heeft iemand verstand van bitten?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

heeft iemand verstand van bitten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:20

hallo ik heb een hele hoop bitten op stal liggen, allemaal verschillende maar ik heb echt geen idee waar ze allemaal voor dienen!
wat is bijvoorbeeld het nut van een bit met zo'n lepeltje met dingetjes eraan? hopelijk weet iemand het;)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:45

Ik zou zeggen, zolang je niet weet waarvoor ze dienen en wat precies de inwerking ervan is lekker laten liggen en het bij je huidige bitje houden....

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:54

ik zou toch willen weten waarvoor ze dienen, zonder dat ik ze wil gebruiken.. ik zal wel een foto van ze op internet zoeken dat maakt het misschien makkelijker

gootje12

Re: heeft iemand verstand van bitten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:03

Hoi,misschien kan ik je helpen. Wat je beschrijft, is een speelbitje, of een lepelbit.
Het speelbit heeft in de midden een ringetje met kleine ``bedeltjes``, dat is om je paard wat te laten spelen met het bit,en zodoende hem wat ontspannener in de mond te krijgen.
Het lepelbit heeft in het midden eenlepel, soms alleen aan de bovenkant,maar ook wel aan de boven-en onderkant.
Dat zorgt ervoor dat je paard z`n tong niet over het bit kan krijgen.
Heb je nog meer bitten?

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 16:09

het is een knevelbit en een dubbelgebroken bit en een pessoabit van die andere weet ik de naam nog niet. Die ik beschreef lijkt me dan een speelbitje, heel erg bedankt alvast

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:24

O.k de kneveltrens; enkel of dubbelgebroken,kan de scharen vast aan de trens hebben, maar kan ook d.m.v een tussenstukje en dan de bitring hebben.
Hij wordt gebruikt voor paarden met stuurproblemen,waarbij je anders het bit door de mond trekt.Ik gebruik hem graag voor een paard wat een bit moet hebben wat stil ligt in de mond.
Dubbelgebroken is heel persoonlijk voor ieder.Het ene paard loopt er graag op ,het andere niet. De menigen zijn er ook over verdeelt,de èèn zegt ,het is een scherp bit is, de andere zegt dat het zachter is als een enkelgebroken.
De pessoa heeft een hefboomwerking.Hoe meer ringen eraan zitten hoe scherper je hem kan laten werken.
Hij werkt in de mond en acher de oren plus dat hij de mondhoeken omhoog trekt.Ik vind het een rotbit.
Nog meer?

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 16:51

Ik heb het! het is een kneveltrens met een speeltje eraan? kan dat ook?

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 16:57

weten je ook nog iets over Sporen? die heb ik ook gevonden.. het zijn een soort vierkantjes met een haakje eraan, geen normale spoor dus. ik zou echt niet meer weten hoe ik er allemaal aan kom.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:44

Het zijn waarschijnlijk sporen zonder wieltje ,maar met een hoekig uiteinde en ik denk mannensporen.
Kan je iets meer erover vertellen?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:50

Het kan heel goed dat je een kneveltrens hebt ,met een speeltje.
Dat wordt vaak gebruikt voor een jong paard om aan het bit te wennen.
Vaak zetten ze zo`n paard een uurtje op stal met het hoofdstel aan,gewoon om er mee te spelen, zonder dat er druk op de mond komt.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 14:26

ja normaal zijn sporen rond.. maar deze zijn vierkant met nog een vierkant haakje erboven op. en wat zal er gebeuren als ik een ervaren paard met zo'n kneveltrens met een speeltje rijd?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:30

Niet doen!!!!Wil je de werking van al de bitten weten,vraag dan de catalogus van divoza aan,daar staan bijna alle bitten wel in met een beschrijving van de inwerking in de mond.Hij kost je niets en je kan hem bestellen via internet.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 17:32

Bedankt;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:46

RT --> VMR

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:42

Nou , volgens mij gebeurd er niks ergs,hoor. Alleen heb je kans dat ,dat ervaren paard er onrustig van wordt in de mond.Maar op zich kan het geen kwaad,dat valt wel mee.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 09:19

zal hij veel gaan schuimen?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:58

Nou, dat kan ik niet zeggen,maar als het bit lekker voor hem is,is de kans er wel.

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:05

aerdenhout1 schreef:
Niet doen!!!!Wil je de werking van al de bitten weten,vraag dan de catalogus van divoza aan,daar staan bijna alle bitten wel in met een beschrijving van de inwerking in de mond.Hij kost je niets en je kan hem bestellen via internet.

Totaal mee eens , een paardenmond is te teer om mee te gaan klungelen en als je huidige bit goed werkt waarom dan een andere nemen?