Dilemma, wel of niet castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Dilemma, wel of niet castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 17:58

hooi allemaal

ik zit met een dilemma en wil wil graag weten wat jullie in mijn situatie zouden doen...

ik heb sinds december een nieuw paard, hij is bijna 5 (29 april) en hij is hengst.

ik twijfel om hem te laten castreren omdat hij nu heel makkelijk, easy is zeg maar en ik bang ben dat hij na de casrtatie misschien helemaal zo'n dooie word...
aan de andere kant moet ik nu altijd zorgen dat hij niet naast een merrie in de wei staat en toch altijd opletten dat hij het niet in zijn hoofd krijgt om even de dame die ook in de bak aant rijden is te bestijgen...
hij heeft nog nooit avances gemaakt naar een andere merrie of ruin, nooit naar gehinnikt of gebruld oid, hij staat notabene naast een merrie die afgelopen week dus hengstig was, ik kon aan hem niks merken...

hij komt dus wel in de wei, alleen of naast een ruin.

wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-06 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:01

Ze hoeven niet persé van karakter te veranderen

Ik denk dat ik hem hengst zou laten zijn...

R_Star

Re: dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:43

Ik zou hem ook hengst laten, omdat je er nu toch niet zo veel problemen mee hebt en je eigenlijk niet zoveel merkt aan zijn gedrag dat hij hengst is (dat hij naast die merrie staat die hengstig is enzo).
Veel succes met je keuze!

Noisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:46

die keuze trekt mij ook het meest...eraf kan altijd nog...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:48

Juist, als het echt niet meer gaat, dan kan het hele zaakje er alsnog van af. Je plakt het er niet meer zo makkelijk op en als het nu nog goed gaat, lekker hengst laten

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:29

Ik zou hem echt hengst laten.
Ik heb slechte ervaringen met een wat oudere hengst castreen. Was een super lief dier voor het castreren. Hij hinikte alleen wat maar daar bleef het bij. Toen hij geruind was was het echt een etterbak geworden. Ik kon er niet meer normaal op rijden. Had meneer geen zin lag ik er ook echt naast. Reed je buiten en je kwam andere paarden tegen die de andere kant opgingen. Pakte hijz ijn bit beet en rende naar huis zulke dingen.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:34

noisy schreef:
die keuze trekt mij ook het meest...eraf kan altijd nog...

Je zegt het zelf al. Nu is hij braaf, als het niet meer gaat kan je altijd nog laten castreren.

Anoniem

Re: Dilemma, wel of niet castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:37

En wat is het voordeel van hengst zijn?
Ga je hem gebruiken als dek hengst?
Zoniet lekker zijn zakie eraf kan hij met andere paarden op de wei spelen.De meeste hengsten hebben maar een eenzaam leven omdat er iemand kan zeggen ik heb een hengst.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:38

zolang het goed gaat moet je hem hengst houden... en je kan hem ook met ruinen los gooien dus dat zou in principe het probleem niet hoeven zijn.

ik hou van ze, omdat ze zo eerlijk zijn (is mijn mening/ervaring)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:51

Hier ook de vraag,wat vind jij een voordeel aan hengsten?

je zegt net dat je altijd meot zorgen voor merrie's.
Lijkt mij voor het beestje eenzaam,
Lekker die ballen eraf,en laat hem lekker in de wei met andere paardjes,
Typisch een geval van,ik vind het fijner als het hengst blijft...
maar je paardje dan?
Vind dat je daar als eigenaar toch eerder naar meot kijken...

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:01

wat ik zo lees, lijkt het alsof je er niet ontzettende last van hebt... ik zou hem inderdaad hengst laten... je kan het er nooit meer "aan laten zetten" als het weg is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:04

Ik heb twee merrie's die dood eerlijk zijn.Ik ken een hengst die een rot zak is.maar ik ken ook brave hengsten.Dus dat ze eerlijker vind ik geen echte rede.

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:06

vaak als je een oudere hengst laat castreren kan hij nog zn streken/gedrag behouden in jou geval zoals andere zeggen lekker eraan laten totdat je hem tog vervelend vind worden

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:19

silvana schreef:
En wat is het voordeel van hengst zijn?
Ga je hem gebruiken als dek hengst?
Zoniet lekker zijn zakie eraf kan hij met andere paarden op de wei spelen.De meeste hengsten hebben maar een eenzaam leven omdat er iemand kan zeggen ik heb een hengst.

Sommigen ruinen en merries hebben ook een eenzaam bestaan Omdat ze niet met andere kunnen.
Als een dier niet beter weet zal hij heus niet denken van ammer man die staan wel met saampjes en ikke niet

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:04

Castreren zodat hij een paardwaardig bestaan kan hebben. Zonder stress en eenzaamheid.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:15

wij hebben ook een hengst, die ook dekt, maar ik heb niet het gevoel dat hij eenzaam is, hij heeft genoeg paarden om hem heen, en taalt er ook niet naar, hij loopt zelfs zomers in twee span naast een willige merrie, en na de wedstrijd dekt hij die merie ook nog,
alleen in het voorjaar is hij wat drukker in zn hoofd, maar zelfs als hgij onder het zadel loppt, of in het span, taalt hij niet naar merries, en gedraagt zich super.

sommige paarden hebben geen last van hun hengst zijn.

courage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:22

cornelie schreef:
Castreren zodat hij een paardwaardig bestaan kan hebben. Zonder stress en eenzaamheid.

Hij kan toch in de weide staan met ruinen??
Ik zou het persoonlijk spijtig vinden als ie gecastreerd wordt..
Er zijn veel mensen die een hengst willen rijden, maar er niets mee kunnen aanvangen.
En ook.. Als er eraf zijn, kun je ze moeilijk er terug opnaaien als je er spijt van hebt

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:30

Waarom castreren? Ik werk persoonlijk liever met hengsten dan met ruinen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:31

Niet doen, het kan altijd nog....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:05

Hier is het helemaal geen kwestie. Alle manlijke paarden blijven gewoon hengst, tenzij ze levensgevaarlijk zijn en dan kiezen ze trouwens liever voor afmaken. Toch iets om over na te denken.

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:11

Lusitana schreef:
Hier is het helemaal geen kwestie. Alle manlijke paarden blijven gewoon hengst, tenzij ze levensgevaarlijk zijn en dan kiezen ze trouwens liever voor afmaken. Toch iets om over na te denken.

Kun je niet vergelijken met hier natuurlijk,plus dat karakter van een Lusitano Hengst niet te vergelijken is met bijv meeste KWPN hengsten...

Ik kan er gewoon niet bij dat mensen hun paard hengst willen houden als ze hem niet voor de dekdienst hebben.Wat is de meerwaarde,of wordt het gewoon stoer gevonden ofzo