Knotjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bino_Pino

Knotjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:37

hey,
ik heb een verzorgpony.. en die heeft dikke manen..
ik zou graag knotjes in haar manen maken! heb het al gedaan maar die waren groot en lelijk
gewoon heel dunne vlechten maken.. zou dat goed zijn ?
heeft iemand tips??
kan iemand mij Goed uitleggen hoe ik met naald en draad moet vlechten? vind die resultaten zo mooi.. maar snap het niet/ weet niet hoe het moet

hier een foto moet de knotjes die ik gemaakt had.. ;
Afbeelding

en hier een met haar manen hoe ze nu zijn !
Afbeelding

Tips voor een goede strakke hengstenvlecht,dicht bij de manenkam, altijd welkom.. zijn wel redelijk stevig maar niet stevig genoeg en niet echt mooi bij de manenkam..
groetjes

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:38

Ik vind ze nog best mooi hoor
En een hengstenvlecht... tja... gewoon strak doen

edit: niet straks, maar strak

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:58

ik vond ze wat groot en dik.. en los hangen..
maarja zal morgen eens proberen

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:59

Ja persoonlijk vind ik het heel lastig met invlecht als je anti-klit hebt gebruikt het glijd en kan heel moeilijk vlecht vind ik persoonlijk.

En ja je hebt kans dat als je pony met een hengsten vlecht naar benede gaat kapot springt. Dat is bij mij omdat mijn manen dus en niet lang zijn michien dat het bij dikkere manen we kan.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:07

ik heb geen anti-klit gebuirkt hoor.. :S

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:10

Met touw vlechten kan ook helpen

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:11

ja.. maar HOE?

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:22

google en dan in tikken met naald en draad vlechten sommige zijn helemaal niet goed omschreven en andere goed.

( Heb pas op gezocht voor een vriendin )

Sander_1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:24

je moet de manen uitdunnen met zoon mesje en dan met wax en dan strak in vlecht als dan mooie knotjes akuh

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:38

Ik trek de manen meestal eerst voordat ik ze vlecht.
Daarna zorg ik dat ze klitvrij en schoon zijn, maar geen anti-klit er in!!
Ik heb altijd een spons bijdehand waarmee ik het plukje nat en glad strijk, daarna maak ik met een manenkam een rechte scheiding. Ik zet dan de rest van de manen vast met een wasknijper, zodat ik alleen het plukje in mn hand heb wat ik wil gaan vlechten.
Het begin is het moeilijkst: de haren moet glad zitten en je moet super strak en naar beneden gericht beginnen. Daarna zo ver mogelijk doorvlechten: dat zorgt voor nettere knotjes.
Als je het vlechtje klaar heb een elastiekje zo strak mogelijk eromheen en dan strak oprollen en vastzetten met nog n stiekje.

Als je dikke "bloemkool"-knotjes krijgt zijn je manen waarschijnlijk te dik of te lang. Je kunt ze dan dus trekken of uitdunnen.
Wat ook kan helpen is NOG strakker proberen te vlechten.

En ja: oefening baart kunst

Over vlechten met naald en draad: kzou het niet weten, maar vind het ook niet nodig aangezien ik ook nette knotjes krijg zonder al dat moeilijke gedoe

Edit: net deed je 2e foto het niet, nu wel.
Die manen zou ik ook never nooit netjes kunnen vlechten hoor!
Officieel moeten manen een hand breed zijn, dus die van jou zijn 2 keer zo lang. Eerst manen trekken lijkt me dus een goed plan.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:01

ik zou ze graag trekken (of iemand adners ) maar is mijn pony niet dus dat zit er niet in ..
maar zal een sproberen

bOkkerS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:02

Ik vind de knotjes erg mooi je kan ook roosjes maken dat doe je met naald en draad.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:07

foutje, even zoeken hoor
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 27-02-06 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:13

heb bij google iets gevonden.. maar nu heb ik een nieuwe vraag welke draad gebruik je daarvoor?

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:15

pektouw, iig voor naald en draad vlechten gebruik ik altijd pektouw. Het kan ook met wol, maar dat vind ik niet zo fijn werken.

Equidea

Re: Knotjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:17

Wat word er bedoeld met trekken? wel eens van gehoord maar wat is het nou precies?

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:18

je bedoelt manen trekken?
Dan pak je een plukje manen, rolt die om je manenkammetje en dan trek je een plukje manen eruit, net zo lang totdat ze recht zijn(laat je de eerste keer even helpen)

Equidea

Re: Knotjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:20

Ehm zal ik maar niet doen/ laten doen bij mijn pony die heeft al zo weinig

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:24

ga het morgen eens proberen als ik tijd heb.. zal wol gebruiken zoals missmieke zei het is toch maar om te proberen
heb iets goed afgedrukt dat mij kan helpen nu nog een geschkte naald zoeken en dan hopen dat ik dr niet in de nek prik maar dat zal wel niet
laat het morgen weten

nog een vraag :
- hoe maak je de vlecht vast? gewoon erdoor vlechten vanaf vanboven??
-moet je 1,2of 3 touwtjes gebruiken?
-hoe maak je die aan je naald om die door de vlecht heen te halen ?
Laatst bijgewerkt door Bino_Pino op 27-02-06 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:28

Je hebt daar ook een speciaale naald voor, die is een beetje rond van de voorkant.
Ik vlecht ook met naald en draad maar doe het veel makkelijker dan dat het op de meeste sites uitgelegt wordt.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:28

kan je het uitleggen dan ? met de vragen die ik erboven stelde !

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:37

Dit heb ik al eens op bokt geplaatst

Citaat:
je pakt een pluk manen, zo'n 10-12 centimeter breed(afhankelijk van de manenkam van het paard en de lengte in de hals. Bij een lange hals-> minder, grotere knotten.. Bij een korte hals->meer, kleinere knotten) dan vlecht je het gewoon, de eerste 2 slagen altijd iets losser als de rest zodat dat ''omhoog'' kan komen, dan krijg je een roosje als je het opsteekt
Dan als je allemaal vlechtjes hebt, pak je een stuk pektouw(lekker lang, dan kun je meerdere knotten achterelkaar doen.) je haalt het draad van onder naar boven door de onderkant van het vlechtje, totdat er nog een klein stukje pektouw onder het vlechtje zit, dan steek je de naald nog een keer van onder naar boven door het vlechtje, dit keer ietsje(halve cm) hoger dan de eerste keer. dan trek je hem voorzichtig aan en dan hoort ie stevig te zitten. dan steek je de naald iets over de helft van het vlechtje, van onder naar boven, er doorheen. Dan klapt het vlechtje een soort van dubbel. Dan prik je de naald van boven naar de onderkant van het dubbelgeklapte vlechtje. Dus door het dan bovenste stukje vlecht(door het dubbelklappen heb je nu 2 stukjes vlecht opelkaar en daarvan de bovenste) en dan door naar helemaal onderaan(onderaan is het punt waar het vlechtje dubbel zit ) dan steek je de naald door de manen die bovenaan, op de manenkam zitten, dan rolt het vlechtje zich vanzelf op, of je moet even zelf vormen, en dan steek je gewoon heen en weer, totdat het vlechtje goed vast zit.

Zo dat was even een kleine uitleg

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:45

wat ingewikkeld !
dus de draad moet er maar op het eidne aan ? en dan haal je die van onder naar boven door de vlecht heen tot 'ie goed zit?
nou hoop da tik het snap !