2 stallen met veel weidegang? Welke nemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

2 stallen met veel weidegang? Welke nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:48

Sinds Februari ben ik van een manege/pensionstal naar een privestal veranderd, waar gezamenlijk met mijn paard 3 ruinen staan. Reden was dat ik mijn paard meer dan 2 uur per dag naar buiten hebben wilde. Mijn ruin moet nog erg aan de anderen wennen en staat dus nog afgezonderd op paddock en kan de anderen altijd zien. Nu ben ik door een meisje uit de buurt benaderd om haar stal te bekijken en sta weer voor een moeilijk keus, want beide stallen hebben voor- en nadelen. Ik vat ze maar samen en de vraag is wat jullie zouden doen:

Stal 1, waar ik nu sta
- Paarden 12 per dag in modderige paddock (winter) of 1 van de zeven 25 bij 30m weiden (zomer), s’nachts in open box met kleine paddock. Paddock en weide hebben schuilhut
- 2 x per dag op regelmatige tijden komt iemand langs om te voeren, hooi en muesli, ook in weekend
- Verlichte kleine buitenbak, die goede gedraineerd is. Door werk kann ik doordeweek alleen s’avonds rijden
- 3 ruinen, die niet helemaal goed met elkaar kunnen opschieten, mijn paard is de underdog, heb idee dat dit in de toekomst verandert door gewenning
- Apart kleine ruimte voor zadel en voer, heel klein
- Mogelijkheid om dichtbijzijnde kleine hal te gebruiken, kan je ook s’avonds heenrijden. Neem ik ook les
- Zelf uitmesten en paddock schoonmaken met onbeperkt hooi- en strogebruik. Als je een keer niet kan, wordt dit gedaan
- Zeer betrouwbare staleigenaar, die altijd komt en ook water verschoont
- Mogelijkheid om andere mensen te leren kennen vanwege dichtbijzijnde stal met rijhal, is niet geheel onbelangrijk, want ik ken weinig mensen in de buurt, waar we heen gaan verhuizen. Andere ruiter van stal komt ook s’avonds 2x in de week
- Stal is dichtbij dorp, huizen kijken op weide uit
- 1,5 km van toekomstig huis
- 170 euro inclusief alles

Stal 2 die ik vandaag heb gezien
- Paarden 24 uur per dag in zomer en winter 24 uur op weide met openstal. Weides zijn supergroot, paarden bewegen zich duidelijk meer dan op een kleine paddock
- 1x per dag op onregelnatige tijden komt iemand om te voeren, zij kan niet altijd, dus soms zelf staldienst draaien. Paarden hebben 24 uur toegang tot hooi in winter
- Zeer slecht verlichte zeer kleine buitenbak en round pen
- 6 paarden inclusief mijn paard, veel merries wat mijn paard leuk vind. Doet er niets mee, maar hij is duidelijk blij in gezelschap van het vrouwelijke geslacht
- Veel ruimte om voer en zadel op te bergen
- Zelf stal af en toe schoonmaken en weide schoonhouden
- Geen mogelijkheid dichtbijzijnde hal te gebruiken
- Staleigenaresse kan soms niet komen, dan zelf staldienst draaien
- Geen mogelijkheid meer dan andere 3 ruiters van de stal leren kennen. Omdat ze overdag rijden door de week, zie ik ze s’avonds niet, wel in weekend
- Stal is afgelegen bij het bos
- Stal is 6km van toekomstig huis
- 100 euro inclusief

Met andere woorden: voor welke stal zouden jullie kiezen als je het beste wil voor je paard, maar ook een beetje aan je zelf denkt om doordeweek ook te kunnen rijden, want ik werk door de week? Jullie mening zou me erg helpen. Sorry voor het lange verhaal

Karin_deB

Re: 2 stallen met veel weidegang? Welke nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:52

Ik zou blijven bij de stal waar je nu staat.
Er worden door regelmatige tijden gevoerd (heel belangrijk!) en je hebt een goed verlichte buitenbak, mogelijkheid om te lessen in de hal. Het is dichtbij huis. Het is wel iets duurder dan stal 2, maar daar krijg je ook wel wat voor terug.
Mijn keuze zou iig makkelijk zijn!

MMIDV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:15

Ik zou ook voor stal 1 kiezen. Je paard hoeft niet te verhuizen en ze worden op regelmatige tijden gevoerd. Ook goede mogelijkheden om te rijden lijken mij erg belangrijk. Na enige gewenning komt het wel met de andere paarden denk ik, en 's avonds iemand om je heen hebben is ook wel prettig.
Mij lijkt stal 1 de prettigste optie. Veel succes met de keuze

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:29

ik zou ook bij stal 1 blijven hoor!

dichter bij je huis straks,
meer mogelijkheden om te rijden
vaste voertijden

klinkt allemaal een stuk beter eerlijk gezegd

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:33

Ik zou voor stal 2 kiezen. Zoiets zoek ik ook nog namelijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:48

Op stal 1 heeft het paard het goed, en kun je zelf ook uit de voeten. Op stal 2 heeft het paard het ook goed, maar kun je zelf niet uit de voeten. Waar heb je dan een paard voor?

Ik zou dus pertinent NIET verhuizen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:57

Ik zou ook voor stal 1 kiezen, ben het met Sonja eens

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:05

hahaha volgens mij ben jij net zo erg als ik! Ik zou lekker blijven staan waar je staat. Je staat er tenslotte net. De voornaamste redenen zouden voor mij zijn:

- betrouwbare eigenaar
- eten op vaste tijden
- je kunt 's avonds zowel binnen als buiten (bak) rijden
- meer mensen in de buurt

Lekker blijven staan waar je staat en voorlopig niet meer naar andere stallen kijken!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:10

Oke, ik zal mijn argumenten ook toelichten, aangezien ik volgens mij nogal alleen sta in mijn mening

- contact met andere paarden is voor mij toch wel een vereiste
- je paard doet het beter met merries dan met ruinen
- meer beweging is veel gezonder voor je paard
- onregelmatige voertijden is niet echt een probleem, een paard leeft niet bij de tijd, maar bij gewoontes
- aangezien ze altijd hooi hebben is onregelmatig voeren nog minder een probleem
- het probleem met de verlichting is vrij makkelijk op te lossen

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:12

wat vind je zelf belangrijker?
Wil je je paard ook in de winter dag en nacht buiten, of wil je hem per dag een aantal uur buiten?
Is er bij stal 2 wel een mogenlijkheid dat hij op stal kan staan bij ziekte oid? of is er dan iets te regelen.
Waar denk je dat het paard zich het prettigste bij voelt?
Is je paard gevoelig voor regelmaat?
Hoe belangrijk vind je het zelf om te rijden? (savonds slechte verlichting)
Hoe balngrijk vind je contact met anderen?
Ben je recreatie ruiter die graag buiten rijdt of ben je wedstrijd gericht?
wat lijkt jou (voor jou persoonlijk, niet voor je paard) de beste stal?

gewoon even opschrijven wat jij zelf erg belangrijk vindt, en daar je keuze op baseren.

Succes er mee!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:19

Het is inderdaad moeilijke keus.......
Vraag je inderdaad af wat je paard wil. Kun je bij stal 2 ook niet gewoon op een open stuk rijden?? Park of zo....

Suc-6