barefoot) achterover liggen op hem. Sheldon gaf ook zelf aan de Barefoot niet fijn te vinden, hij liep er gewoon niet mee. Maar nu kan ik alleen de ervaring met mijn paardje geven .

Van de Barefoot kun je gratis t testzadel aanvragen, ik heb daarbij ook een heel goede service gehad en Pmarena ong platgebombardeerd met vragen waar ik een helder antwoord op heb gekregen. Proberen kan altijd, ik zou zeggen gewoon doen!
Wie weet bevalt t bij jou en je paardje wel .

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:23

Misschien is een IJslanderzadel iets ? Die hoeven niet persé alleen voor IJslanders geschikt te zijn, en ze zijn te koop met korte kussens en kussens die achter het zadel uitsteken. Dus als je de goede maat hebt is dat misschien wel wat... Ik raad je aan er dan eentje met ribbelzitting te kopen, want die zitten echt super !!!! Over die ringen hoef je je geen zorgen te maken. Als die er niet aan zitten, wil de zadelmaker dat vast wel ff voor je doen.

Ook zijn er nog speciale zadels voor Friezen te koop, maar ik weet niet of dat geschikt is voor jouw Fries aangezien ze een moeilijke rug heeft... Maar het is het proberen waard.

En over Passier : Iemand bij mij op stal heeft een Passier P, dit is een erg mooi zadel met niet al te grote, maar wel lekkere dikke kussens. Dus misschien biedt een van deze zadels uitkomst ? Veel succes ermee !!

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 20:28

We hebben inderdaad al een barefoot geprobeerd, helaas, deze lag niet goed.
Kreeg wel de tip er een swaybackpad onder te proberen, dan zou 'ie een heel stuk beter liggen, maar weer helaas, geen swaybackpad in de buurt te krijgen.

Ik zag inderdaad in een zadeltopic al een Fries met holle rug met een Euroriding Luxor, lijkt me ook wel wat. Maarja, zit een dressuurzadel wel lekker als je uren op pad bent?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:31

wintec zadel niet iets voor je?Ik vond dat heerlijk zitten op een buitenrit en niet zo duur.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 20:35

Hmm..
Heeft er toevallig iemand ervaring met een wintec pro endurance (klinkt comfortabel voor lange ritten, endurance rijdt je immers over flinke afstanden)?

En een australian stocksaddle, iemand ervaring met zo'n zadel op een holle rug?

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:22

Auky schreef:

Ik zag inderdaad in een zadeltopic al een Fries met holle rug met een Euroriding Luxor, lijkt me ook wel wat. Maarja, zit een dressuurzadel wel lekker als je uren op pad bent?

Ik vind het heerlijk zitten hoor, als we weer een keertje samen rijden mag je best even een rondje rijden op Sjors om te kijken hoe die zit. En 2ehands kan je ze iig wel onder de €900 kopen.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 23:32

Maris89 schreef:
Auky schreef:

Ik vind het heerlijk zitten hoor, als we weer een keertje samen rijden mag je best even een rondje rijden op Sjors om te kijken hoe die zit. En 2ehands kan je ze iig wel onder de €900 kopen.

Ah dat is luxe
Was al een beetje op marktplaats aan het neuzen..

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:39

Auky schreef:
Ah dat is luxe
Was al een beetje op marktplaats aan het neuzen..

Nee Luxor , Misschien vrijdag, als het weer meezit

[edit]

Ohja hier nog een foto:

Afbeelding

Hier zie je wel dat Sjors z'n rug ook een beetje hol is, alleen jammer dat ie met z'n hoofd omlaag staat.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:12

Maar dus niemand met een Australian Stock of een wintec Endurance?

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:15

ik heb een passier paxton op mn paardje liggen, die heeft ook een holle rug.

Misschien is een pegaso zadel wat voor je? www.equestor.nl

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:27

Ik denk dat je sowieso het beste een goede zadelmaker in de arm kunt nemen.

Beestje heeft een ERG holle rug....als je een zadel precies past maakt daarop dan is dat op zich wel fijn , maar dan houdt dat zadel ook eventuele nieuwe bespiering tegen omdat het niet meegeeft.

Het is dus fijn als de zadelmaker met je meedenkt om die rug weer een beetje in vorm te krijgen als dat nog lukt. Dat je zadel de ontwikkeling niet in de weg zit , en makkelijk aangepast kan worden als de rug wat beter wordt.

Ik zou zelf zowel een echt goede zadelmaker en iets van een Fysiotherapeut ofzo samen inschakelen om te kijken wat het beste is voor deze rug.

Voor paarden met een echt holle rug / hoge smalle schoft valt een Barefoot nooit mooi , dat is het enige waar ze niet op passen omdat die ruggen zo extreem zijn. Inderdaad net zoals met de meeste andere zadels. Je bent dan al snel het beste af als je die kuil opvult dmv een pad (swaybackpad) zodat een zadel weer een wat normalere basis krijgt om op te liggen. En je de opvulling geleidelijk af kunt bouwen als de spieren terugkomen.

Fysio kan je vertellen wat de mogelijkheden qua opbouw zijn voor deze rug , en goede zadelmaker kan vertellen welk zadel goed aanpasbaar is voor deze situatie.