Iets laten eten wat hij niet lust??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Iets laten eten wat hij niet lust??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 19:59

Mijn paard kan dag en nacht de zandbak in, op wei kan nu niet, maar nu ben ik bang dat hij teveel zand binnenkrijgt (er blijft wel eens zand in zn snor zitten en er komen wel eens wat sprietjes gras tussen het zand door)
We hebben nu "Zandweg" gekocht, lijkt op zemelen, en zorgt ervoor dat alle zand uit de darmen wordt geknepen. Die kuur willen we nu na de winter gaan geven.. Maar hij lust het niet!

Het is de bedoeling dat het droog wordt gevoerd, of met wat lijnzaad.
Maar hij eet het allebei niet.. We hebben al met geprakte banaan geprobeerd (daar is ie gek op) werkt ook niet.
Hij moet ongeveer een grote drinkmok per dag eten, dus in een appel verstoppen werkt ook niet.
Wie heeft er nog een idee? Hoe voeren jullie zoiets?

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:04

Moet het echt droog gevoerd worden? Ik doe dat soort dingen meestal door de slobber heen, dat werkt echt super! Maarja als het echt droog gevoerd moet worden dan heb je daar ook niet aan!

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:11

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:31

Als hij het echt niet wil eten, zou je het in een spuit kunnen doen, en die zo toedienen als een wormenspuit. Maar daar maak je niet echt vrienden mee . Je kunt het ook proberen door de appelmoes te mengen.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:36

Ja idd dat las ik in het andere topic, ik ga het morgen meteen proberen. Hopelijk past het in een keer in de spuit, want het is een heleboel!

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:37

Een shet bij ons op stal at ook zand en kreeg daarvoor ook zand-weg. Eerst hebben we het door de brokjes of muesli geprobeerd maar ze viste de brokjes eruit en liet het zand-wegpoeder liggen. Daarna hebben we het gemengd met appelmoes. Dit vond ze ook niet echt lekker maar ze at het wel. Als ze geen zin meer had werd het maar met geweld in d'r waffel gedouwd... Normaal eet ze altijd alles maar dat dan weer niet.

loeske87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:07

loesje688 schreef:
Een shet bij ons op stal at ook zand en kreeg daarvoor ook zand-weg. Eerst hebben we het door de brokjes of muesli geprobeerd maar ze viste de brokjes eruit en liet het zand-wegpoeder liggen. Daarna hebben we het gemengd met appelmoes. Dit vond ze ook niet echt lekker maar ze at het wel. Als ze geen zin meer had werd het maar met geweld in d'r waffel gedouwd... Normaal eet ze altijd alles maar dat dan weer niet.

Nou nou... dat is wel erg grof (in dr waffel gedouwd) Ik geef je 1 tip... meng het nooit met water. Dan wordt het een vies glibberig goedje en kan je het helemaal vergeten.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:21

MontyLove schreef:
loesje688 schreef:

Nou nou... dat is wel erg grof (in dr waffel gedouwd) Ik geef je 1 tip... meng het nooit met water. Dan wordt het een vies glibberig goedje en kan je het helemaal vergeten.

'Tis wel zo... toen m'n pony ontstekingsremmer moest hebben (in de vorm van een wormenspuit) vond ze dat ook onwijs smerig maar ja, ze moest de kuur wel afmaken...

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:24

boterham met appelstroop en het daarovereen doen probeer dat eens?

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:28

een wormenspuit met schenkstroop en dat midden in de mond duwen en leeg spuiten?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:15

Met een wormspuit heb ik lang niet genoeg. Hij moet 200 gram krijgen, en dat is anderhalve voerschep vol.
Ik heb het met appelmoes geprobeerd te mengen, ik heb er twee potten appelmoes doorheen en nog altijd veelste droog, zo erg dat ik het nu nog niet eens in een spuit kan doen.. Dus ik weet het ook niet meer..

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:26

en tussen slobbr of mueslie?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:39

Musli heb ik ook geprobeerd, issie normaal gek op, maar nu at ie er helemaal niks van. Even ruiken en weg was ie..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:50

Lowara moest vorig jaar een soort droog zemelen spul met veel zout erdoor heen. dat wilde ze ook absoluut niet opeten. gewoon laten staan en net zolang geen eten ( wel hooi maar geen brok) gegeven tot ze het wel opat. na 2 voerbeurten waarbij de anderen wel brok kregen besloot ze het op te eten. nog steeds gaat het met lange tanden, maar ze eet het nu wel.
wat je ook kunt proberen is zo'n snijmachine en dan een paar winterwortelen aan gort mengen en erdoor heen doen.
ik denk ook dat de de hoeveel heden misschien beter wat kleiner kunt geven en over meerdere porties per dag?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:16

Hebben we allemaal al geprobeerd, maar zelf een klein handje vol eet ie nog niet, ook al zit er banaan of wortel of wat dan ook doorheen.
Brokken krijgt hij zowiezo heel weinig, we hebben nu al drie dagen de brokken allemaal kunnen weggooien omdat hij het gewoon niet eet met het poeder..

Klopt het dat gekookte lijnzaad ook goed is om zand uit de darmen te halen? Dan zal ik dat maar eens moeten proberen.
Als iemand nog Zandweg nodig heeft: ik verkoop mijn emmer dan maar... Mijn paard is gewoon té kieskeurig.