Wat verwachten jullie van bijrijdsters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Wat verwachten jullie van bijrijdsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:13

Ok... Loop eigenlijk al een paar dagen met een aantal vraagjes in m'n hoofd rond... Ik zou namelijk graag eens beginnen uitkijken naar een verzorgpaardje...
Maar ik twijfel er heel erg aan of iemand een beginnende ruiter zou willen... Even m'n situatie uitleggen:

Ik rijd nog maar een paar maandjes omdat ik er nooit eerder de kans toe gekregen heb. (Beheers dus net de 3 basisgangen) Ben er wel al langer mee bezig... M'n nonkel heeft paarden en m'n pa heeft er vroeger gehad dus op familiefeesten wordt daar wel veel over gesproken (waarschijnlijk ben ik daar besmet geraakt met de paardenmicrobe )
Spijtig genoeg woont die te ver weg om daar veel te vertoeven. Elke keer als ik de kans krijg/kreeg liep ik daar tussen de paarden.
Heb veel boeken gelezen en heb alle uithoeken van het internet gezien maar spijtig genoeg ontbreekt de praktijk, en zo leer je natuurlijk het meeste!

Als jullie nu op zoek zijn naar iemand die af en toe eens een handje wil komen bijsteken bij je paarden... Waar kijken jullie dan naar?

Letten jullie alleen op de rijervaring? Is dit trouwens heel belangrijk voor
jullie?

Hoeveel dagen in de week moet ze bereid zijn te komen?

Wat is voor jullie de minimumleeftijd? En letten jullie ook op grootte en gewicht?

Is het een pluspunt als één van de ouders ook paarden heeft gehad en die ook raad kan geven? Of maakt dit niks uit?

Zijn er nog criteria waar een bijrijdster moet aan voldoen voor jullie?

Hoop dat ik hierna weet of het wel enige zin heeft om nu al te beginnen rondvragen!

Wauw... Is een hele lap tekst geworden!

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:19

Rijervaring vind ik pas belangrijk als er op het paard gereden moet worden. Verzorgen, wandelen en longeren etc. dat leer je heel snel als je een beetje gevoel hebt. Rijden kost wat meer tijd...

Afspraken nakomen is ook belangrijk, dat ze op een eerlijke en verantwoordelijke manier met je paard omgaan en dus ongelukken zoveel mogelijk kunnen voorkomen (als eigenaar blijf je immers aansprakelijk voor schade die je paard aanricht aan mens, dier of voorwerp) En wat van je aan willen nemen.

Hoe vaak iemand moet komen is echt verschillend. Maar net hoe vaak de eigenaar zelf wil of kan komen...

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:25

leeftijd vind ik niet belangrijk, de beste bijrijdster die ik gehad heb was 14 diegene die nooit kwam opdagen was 21.

ervaring, ja dat is wel belangrijk en dan vooral in de omgang met paarden, wat rijden betreft kun je als eigenaar natuurlijk zeggen dat iemand in eerste instantie mag rijden als je er zelf bij bent en als ze lessen neemt.

hoeveel dagen in de week hangt er vanaf hoe veel dagen in de week ikzelf zou willen gaan.
2 a 3 dagen en 1 dag samen, bijvoorbeeld in het weekend zodat je elkaar bij kan praten en bij elkaar kan kijken hoe het rijden gaat.

het allerbelangrijkste aan een bijrijdster vind ik:

eerlijk zijn tegen de eigenaar van het paard
op een eerlijke manier met het paard omgaan
gemaakte afspraken nakomen

als er iets tussenkomt een keer op tijd laten weten.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:47

wat ik belangrijk vind aan een bijrijdster:

- eerlijk
- afspraken nakomen
- goed voor mijn paard zijn
- wel wat ervaring ( dit omdat mijn paard nog jong is)
- geen betweter of grote mond
- niet te jong of te klein( mijn paard is jonge grote tank, zowel met rijden als in de omgang)

Ik heb mijn perfecte bijrijdster gevonden en hoop dat ze nog lang mijn paardje wil blijven rijden.

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:51

Ik ben zelf 'uitgezocht' op:

-ervaring. het meisje van wie hij is rijdt ook wedstrijden, dus ze wilden natuurlijk wel dat hij dan op het niveau waarin hij zit gereden zou worden.

- Leeftijd. Ze wilden graag iemand bij wie je verantoordelijkheid kan verwachten.

- Mijn gewicht. Tango is maar 1.39 dus een zwaar iemand zou niet gaan. Met mijn lengte hebben zij verder geen probleem, en ik ook niet.

verder is het bij elkaar voor 10 keer in de maand, en vaker als het moet.

Verder is het nog zo dat ik altijd op tijd laat weten als ik niet kan (ten minste, im probeer het altijd ), en ik ben degene die de spullen een beetje bruikbaar houd, maar dat komt doordat de eigenaresse overal een zooitje van maakt

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:33

ik heb een bijrijdster gehad, die heb ik uitgekozen omdat het klikte met willem.
het maakt me niet uit wat voor een niveau, hoeveel jaar of hoeveel ervaring.
als je mij maar meld als er iets is(wondjes, ander gedrag, iets is kapot) en vooral mijn paard eerlijk en goed behandelen.
van mij mag je er alles mee doen, in overleg, omdat ik wedstrijden rij en ik daar rijschema's op aan pas.

maar helaas, ik heb geen bijrijdster meer omdat willem zich steed meer tegen mij ging afzetten. willem hangt heel erg aan mij, als ik een dag niet geweest bent istie de volgende dag pissig.
en ik heb geen paard om iemand anders een plezier te doen en ik vervolgens een draak heb met rijden.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:44

Wat ik belangrijk vind aan een bijrijder is :
1. dat hij/zij wel altijd komt door weer en wind. (dat moeten wij ook)
2. rij ervaring. (dit omdat hij/zij wel moet weten hoe iets moet)
3. zuinig met de spullen van het paard
4. lief zijn voor het paard.
5. niet alles snel snel snel willen doen maar echt de tijd nemen die nodig is
6. aan de regels houden die er zijn met eigenaar.
6. het moet ook klikken met mij.

Leeftijd maakt niet echt uit. Als ze maar voldoet aan de punten hierboven.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:47

De eisen die ik aan een bijrijdster stel zijn in de loop der tijd steeds hoger geworden door ervaringen. Komen ze

- Lief voor mijn paard
- Consequent (héél belangrijk bij Indy)
- Netjes met spullen
- Ongeveer twee vaste (!!) dagen per week
- Netjes op tijd afzeggen als je niet kan, maar niet voor iedere regendruppel.
- Leeftijd doet er op zich niet toe, maar vanwege de ligging van de stal zou ik naar iemand van 18+ vragen ivm eigen vervoer.
- Aan mijn regels houden wat betreft verzorging, rijden, spullen, iemand meenemen etc. Overleg is uiteraard wel mogelijk.

Wat betreft rijden is een consequent iemand die niet gauw onder de indruk is voor mij belangrijk. Het niveau hoeft niet hoog te liggen, als je maar ontspannen en rustig rijdt. Verder moet het gewoon klikken met mij en Indy.

Overigens heb ik nu geen bijrijdster meer.

RUBYWHITE

Re: Wat verwachten jullie van bijrijdsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:48

Zelf heb ik drie paarden en de nodige ervaring inmiddels wat bijrijders betreft. Gelukkig heb ik er niet veel versleten, maar ik ben er wel achter dat je mensen in moeilijkere tijden pas echt leert kennen.

Afhankelijk van het paard probeer ik wel een beetje te letten op lengte, op een paard van 1m72 zet je niet een ukje. Ook vond ik prestatie`s nooit zo belangrijk, iemand die niet geklasseerd is moet ook een kans krijgen. Hangt ook wat van je doel af met je paard, iemand die recreatief rijd en verder niks met sport heeft gaat niet opzoek naar een bijrijder die Z rijd en wedstrijden wil rijden.

Verder vind ik het belangrijk dat de bijrijder een klik heeft met het paard, eerlijk is en verantwoordelijkheid heeft. In die zin verantwoordelijkheid dat je goede afspraken kan maken die men na komt. Hoevaak ze komen hangt af van de omstandigheden. Voor 1 paard heb ik een bijrijdster die het paard volledig tot haar beschikking heeft. Zij komt trouw, ook op de dagen dat ze niet rijd. Dat vind ik echt super en dat zegt ook iets over de wil van iemand. Voor mijn andere paard had ik ook een bijrijdster die haar volledig tot haar beschikking had. Het kan natuurlijk voorkomen dat je een x niet kan of het een periode drukker hebt met andere dingen, dat is nooit een probleem want dat overkomt ook mensen met eigen paarden (zoals ik dus ) zolang ze maar betrouwbaar en eerlijk zijn en die 2 laatste dingen lijken vandaag de dag wel behoorlijk uniek te zijn als je die eigenschappen bezit

Vorig jaar heb ik afscheid genomen van een bijrijdster en ben ik zelf weer gaan rijden. Sinds oktober heb ik hevige rugklachten maar keer elke keer toch weer in het zadel daar waar het kan en anders springt mijn andere bijrijdster bij daar waar zij kan naast een fulltime studie, huishouden en een baan. Een goede vriendin van mij opperde nog om opnieuw een bijrijdster te nemen tot mijn rug beter werd maar ik weet nu dat je niet snel zomaar een vertrouwd persoon vind.

Nu rijd die vriendin mijn paardje bij daar waar ze tijd vrij heeft wat super goed klikt en mijn instructrice vangt de overige dagen op. Met deze oplossing ben ik erg blij, mijn vriendin vormt een goede combinatie en achteraf had ik wel veel eerder aan haar kunnen denken

Punt 4 & 5 van Kenzo vind ik een mooie, dat ontbreekt vaak ook nog wel eens bij een bijrijder.

Dus als je een paardje wilt verzorgen, zorg dat je alles geeft. Als je plezier hebt in de paarden moet het geen moeite kosten lijkt mij. Maak goede afspraken en kom je afspraken ook na.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:57

Voor een bijrijdster vind ik andere dingen belangrijk dan voor een verzorgster. Mijn bijrijdster moet goed kunnen rijden, en binnen mijn rijkader passen. ( Niet te streng, niet te lief) Ze moet weten waar ze het over heeft en het gaat voonamelijk voor mij met een bijrijder dat mijn paard beweging heeft. Nu zit k met een groot paard dus op lengte en gewicht hoef ik niet te letten. Ze komt ongeveer 1 tot 2 keer doordeweeks. Vaker hoeft van mij ook niet. Ze moet wel minstens 15/16 zijn. Liever ouder.

Verzorgster: Stal ui mesten en alles op orde houden, pony poetsen en beweging geven (wandelen, longeren, rijden) Ze hoeft niet super veel rij ervaring te hebben maar wel genoeg dat ze hem aan kan en goed door rijd. Ze moet wel berijdt zijn om niet alleen voor de pony te zorgen maar ook voor de stal en niet alleen op de pony rijdt. Aangezien ze eigenlijk voor mijn pony zorgt verwacht ik dat ze regelmatig komt en goed met mijn pony om gaat. Ze krijgt veel vrijheid enmag best naar buiten als dat vertrouwen er is enzo. Minstens rond de 10/11.

Ik heb alleen een bijrijdster. Ik zit inhet examenjaar en heb niet superveel tijd. Ze geeft me op zaterdag les en is op een hele banketstaaf manier weg gestuurt/gegaan bij iemand waar ze friezen voor hem reed. Toen reed ze helemaal niet meer. Nu rijd ze 1 a 2 keer per week op mijn paard. Ze is 20 en aangezien ik haar al heel lang ken en zij mijn paard bijna net zolang kent als ik mag ze er van mij alles mee doen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:02

Ik zocht een bijrijdster die mijn pony kon doorrijden van: je kan erop zitten naar: een paard die luisterd en alles snapt.

Daarvoor waren de rijkunsten van groot belang! Leeftijd hangt een beetje daarmee samen, een meisje van 12 kan nu eenmaal niet zo goed rijden als een meid van 19, die ook al haar hele leven in de paarden zit.
Gewicht/lengte maakt me niet uit, ik heb een sterke pony.

tasjee_bas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:17

bij mijn verzorgpony
denk ik dat zei letten op:
- hoe je met het beetsje om gaat.
- toch wel een beetje ervaring ( het beestje wel aan kunnen)

verder maakt het volgens mij niet veel uit wat er verder gebeurd
als ik bijvoorbeeld met me huiswerk zit ( ben namelijk 13 en zit in het 2e jaar) dan is dat toch belangrijker vind ik zelf en gaat dat voor en dat begrijpen ze ook wel.

jah en verder zou ik niet zo weten waar mijn verzsorgpony zijn eigenaar echt op let

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:25

Ik ben ook nog altijd op zoek naar iemand die mijn paardje af en toe kan rijden.
-Ik wil dus iemand die:
- lief is voor mijn paard
- boven de 14 jaar,ze hebben dan iets meer verantwoordelijks heid gevoel
-Waar je goed afspraken mee kan maken
-die netjes op mijn spullen is
-En mijn stijl van rijden wat aanhoud
dit wil zeggen;
geen trek en sleur werk
geen hulpteugels
en zeker niet onnodig straffen.

je ziet ik ben een moeilijke ,zal daarom nog altijd wel niemand gevonden hebben

Oonax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:55

Ok, is al wat duidelijker

@Silvana: de eisen die je stelt zijn maar normaal zeker! Moest ik een paardje hebben zou ik ook voorzichtig zijn met wie ik er zou laten voor zorgen...

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:24

sandr0 schreef:
wat ik belangrijk vind aan een bijrijdster:

- eerlijk
- afspraken nakomen
- goed voor mijn paard zijn
- wel wat ervaring ( dit omdat mijn paard nog jong is)
- geen betweter of grote mond
- niet te jong of te klein( mijn paard is jonge grote tank, zowel met rijden als in de omgang)

Ik heb mijn perfecte bijrijdster gevonden en hoop dat ze nog lang mijn paardje wil blijven rijden.

dit zijn dingen die ik ook belangrijk vind, ik heb twee super bijrijdsters gehad, een paar anderen zijn gestopt omdat ze niet regelmatig konden komen(vakantieweek elke dag, daarna drie weken niet) en soms niet de afspraken nakwamen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:47

Wat ik zocht:

- min. 18
- eigen vervoer
- bereid te lessen

Ik heb nu iemand gevonden en ik denk dat ze helemaal perfect is voor mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:06

Wat voor mij de criteria's zijn:
- Moet ervaring hebben met zowel rijden als verzorgen
- Moet betrouwbaar zijn (niet veel afzeggen of afzeggen ivm het weer oid)
- Minimumleeftijd 16 jaar niet groter dan 1.80 m en gewicht? weet ik niet precies, maar ik merk het snel genoeg wanneer iemand te zwaar is voor [paard]
- 1 a 2 keer per week
- Of de ouders wel/ niet hebben gereden maakt niet uit voor mij.
- Hij/ zij moet een bijdrage kunnen leveren in de kosten
- Net zoveel plezier kunnen hebben in en met het paardje als ik

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:37

Amaris schreef:
Ok, is al wat duidelijker

@S: de eisen die je stelt zijn maar normaal zeker! Moest ik een paardje hebben zou ik ook voorzichtig zijn met wie ik er zou laten voor zorgen...

Het is jammer dat je net te ver weg woont,maar mocht je een keer de kant van antwerpen uit komen je bent welkom

Oonax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:54

Is heel vriendelijk

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:56

jullie?
Ik vind het wel prettig als ze iig kunnen stappen, draven en galoperen, dat hun houding hierbij het paard niet belemmerd oid.
Ze hoeven absoluut geen topruiters te zijn, maar gewoon op een leuke manier op mijn paard kunnen rijden, daarbij aanvoelend wanneer iets moeilijk is en wanneer paard hun in het ooitje wil nemen.

De dagen dat we afspreken, mijn bijrijdster/verzorgster komt drie dagen in de week, maar nu met de vakantie komt ze bijna elke dag.

Wat is voor jullie de minimumleeftijd? En letten jullie ook op grootte en gewicht?
Ik had altijd als minimum leeftijd 16, liefst iemand van mijn eigen leeftijd, maar aangezien de verzorgpony in kwestie een shet van 1 nog wat is ging dit niet echt lukken, dus meisje moest niet te lang en niet te zwaar zijn en is mijn huidige verzorgmeisje/bijrijdster dus 13.

Is het een pluspunt als één van de ouders ook paarden heeft gehad en die ook raad kan geven? Of maakt dit niks uit?
Liever niet Hardstikke leuk hoor, maar ik heb 1 bijrijdmeisje en niet 2 of zelfs 3, daarbij is mijn ervaring tot nu toe dat paardrijdende ouders een heleboel goedbedoelde tips meegeven die helaas niet zo goed zijn als ze zelf denken.
En als ze dan toch paardrijden of zelf een paard hebben is dat op zich nog ok, maar niet bemoeien met mijn paarden.

Het is sowieso de bedoeling dat je iemand volledig kan vertrouwen, niet over je grenzen heen gaat, als ik bepaalde dingen niet wil of er in het begin bij wil zijn en dat wordt genegeerd kunnen ze vertrekken. Heb weleens een meisje gehad die op haar dagen gewoon afentoe niet ging, gelukkig belden mijn stalgenoten me dan met de mededeling dat ze niet geweest was en ging ik zelf.
Maar de tweede keer dat ze het deed heb ik haar ook gelijk af gesmst (was heel erg boos, sms leek me voor haar veiliger

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:27

Ik heb een bijrijdster "genomen"omdat ik voor mijn gevoel te weinig met mijn paard rijdt. Vooral in de winter.(1 a 2 x per week )

De enige eis die ik stelde is dat ze boven de 18 zou zijn. Ik heb nu een meisje/vrouw lopen van 21 jaar. Zij kan niet goed rijden, maar laat hem lekker even uit, zeg maar. Ik heb geen bak, dus ze moet de weg op, paard is 100% verkeersmak, dus geen probleem.
Ze belt van te voren of ze kan rijden, of dat ik al gereden heb.Verder hoeft ze niets. Soms komt ze 2 weken niet en dan weer 2x in een week. Ik vind het prima. Hij krijgt zijn beweging.

Ik heb haar gezegd een zeer braaf paard te hebben en na 1x proef rijden ging ze accoord. Helaas was ik vergeten dat mijn paard( en misschien de meeste anderen ook) je in het begin uitprobeerd. Zij stuite dus op problemen( niet van huis willen, halverwege terug keren, en zich aanstellen in het verkeer). Na enige keren samen op pad te zijn geweest kent ze hem nu beter en gaat het goed.

Ik vind het prima dat ze hem gewoon lang laat lopen, kan ze niets verpesten ook.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 07:38

Ik hoef geen bijrijdster, maar als ik er eentje zou hebben zou ik de volgende eisen stellen:

- Verantwoordelijkheidsgevoel
- Minimaal 8 jaar rijervaring, liefst iemand boven de 18 en
niet zo erg groot. Iemand die echt goed kan rijden en die aardig goed met moeilijke paarden kan omspringen.
- Ik moet haar volledig kunnen vertrouwen en ze moet netjes met mijn spullen omgaan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:26

jullie?
Ik heb er bij mijn bijrijdster op gelet dat het moest klikken met Prisca. Ze had alleen nog op een manege gereden en dus nog niet echt veel ervaring, maar Prisca reageerde positief op haar. Verder wilde ze wel leren om goed te rijden en luisterde ook meteen als ik tips gaf, over hoe ik het aanpak. Ze durfde te rijden en druft te proberen. Verder een zachte hand. Liever iemand die met te weinig druk rijdt, dan teveel. Niet zozeer de ervaring dus, als wel de gehele omgang met Pris en het openstaan was wat ik belangrijk vond (en vind)

De dagen waarvoor ik iemand zoek. Ik zocht iemand voor 1 à 2 dagen en die rijdt ze. We hebben vaste dagen afgesproken en dan kan ik ervan uit gaan dat zij naar Prisca gaat.

minimuum leeftijd 18. Op grootte en gewicht heb ik niet gelet.

Haar ouders zijn n.v.t. gezien ze boven de 20 is en haar ouders wonen niet eens in de buurt. Bij iemand onder de 18 zou ik de ouders wel belangrijk vinden, maar dat is bij ons dus niet aan de orde.

afspraken nakomen. Moet haar kunnen vertrouwen dat ze geen rare dingen doet, als ik er niet bij ben. Lesnemen is een hele grote pre. Mijn bijrijdster heeft les van dezelfde instructrice als ik zelf. Ik vind het ook belangrijk dat ze ook komt als ze niet kan rijden. Dus als Prisca verkouden is en alleen aan de hand mag stappen, dan nog kome. Het is tenslotte haar dag. Dat soort dingen. Genoeg bijrijders die alleen komen als er gereden kan worden. (dat zie ik tenminste alleen al bij ons op stal)

moet toegeven dat ik het met mijn bijrijdster erg getroffen heb. Ze behandeld Prisca goed. Heeft les, poets zelf het zadel en hoofdstel waarmee ze rijdt, komt ook als Prisca ziek is. Of als ze zelf rugpijn heeft en niet kan rijden, dan komt ze longeren. (had zich vertild) Ik vind dat allemaal hele positieve dingen. Dat vind ik belangrijk. Ik heb nooit echt gevraagd of ze komt stappen als Pris eens verkouden is, maar ze doet dat gewoon. Mijn vorige bijrijdster kwam dan niet... Zeg ook wel eens tegen haar, dat ik hoop dat ze nooit een paard koopt, maar gewoon bij ons blijft rijden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:46

De allerbelangrijskte punten waar een bijrijder aan moet voldoen:

* Betrouwbaar (in de eerste plaats)
* Redelijk handig in de omgang met paarden (ik moet mijn paard met een gerust hart bij iemand achter kunnen laten)
* Leergierig (het maakt mij niet zo ontzettend veel uit hoe iemand rijd, als diegegene maar eerlijk rijd en bereid is om minstens 1 keer in de week te lessen en verder ook kritiek en commentaar van mij accepteerd)

Dat zijn IMO ogen de belangrijkste punten, leeftijd maakt mij ook weinig uit, want ik heb geleerd dat soms 14 jarige meisjes handiger en betrouwbaarder zijn als een 18jarige bijvoorbeeld!

Maar voorlopig moet ik er sowieso niet aan denken dat iemand anders aan mijn paard zit, ik doe het liever allemaal zelf

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:48

waar ik vooral op let bij een goede bijrijdster/verzorgster?

het belangrijkste is voor mij altijd;

- Dat het 'klikt' tussen paard & bijrijdster.

- dat ze zich aan de gemaakte afspraken houdt, en verantwoordelijkheidsgevoel heeft
- Dat ze op een goede manier met de pony omgaat
- Dat ze de pony aankan

Heb altijd juist liever niet dat de ouders veel van paarden weten, dan wordt het zo van '' maar mn moeder zegt dit ''
Dit heeft vooral te maken, omdat de meeste mensen niet met NH in aanraking komen.. en mijn ponys dit toch wel gewend zijn:)