welke laarzen!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mrie_

welke laarzen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:17

Ik heb de faq al doorgespit maar kan niet echt de antwoorden vinden die ik zoek.

Ik ben van plan om binnenkort laarzen te kopen (rij nu met jopdhurs en chaps). En leren laarzen leken mij natuurlijk wel een heel goede optie!

Maar nou zit ik met een paar vraagjes.

Op stal loop ik aardig veel, ik moet uitmesten, en van de zomer moet ik een stukje naar de wei lopen (paar honderd meter). Ik ben best wel bezig altijd en best wat aan de wandel. Ik ben eigenlijk niet van plan om voor en na het rijden elke keer van schoenen te wisselen, dus eigenlijk zoek ik iets wat ik gewoon zonder al te veel gedoe aan kan blijven houden (als het hoog zomer is neem ik normaal wel andere, luchtige schoenen mee natuurlijk). Verder ben ik ongeveer 3/4 keer in de week op stal aanwezig. Alles is bij ons buiten, en wat door de modder lopen kan dus voorkomen. Ik rijd meestal dressuur, maar vind het ook leuk om af en toe wat te springen (ben van plan om dit van te zomer meer te gaan doen), en verder ben ik af en toe van de 'lol met je knol' categorie.

Dat is een beetje het verhaal

Wat moet ik nou doen?
Gaan voor leren laarzen?
Kunnen die dit (mijn 'stal-gebruik' ) aan?
Verder heb ik ontzettend dunne kuiten (denk aan 32/33 cm), wat zijn ongeveer de kosten van het op maat laten maken?
En dit komt dan nog boven op de verkoop prijs neem ik aan?
Zijn leren laarzen het hele jaar goed te dragen (niet te warm/koud)?
Wat is een niet al te prijzige laars, waarmee ik kan dressuren èn springen (het zijn kleine sprongetjes, maar toch)?
edit: Ik heb best wel gevoelige enkels, is een leren laars dan wel een optie?

Of, kan ik bij mijn eisen en 'situatie' beter gaan voor wat betere rubberen laarzen? Of het gewoon lekker bij mijn jodphurs en chaps houden.. Ik wil van de zomer ook nog kunnen rondlopen zonder in mijn schoenen te zwemmen eigenlijk

Het is een aardig verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:40

Ik heb op dit moment nog tweedehandse leren rijlaarzen (zijn van mijn nicht geweest)
Die zijn al bijna 15 jaar oud, en niet meer zo heel mooi, maar ze zitten superlekker!
Daarbij doe ik er ook alles mee! Bij ons is ook alles buiten (thuis nl) en ook is de 'wei' 1 grote slikzooi..
De laarzen zijn nog steeds heel, en als ik ze opgepoetst heb, zien ze er als nieuw uit!

Van mijn ouders heb ik leren rijlaarzen op maat gekregen, de kosten hiervoor waren iets minder dan 200 euro.
Volgens mij kunnen leren rijlaarzen je stalwerk wel aan hoor, maar dan moet je goed verzorgen, en slik enzo er (thuis) meteen afwassen.
Anders dan slijten ze te snel.

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:44

bedankt voor je reactie

Tweedehands is voor mij eigenlijk geen optie omdat ik zulke dunne kuiten heb, en wel voetmaat 39.. Dat is wel jammer, want anders was het probleem van inlopen ook over geweest

Welke laarzen heb jij dan nu?

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:04

heb je wel eens aan de mountain horse laarzen gedacht?
Deze laarzen lopen erg lekker en kunnen tegen een stootje!
www.mountainhorse.se
Petrie heeft tegenwoordig ook een outdoor laars www.petrie.nl model ranger en freerider.
Inlopen bij de mountainhorse laarzen is niet echt nodig eveneens niet bij de petrie freerider.
Dit komt omdat het gemaakt is van wat zachter gewaxt leer.
De petrie ranger is wel een laars die ingelopen moet worden omdat deze geen rits en elastiek bij de kuiten bevat!
Het zijn allemaal laarzen die tegen een stootje kunnen en waar confortabel op te lopen is.

Let er wel op dat geen enkele laars/schoen is gemaakt om tegen de amonia die in de mest van paarden zit op te boksen.
Amonia heeft nl. wel de neiging om het leer aan te vreten en de lijm die gebruikt wordt los te weken.
Dit is bij alle laarzen/schoenen zo dus denk goed na of je je laarzen niet liever uitdoet met mesten.(om zo de levensduur van je laars te beschermen)
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 27-02-06 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Phrono

Re: welke laarzen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:06

Maar andere schoenen aan doen is toch niet zoveel moeite?
Als je al je stalklusjes met mooie, op maat gemaakte, leren laarzen gaat doen worden ze snel lelijk denk ik. Helemaal met uitmesten, in mest zitten niet zulke fijne dingen (ammoniak?) Je kunt ze wel goed onderhouden, maar ze blijven toch minder lang mooi denk ik.

Ik heb trouwens laarzen van Rectiligne, tweedehands gekocht en zijn nu 3 jaar oud. bij www.rijlaarzen.nl kun je ze op maat laten maken, evenals andere merken rijlaarzen. Ik trek ze alleen aan met rijden, daarna trek ik weer stalschoenen aan. Die van mij zien er nog uit als nieuw.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 27-02-06 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:08

Ik zou afwisselen met jopdhurs voor stal werkzaamheden en leren laarzen voor het rijden.

Ik heb bij van Huet laarzen met dunne kuit en hoge laarzen gekocht.

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:39

@ aafje87; Deze heb ik idd ook al gezien, maar die vind ik er eigenlijk gewoon niet uitzien . Over het uitmesten heb ik ook al gedacht, maar het is nou niet zo dat ik in de urine sta te dansen natuurlijk. Al mijn schoenen (ook leren jodphurs( hebben het tot nu toe best prima overleefd. Maar voorzichtigheid is natuurlijk geboden

@BJuewl; Het afwisselen is, als ik er zo over nadenk, minder erg dat ik denk. Maar het probleem is dat het bij ons in de kast en kist nogal een zooitje is, dus dan zou ik ze wel elke keer moeten verslepen.

Rinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:45

als ik jouw was zou ik voor ariat's gaan, die hebben ze ook een hele smalle kuitmaten, ik heb nl ook maat 39 en 32/33. je kan er fijn mee lopen (heb er jodphurs van) alleen een probleem, ze zijn enorm duur... dat is ook de reden waarom ik ze onwijs graag wil alleen de portomonee van mij laat dat niet toe en die van mijn papsie en mamsie ook niet denk ik . www.ariat.nl kan je meer info vinden.
succes !!

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:47

Ik heb leren rijlaarzen gekocht voor 195 euro precies op maat gemaakt met rits. merkloos. met extra hoge dressuurboog.

Ik wissel altijd voor het rijden mijn schoenen naar laarzen en als ik klaar ben met rijden doe ik ze ook gelijk weer uit. Op stal loop ik op oude gympen.

Ik denk niet dat het goed is voor je laarzen om er stalwerk mee te doen, bovendien vind ik ze niet lekker lopen (wel rijden)

tip: als je leren rijlaarzen koopt koop er dan zon laarzentrekker met lus bij, dan raken ze niet beschadigd.

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:54

@ karanto; jammer dat de site het niet doet, was wel benieuwd

@ygoeseye; kun je merkloze laarzen ook gewoon bij een ruitersport zaak halen, of zijn die alleen te bestellen via internet bijv. (of klinkt dit dom? )

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:01

ik heb ze gekocht bij een ruitersportzaak. Bij stal de Kroo in Nieuw en Sint Joosland. Dat is niet in de buurt voor je, maar misschien kun je ze wel bellen en vragen of ze ergens bij jou in de buurt ook verkocht worden.

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:04

Ik heb de Mountain Horse Sportive Rider nu een tijdje en moet zeggen dat ik ze super vind. Bij ons op stal natuurlijk ook lekker modderig enzo, bij gewone leren laarzen vreet je zool echt weg, maar bij deze niet. Vrijwel iedereen op stal loopt met deze laarzen.
Bijkomende voordelen zijn dat ze met rits zijn, niet al te lomp zoals de High Rider en ze mogen ook gedragen worden op wedstrijden. Zo nu en dan eventjes afspoelen en oppoetsen en ze zijn weer als nieuw.
Heb ze gekocht voor 175 euro bij Piaffe, bij mij in de buurt zijn ze 210 euro.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:08

Zou toch eens denken over het wisselen, zo gaan je laarzen (zolen) langer mee. Ook vind ik leren laarzen nou niet zo lekker om de hele dag op rond te lopen; in de winter is het toch vrij koud. Dus: of mountainrider's daar kan je wel gewoon op lopen, uitmesten enz. ; alleen kans dat de ritsen kapot gaan. Of gewoon lekkere stalschoenen wisselen met laarzen tijdens het rijden. Maakt niet uit of je springt of dressuurt; alleen bij lange buitenritten (3 uur enz) is het vaak niet zo comfortabel.